1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën ë-C4 opladen
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 10 januari 2022 10:38 AM

Wat vraagjes voor ervaren Citroën ë-C4 rijders.

Wil eigelijk opladen via het stopcontact of via een easy walbox. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat zijn de ervaringen van de verschillende soorten opladers voor de Citroën ë-C4.
Verder staat er binnen dit forum nog weinig over de nieuwe Citroën ë-C4. Wat zijn de ervaringen?

Afbeelding Bijlagen
easywallbox.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 januari 2022 10:59 AM
  [ # 1 ]

Wat voor netaansluiting heb jij thuis, is dat enkelfasig of 3-fasig?
En hoe groot is/zijn de hoofzekeringen?

Zelf heb ik een enkelfasig net thuis, daar heb ik een aparte groep op gemaakt die m’n wallbox voedt waarmee ik ‘s nachts m’n C5AC-Hy oplaadt.
Dat gaat dan met 10A >> 2,3 kW, en dan is de accu in zo’n 5 uur weer vol. Goed genoeg voor mij.

Maar jouw ë-C4 heeft een veel grotere accu, die laad je op deze manier niet meer bij.
Daarvoor heb je meer vermogen nodig, of op z’n minst een veel langere laadtijd.

Vandaar die eerste vraag: wat kan jouw netaansluiting aan. Afhankelijk daarvan kun je kijken wat er mogelijk is.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 10 januari 2022 11:56 AM
  [ # 2 ]

Bedankt JW
Wij hebben een enkelfase netaansluiting 35A.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 januari 2022 01:00 PM
  [ # 3 ]

Heb je stevige stroomverbruikers op je aansluitingen?

Een paar voorbeelden:
—oven 3,7 kW >> 16A
—inductiekoken, samen 6,8 kW >> 30 A
—wasmachine ca 10A
—droger ca 1000W >> 5A
—vaatwasser 10A- 15A

Daar moet je rekening mee houden, en kijken naar de “gelijktijdigheid”.

Een mogelijkheid is je éénfase aansluiting om te laten bouwen naar een 3-fasen, met 3x25A hoofdzekering.
Dan kun je ook een 3-fasen Wallbox monteren, in combinatie met een systeem dat detecteert welke stromen er lopen in die fasen. Dat zorgt er dan voor dat het systeem niet overbelast wordt, en je maximaal kunt laden.
Maar ook dan, verder dan zo’n 7 kW kom je dan niet, dat betekent best de nodige uren om je 50 kWh batterij weer vol te krijgen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 10 januari 2022 07:00 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor het meedenken. Ga er mee aan de slag.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 12 januari 2022 08:58 AM
  [ # 5 ]

De ë C4 kan op zowel 3 fasen als 1 fase 11kwh laden.

Gezien je een 1 fase huisaansluiting hebt is een laadpaal met dynamic load balancing denk ik de beste keuze. Die schaalt de kwh laadsnelheid af naar gelang er meer verbruikers aan gaan in huis. Dan kun je ‘s nachts bijvoorbeeld volle bak laden en wanneer de wasdroger aanstaat (o.i.d.) wordt er zo snel mogelijk geladen zonder dat de zekering van je aansluiting eruit ploft.

Laadpalen zijn trouwens schoftig duur en overprijsd. Het is niets meer dan een stopcontact met een slimme schakelaar die op commando van de auto aan of uit schakelt. Wij hebben een Hyundai Ioniq waar een 1 fase lader in zit. Ik heb daarvoor een instelbare mobiele lader gekocht die max 3,7kw kan laden, daarmee is de Ioniq met een 38Kw accu in ongeveer 10 a 11 uur vol. In die situatie wel een CE stekker toepassen ipv het gangbare normale (Schuco) stopcontact.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 januari 2022 10:09 AM
  [ # 6 ]

Leuk dat de ë-C4 met 11 kW enkelfasig kan laden.
Maar waar vind je een aansluiting die deze 50A kan leveren?

Thuis kom je niet verder dan 16A enkelfasig. Dat kan ik doen in mijn situatie, als ik dat ‘s nachts doe wanneer er verder geen gebruikers zijn.
Ik heb echter m’n wallbox ingesteld op 10A, omdat ik soms ook overdag wil kunnen opladen.
Voor mijn PHEV met 13,8 kWh accu is dat geen probleem.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 12 januari 2022 12:00 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de reacties tot dusver. Wordt er niet makkelijker op. Wil het optimaal gebruik van onze zonnepanelen ook nog in de vraag meenemen. Wordt nog een hele zoektocht. Maar heb de tijd. De citroen c4e wordt pas mei/juni geleverd. Hou me aanbevolen voor tips en trucks. Heb inmiddels enkele offertes binnen. Variërend tussen de 1400 en 1600 euro.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 januari 2022 03:04 PM
  [ # 8 ]

Gaan die offertes uit van je huidige 1-fase aansluiting?
Of ook van een mogelijke 3-fasen aansluiting?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 12 januari 2022 03:07 PM
  [ # 9 ]

Voor de 1 fase aansluiting

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 12 januari 2022 03:37 PM
  [ # 10 ]
JW schreef:

Leuk dat de ë-C4 met 11 kW enkelfasig kan laden.
Maar waar vind je een aansluiting die deze 50A kan leveren?

Groet,
JW

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Sorry, was even te kort door de bocht.

Succes met de overwegingen Guush.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 12 januari 2022 04:10 PM
  [ # 11 ]

Ik rijd sinds twee maanden een ËC4. Tijdens de eerste weken hing íe aan het gewone stopcontact. Dat ging op zich goed, maar het duurde lang voordat de accu vol was. Later heb ik een laadbox tegen de muur gehangen en laten aansluiten op 380 met een verbruiksmeter in de meterkast. Nu laadt de C4 met 11 kW. Dat werkt helemaal super. Wanneer de zonnestroom niet meer gesaldeerd wordt, ga ik wellicht weer op 220 langzamer laden om zo min mogelijk terug te leveren. De laadbox is een eHub en kost ongeveer € 550,-.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 januari 2022 04:22 PM
  [ # 12 ]

Heb je ook een dynamic load balancing in het systeem zitten?
Die 11kW betekent 3x16A op de fasen, er moet dan niet gelijktijdig ook een oven aanstaan, of stevig gekookt worden op elektra. Want dan vliegt een van je hoofdzekeringen van 25A er uit.

Ik heb zoiets een keer gehad, lang geleden. Met een wasmachine en een paar kookplaten op dezelfde 25A hoofdzekering ging dat mis Rolling Eyes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 12 januari 2022 04:27 PM
  [ # 13 ]

Nee, dat heb ik niet. Ik heb een extra krachtgroep laten aanleggen. Dat zou voldoende moeten zijn. De bestaande krachtgroep miste een draad. Op 220 vloog er wel eens een stop uit als er een wasmaschine of kookplaat aangezet werd.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 januari 2022 04:34 PM
  [ # 14 ]

Die extra krachtgroep zit wél achter de 3x25A hoofzekeringen.
En als je dan 3x16A trekt voor het laden van je ë-C4, blijft er maar 9A > 2kW over voor iets anders.
Een oven trekt 3,7kW >> 16A, een wasmachine trekt ook meer dan 10A tijdens het opwarmen, een afwasmachine niet minder.

En jij kookt elektrisch, begrijp ik?
Een plaat vraagt zomaar meer dan 2 kW. Mijn inductieplaten samen komen uit op 6,8 kW, verdeeld over twee groepen. Als ik dan even de booster aanzet kan dat oplopen naar 10 kW >> 30 A totaal….

Ik zou daar dan ook niet gerust op zijn, die 3x16A >> 11kW tijdens het laden vraagt om dynamic load balancing.

Een alternatief is je hoofdzekeringen naar 3x35A te laten opwaarderen.
Daarmee los je deze problemen op, maar je gaat wél meer vastrecht betalen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 13 januari 2022 06:22 PM
  [ # 15 ]

Volgens de installateur zou het zonder problemen moeten kunnen. Ik laat het toch nog even bekijken, dank voor de waarschuwing.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook