Fijne Citrofielen en DS-vrienden,
Al enige tijd mag ik een DS7 E-tense 4x4 300 Opera besturen met alle denkbare opties. Als ik alle positieve ervaringen hier ga opsommen, haken jullie te snel af. Dat mag de bedoeling niet zijn, dus snel to the point.
Onder die DS7 zitten 20” velgen voor de zomerbanden (origineel Good year), maar heb dezelfde set ook voor winterbanden (Michelin).
Pas ver na de levering werd me duidelijk dat DS schrijft dat voor de 20” men een voorbehoud heeft rond sneeuwkettingen. Oeps, Aaaai, want met ons gezin is de wintersport als vakantie nr 1. Corona gaf ons uitstel hier dieper in te duiken, maar nu wordt het toch krap.
Zoeken naar sneeuwkettingen leert me dat voor 235/45 R20 best kettingen te vinden zijn, maar (bijna) altijd 12 of 16 mm dikke schakels heeft. DS adviseert me sneeuwsokken te kiezen, want die geven geen schade aan de auto.
Daarna komen de twijfels, omdat dergelijke sneeuwsokken in Oostenrijk niet zijn/waren toegestaan.
* Enkele leveranciers geven aan dat sneeuwsokken inmiddels wel mogen ivm gelijke afspraken binnen Europa. op die sneeuwsokken zit zelfs een Oostenrijkse goedkeuring…
* Ander sites, waaronder ANWB, geven juist aan dat de sokken nog steeds niet zouden mogen.
Let wel: In de afgelopen 25 jaar heb ik slechts 1 keer sneeuwkettingen nodig gehad toen ik de Franse Alpen had gekozen en de laatste 20 km stijl omhoog moest. In alle andere gevalen waren de winterbanden ruim voldoende, zeker met de extra grip van de Hybride (4WD).
Vraag 1: Wie heeft er ervaring met sneeuwkettingen onder een DS7 voorzien van 20” velgen ? Zo ja, welke heb je gekozen en hoe bevallen die ?
Aansluitend: Weet er iemand of de wetgeving in Oostenrijk inderdaad in lijn is gebracht met de andere landen in de alpen ? Ofwel, zijn de sneeuwsokken in grote nood toegestaan ?
Jullie ervaring delen wordt zeer op prijs gesteld. Gr. Ron
Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.
Misschien kun je nog aan Trak kettingen komen, die heetten volger Maggi Trax , data vindt je bij Trakonline.it
Die zijn maar 10 mm dik, de oude die ik had zelfs maar 9mm. Die kon je bij een C5 ook gebruiken op de maat zomerbanden in plaats van smallere winterbanden te gebruiken, want daarbij was de ruimte tussen de draagarm en de band te smal. Zijn wel duur.
Voordeel erbij: Makkelijk omleggen, zit niks aan de binnenkant, komen dus ook nooit tegen een draagarm aan.
Voor 235/45-20 moet je waarschijnlijk de Trak Sport 217 hebben.
Ik heb ze maar 2 keer moeten omleggen en er in totaal iets meer dan 100km mee gereden, dat zegt dus weinig, maar ik had ze er veel sneller op liggen dan ” de anderen” en ze deden het goed in een flink pak sneeuw, maar dan rijdt je natuurlijk rustig ( althans ik wel).
To err is human, not to err is divine.
dank voor 1e tip. ik ga verder met puzzelen. Ik zag meer typen die alleen aan de buitenzijde wordt omgelegd en de achterzijde leeg blijft.
Deze moeten veelal gekoppeld worden aan de montagebout. Die is bij ons merk 17 mm waar ik vaak 19 mm en 21 mm wordt vermeldt… puzzel puzzel.. Ik ga je suggestie even opzoeken.. nogmaals dank hiervoor en hoop dat er meer mooie ideeën zijn.
Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.
Die TRAK werkt ook met een 17mm bout: Trak had daar een adapter voor.
Succes met de zoektocht.
To err is human, not to err is divine.
R2fm schreef:Aansluitend: Weet er iemand of de wetgeving in Oostenrijk inderdaad in lijn is gebracht met de andere landen in de alpen ? Ofwel, zijn de sneeuwsokken in grote nood toegestaan ?
Voor die vraag zou ik gewoon de Oostenrijkse ambassade bellen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43255
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
R2fm schreef:
Aansluitend: Weet er iemand of de wetgeving in Oostenrijk inderdaad in lijn is gebracht met de andere landen in de alpen ? Ofwel, zijn de sneeuwsokken in grote nood toegestaan ?
Ik hoop dat je Duits goed is want hier komt ie
In Österreich dürfen nur Schneeketten verwendet werden, die der ÖNORM V 5117 (Fahrzeuge der Klassen M1, N1, O1, O2) bzw. der ÖNORM V5119 (Fahrzeuge der Klassen N2,N3;M2;M3, O3; O4) bzw. einem gleichwertigen Produkt aus anderen EU-Mitgliedstaaten entsprechen (dies gilt auch für ältere Produkte). (§ 4 Abs. 7 KDV)
Ob die Schneeketten der ÖNORM entsprechen, sollte sich direkt von der Schneekette selbst ablesen lassen. Auf dieser muss nach der ÖNORM die genaue Artikelbezeichnung mit Dimensionskennung sowie Hersteller oder das Firmenschlagwort in dauerhafter Form angegeben sein. Des weiteren findet sich auch eine ÖNORM Kennung auf den Schneeketten. Dadurch sollte sich sehr schnell bzw. nach Rückfrage beim Hersteller eruieren lassen, ob die Schneekette der ÖNORM entspricht.
Befindet sich keine ÖNORM Kennzeichnung auf den Schneeketten, so gibt es noch eine Liste normkonformer Schneeketten (zusammengestellt vom Österreichischen Normungsinstitut: Zeritfizierungsdatenbank In der Suchmaske dann die Ö-Norm-Nummer eingeben, z.B. 5117), wo die verwendeten Schneeketten aufscheinen könnten.
Sollten weder eine Kennzeichnung nach ÖNORM vorhanden sein noch die Schneeketten in der oben angeführten Liste aufscheinen, so entsprechen die Schneeketten den Erfordernissen nur, wenn sie
* eine vorwiegend metallische Bauweise mit Kettengliedern und
* Kettenelemente, welche die gesamte Lauffläche der Reifen bedecken und die in jeder Radstellung mit der Fahrbahn in Kontakt sind, aufweisen.
Ist jedoch keine dieser drei Varianten erfüllt, so können die Ketten lediglich als Anfahrhilfe eingestuft werden. Strafrahmen: Geldstrafen bis zu EUR 726,—; bei dem Gebotszeichen: “Schneeketten vorgeschrieben” kann auch die Weiterfahrt untersagt werden.
Kortom: nee, sneeuwsokken voldoen niet aan de normen die oostenrijk stelt als je bovenstaande leest omdat ze niet hoofdzakelijk uit metalen bouwdelen en kettingelementen bestaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Waterman Het bevestigde mijn vrees nog eens. Het grote probleem is dat je vooraf nooit kan voorspellen of je ze nodig zult hebben. En als dat incident zich aandient dat je je nodig hebt, dan wil je echt niet zonder zitten.
Na wat speuren via de eerste tip (TRAK) kwam ik op een andere italiaanse site die wel een versie heeft geschikt voor DS7 235/45 R20 en 17 mm bouten. Het gaat dan om de König K Summit XL K55 Het gekke is dat andere sites daar echt niet mee kwamen. Hadden ze gelukkig ook nog deze op voorraad. Komt op de beschreven prijs nog een dosis verzendkosten en een scheutje btw bij, maar natuurlijk wel gelijk besteld.
Als ik ze tijdens de wintersport actief ga gebruiken, zal ik jullie de ervaringen delen.
Nogmaals dank voor jullie snelle en ook waardevolle bijdrage.
Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.