Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Super dankjewel,
Er steekt origineel een marelli in met de ronde voorschakelweerstand, deze kwam heel warm en gaf problemen. Ik heb ze vervangen door een valeo met voorschakelweerstand, kreeg warm, ik heb heb ze op een koelere plaats gezet maar het is nog niet optimaal, ik lees weinig goeds over de nieuwe valeos?? Contactpunten stonden geen tijd van hier mooi op 0,4mm, heb deze nog niet her controleerd, ik ga er vanuit dat deze goed staan.
Contactpunten op 0.4 lijkt me OK.
Het is normaal dat de bobine heet wordt en de weerstand nog heter, je kunt er makkelijk je vingers aan verbranden.
Mischien ben je vergeten dat je bij een contactpunt ontsteking nooit het contact “zomaar” aan mag laten staan, want dan heb je 55-59 % kans(contacthoek) dat er stroom door je bobine loopt, en dan wordt hij erg heet, want bij gewoon verbruik staat de bobine maar 55-59 % aan, dus ruim 40 % uit.
Ik denk niet dat “Valeo’s” slecht zijn, maar ik weet wel dat er nogal wat namaak is, en dat er verschillende types zijn, dus een oude Valao door een nieuwe vervangen zonder dat je exact weet welk type is een recept voor problemen.
Oude bobines “verslijten”, doordat ze intern “isolatie” verliezen en dan minder goed werken of kapot gaan, hoe meer kilometers in grote hitte des te sneller.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Zou het type transistor gebruikt in de Velleman kit een invloed kunnen hebben? Hoogstwaarschijnlijk zit dit wel ok?
Contact laat ik zowiezo nooit opstaan hoor. Ik kijk wel uit naar een ander model bobine zoals je aangaf, op veel sites zijn ze minder beschikbaar, ze worden of in Oekraïne of in een gebied met recente corona uitbraak geproduceerd!
Velleman kit: Die hebben ook niet het eeuwige leven.
Ik zou die kit er even tussen uit halen en dan kijken of het beter wordt?
Zo niet, dan andere bobine. Met zo’n Velleman is de bobine veel minder kritisch.
Staat wel in de doc maximal bobine stroom 4 ampere, dan wil je een 3 ohm bobine ( Bosch blauw) of de originele MET voorschakelweerstand). In de nieuwe Velleman’s zit een TIP162 als het goed is, die kunnen 10 ampere aan, maar dan moet je ze wel serieus koelen. Hoge temperatuur zorgt bij transistoren voor een kortere levensduur.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43229
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:Velleman kit: Die hebben ook niet het eeuwige leven.
In 25 jaar gedoe met ouwe meuk op wielen heb ik nog nooit een velleman transistor ontsteking zien sneuvelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25532
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik ook niet. 2 ton in de DS…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb ook niet gezegd dat ze niet betrouwbaar zijn, maar alles kan kapot en tegen kortsluiten of een 0.6 ohm bobine kunnen ze niet. Maar als je ze gewoon laat zitten gaan ze heel lang mee.
Toch even uitsluiten lijkt me logisch bij het zoeken van het probleem.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Ik heb eens nagemeten,beide bobines de marelli (de ouwe die problemen geeft bij warm) en de nieuwe (valeo 245000 die problemen geeft bij warm) meten 1,6 ohm primair. Met voorschakelweerstand erbij meet de marelli 2,4 en de valeo 3,4, heb ik nu continue zwakkere hoogspanning met de valeo? Is een 3 ohms bobine de oplossing? Op de + van de voorschakelweerstand meet ik nooit meer dan 13,5V, op de accu daarentegen meet ik tot 14,5V? Het euvel dat ik probeer op te lossen is niet starten bij warme motor, nu wel beter met de valeo nadat deze op een koelere plek staat, op de originele plaats gaf de valeo hetzelfde probleem. Als de motor loopt is er niks op te merken, trekt goed, hapert nooit.
Velleman heb ik al uitgeschakeld maar dit veranderende niks.
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Denk ik nu, de weerstand van de ouwe naar de valeo plaatsen?
Totaal aantal Berichten: 25532
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst maar eens vinden of de ontsteking de boosdoener is…
Heb je een weber of een solex carbu?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Het is een solex. Als hij weigerde te starten bij de eene bobine die warm was starte hij onmiddellijk met de andere bobine die koel was? Met de warme bobine zag ik ook een heel flauwe vonk aan de bougie.