zelf reinigen roetfilter
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 29-08-2012

- C4 (2004-heden) 1.6HDI 90 ligne business 5D
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
Gepost: 01 februari 2022 07:38 PM

Zelf reinigen roetfilter.
Kreeg een roetfilter melding op het display deze verdween van zelf maar kwam terug als ik flink op het gas trapte.
Ik heb een C4 1.6 HDI 90 Ligne Business van feb. 2011.
Het roetfilter is deelbaar dit is goed te zien aan de klemband ongeveer in het midden van het filter
De complete unit hoeft niet uitgebouwd te worden, door de klemband los te nemen kan het roetfilter deel onder de auto weg genomen worden.
Wat wel enorm vast zit is de 8 mm leidingwartel die in de bocht zit onderaan het roetfilter.
Maar met heel, heel veel geduld, kruipolie en voorzichtig kloppen met een hamer en verhitten met een klein brandertje is hij los gekomen.
Uitlaat klem los nemen en flexibel deel voorzichtig wat weg buigen van het roetfilter.
Voordat de grote klem wordt losgenomen eerst het onderste deel tov het bovenste deel merken met een streep oid .
Met de montage komt dan het onderste deel weer op de zelfde plek zitten.
Grote klem losdraaien zover dat het roetfilter deel naar onder kan wegzakken, er komt ook een losse dunne ring mee zorg dat die heel blijft, en let op hoe die er op zit.
Met het schoonmaken is het beter dat de dunne ring en de klem even weggelegd worden.

Je kunt nu in het roetfilter kijken en met een stofzuiger al het een en ander wegzuigen.
Hierna heb ik het roetfilter ingespoten met DPF cleaning spray van JLM kosten 21 euro de hele bus leeg gespoten.
Ongeveer half uur laten intrekken.
Hierna heb ik het filter met hogedruk koud water schoon gespoten IN tegengestelde richting van de uitlaatgassen stroom. (warm water is beter maar had ik niet)
Dus met de spuitlans in het uitlaatbochtje en eerst grof voor spuiten, let op er komt heel veel zwarte rommel uit ik heb het in een flinke emmer opgevangen en gaat naar het chemisch afval.
Hierna de spuitlans aangepast dmv een kort 6 mm leiding deze aan het eind wat dicht geklopt anders is het spuitgat te groot en ook het eind voorzien van een kort bochtje.
Je kunt nu goed via de uitlaatbocht alle kanalen van het roetfilter doorspuiten aan de kleur van het water kun je zien wanneer dat deel schoon is. Door het korte bochtje en de dunne leiding kun je via de uitlaatbocht goed manoeuvreren zodat je alle kanalen goed kunt bespuiten.
Na de reiniging uitlaten lekken en het roetfilter heb ik ongeveer een half uur in de oven gelegd om te drogen temp. Zo rond de 120 graden.
Na afkoelen filter weer ingebouwd en test rit gemaakt.
Auto is veel feller geworden trekt beter en nog belangrijker de melding op het display blijft weg.

Het is een heel verhaal maar het is zelf goed te doen.
 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook