2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Hoe kan ik links naar de Xantiaclub werkend krijgen? Kachelaanjager loeit
ruudtx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 14-02-2022

Gepost: 15 februari 2022 07:42 PM
  [ # 16 ]
Lbarré schreef:

Weet wel niet of dit een idem probleem is bij mijn Xantia.
Kachel aanjager staat op auto. Soms hoor je aanjager geheel niet meer draaien,
en dan plots weer wel.
Geef je dan enkele tikken op de zijflank van het dashboard, rechts,
dan werkt dat dan weer wel normaal.
Zet je de schakelaar dan op maxi, dan werkt dat nog steeds zoals het moet.
Een schakeltje lager, gaat deze aanjager soms plots fel blazen, daarna normaal zacht maar dan soms
ook helemaal niets meer.
...??

De regeling werkt, maar chaotisch. De transistoren zijn dus goed.
Het zit in de regelaar, de schuif, zelf dus.
Dat is een zgn potentiometer, net als de volume regelaar van een radio. Wellicht heb je wel eens meegemaakt dat deze kraakt, dat doet deze kachelregelaar nu ook, alleen met ander effect.

Het kan opgelost worden door de regelaar van binnen met reinigings vloeistof in te spuiten. Gebruik geen Contactspray maar wel tuner spray ed.

Een tijdelijke snelle nood oplossing is, bij motor uit, de shuif een aantal keer flink te gebruiken, heen en weer te schuiven dus.
Ik heb hier in meerdere auto’s last van gehad, bij mij staat de schuif op een vaste stand in principe, en dan gaat het goed.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 16 februari 2022 07:17 AM
  [ # 17 ]

dit is iets wat ik ook heb gehad, alles vervangen, maar het bleef, meerdere aanjagers meerdere regelunits( staan verticaal tegen het kachelhuis aan, klik je er zo uit) uiteindelijk zat het in de stappenswitch .

Profiel  
 
Flotto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 18 juni 2022 09:04 AM
  [ # 18 ]
JW schreef:

Klopt, de fan werkt alleen met lopende motor.

De regelaar/computer moet stuurspanning krijgen van de dynamo, en dat kan alleen als de motor loopt.
Gaat je fan nu wél lopen, met alleen contact aan? Dan zit er in elk geval iets niet goed in de regelaar/computer.

Groet,
JW

Het probleem is opgelost!!!
Ik heb de regelaar opnieuw besteld, gemonteerd en nu met draaiende motor getest. En zowaar, alles werkt weer zoals het hoort!!!
Ik had dus bij mijn vorige pogingen alleen getest met het contact aan, zonder de motor te starten. En dan gebeurt er niets, waaruit ik de verkeerde conclusie trok dat de nieuwe regelaar niet werkte.

Hartelijk bedankt JW en alle anderen die gereageerd heb op mijn vraag. Zonder jullie hulp was het niet gelukt. Leve het Citroen-forum!

Hartelijke groet van Otto
p.s. Dit is de regelaar die ik als laatste heb besteld en die dus naar behoren werkt. https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/kachelweerstand/citroen/xantia-x1-x2-bouwjaar-1993-03-2003-04/c1182-394-11348.html

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook