1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Citroën C6 als daily driver?
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 08 februari 2022 07:41 PM

Hallo allemaal,

Een jaar geleden ben ik vader geworden van een geweldige tweeling en daardoor is mijn Peugeot 308 cabriolet wat klein geworden. (achteraan passen geen kinderstoelen). Gezien ik veel audi heb gereden heb ik me toen een a6 avant aangekocht.

Sinds dit jaar heb ik Sud’Arrange opgestart, een bedrijf dat voor Belgen en Nederlanders op zoek gaat naar een tweedewoonst in zuidwest Frankrijk en zijn klanten ook na aankoop verderhelpt met het onderhoud van hun vakantieverblijf. (ik woon in zuidwest Frankrijk).

Om wat meer in het bedrijf te investeren gaat de A6 de deur weer uit en zal de cabrio, die momenteel dienstdoen als ‘fun’-auto, plaatsmaken voor een daily driver.

Ik zoek een auto die 1. Frans is en 2. Overeenkomt met het luxesegment dat ik viseer, om deels te laten bedrukken en als promo te dienen. Ik heb al een XM staan en moet zeggen dat zijn opvolger me wek aanspreekt (hoewel ik liever een break heb, maar de c5 is geen aandachtstrekker)

Alvorens me weer in een hydrolisch vlaggenschip te lanceren, kom ik graag even om informatie.
Wat vinden jullie van de C6?
Welke motor is aan te raden?
Is de automaat goed?
Zit er een verschil in de opties naargelang het jaar?
Hoe zit het met het onderhoud?

Merci!

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 08 februari 2022 08:01 PM
  [ # 1 ]

Ik zou zeggen…neem contact op met DE C6 specialist van europa, Johan Oldenhage in Nieuw Vennep.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 februari 2022 09:04 PM
  [ # 2 ]

Ben je van plan ‘m hier, of in z’n thuisland te kopen?

Vermoedelijk is in Frankrijk de uitvoering met de 2.2 HDi redelijk te vinden. Dat is wellicht de meest betrouwbare, en minst gecompliceerde op het punt van de vering.
Die is zowel met handbak als met AM6 automaat geleverd.

Of die ook hier te vinden is, dat zal lastig zijn.

Zie ook dit topic

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 09 februari 2022 06:16 AM
  [ # 3 ]

Yup, C6’en zijn hier te over, niemand wil ze hier heb ik de indruk. Het gaat van 2500 euro voor een afgeleefde 2.7 V6 of 2.2 HDI tot 15000 euro voor een benzine 6 klepper.

Beter de 2.2l? We betalen hier in Frankrijk geen wegentaks en ik heb altijd zwaardere motoren gehad (163pk in de cab, audi ervoor was 180, de A6 heeft er 204, een smart met 100,...). Ik dacht dus eerder aan de v6, 2.7 of 3l. (V6 Benzine ligt boven budget, en zeker voor een 15 jaar oude wagen).

Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 09 februari 2022 06:23 AM
  [ # 4 ]

en bedankt voor de link, heel interessant very good

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43030
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 februari 2022 06:24 AM
  [ # 5 ]
FelixBr. schreef:

Yup, C6’en zijn hier te over, niemand wil ze hier heb ik de indruk.

Dat klopt helemaal en heeft een reden:

Een C6 is een fantastische auto maar kan in de verkeerde handen een zeer kostbare auto zijn/worden. In NL hebben we een aantal specialisten die de C6 heel goed kennen en die auto’s tegen lagere kosten dan de dealers goed rijdbaar kunnen houden. In FR is dat anders. Daarnaast zijn bepaalde onderdelen lastig of soms gedurende lange tijd niet leverbaar of duur. Denk daar goed over na dus!

Tweede punt is milieu: Frankrijk kent, met name in en rond steden, een actief anti-diesel beleid. Je mag met een C6 van 2013 of ouder niet overal meer rijden.

Hoog verbruik, hoge onderhouds- en verzekeringslasten en milieugezeur maken een C6 tot een minder courante auto.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 09 februari 2022 06:48 AM
  [ # 6 ]

Ik moet inderdaad kijken dat ik een model koop dat crit’ air 2 is die mogen of een 2-tal jaren de steden in.

Gezien die meeste c6en die ik vind, niet minder dan 130.000 km op de teller hebben en ik minstens 30.000km per jaar doe, is de auto normaal gezien binnen 2 jaar “op”. Dat is ook de tijd die ik het bedrijf heb gegeven om volledig op poten te zijn, dus nadien wordt de c6 waarschijnlijk weer vervangen door een moderne bedrijfswagen. De c6 zou dan als reclamewagen kunnen blijven dienen, vooral omdat buiten Toulouse geen enkel stad in de omstreken dat eco beleid meteen zal invoeren.

Wat doet de c6 qua verbruik? De a6 is een 3l diesel en verbruikt tussen de 6.5 en 8.5 naargelang de afstand en het rijgedrag.

Verzekering gaat zeker niet meer zijn dan voor de A6 en onderhoud denk ik ook niet meteen, alleen heb ik schrik voor de stukken die nu al niet meer verkrijgbaar zijn.

Of is de c6 echt zo onbetrouwbaar? Je leest er vanalles en niks over op internet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43030
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 februari 2022 06:56 AM
  [ # 7 ]
FelixBr. schreef:

Wat doet de c6 qua verbruik? De a6 is een 3l diesel en verbruikt tussen de 6.5 en 8.5 naargelang de afstand en het rijgedrag.

Bij de diesel c6 moet rekenen met 8.5 per 100 km. Zuiniger wordt het niet echt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 09 februari 2022 07:56 AM
  [ # 8 ]

Das inderdaad een pak meer dan de v6 van audi. Ik zit sinds aankoop op 8l (maar heb nogal een zware voet), op lange afstanden autostrade zat dit naar 6.5.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43030
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 februari 2022 09:46 AM
  [ # 9 ]
FelixBr. schreef:

Of is de c6 echt zo onbetrouwbaar? Je leest er vanalles en niks over op internet.

Met een goede C6 specialist in de buurt én een back-up auto zou ik het wel aandurven om in een oudere C6 te gaan rijden, vooropgesteld dat ik zelf het nodige onderhoud kan doen om kosten beheersbaar te houden. Maar zonder specialist in de buurt, waarbij ik zou zijn aangewezen op een dealer, zou ik er echt goed over nadenken. 30.000 km per jaar is op zich niet veel, maar als je door een niet leverbaar onderdeel of ontbrekende kennis langere tijd je auto moet missen word je echt niet blij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 09 februari 2022 11:04 AM
  [ # 10 ]

Een C6 spécialist zit hier niet in de buurt. Mijn XM staat ondertussen al een jaar stil omdat niemand in de buurt eraan wil werken en ikzelf geen tijd heb om eraan te beginnen. Citroen zelf wil er niet meer aan beginnen en behalve een enkele oldtimer garage wil niemand eraan beginnen…

Ik hoopte dat de C6 als ‘moderne’ auto door jan en alle man onderhouden kon worden. (behalve misschien het hydrolische systeem, dat kan ik ze nog vergeven.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 februari 2022 10:02 AM
  [ # 11 ]

Een C6 3.0 diesel is erg betrouwbaar, zolang die wordt onderhouden door een specialist. De 2.7 heeft het risico van flinke motorschade.

Rond de 250 k KM ben je aan de beurt voor de “midlife” beurt van 2.000 tot 2.500 €. Als dat kundig gebeurt, kan je weer storingsvrij verder.

Het is een zware auto, ik zou niet beginnen aan de 2.2 en zeker niet aan de V6 benzineversie. Beiden te weinig koppel/vermogen in huis.

De V6 benzine heeft na 250 k een vrij grote kans op olielekkage langs de kleppendeksels en -bruggen. Wil je dat serieus (laten) verhelpen, dan redt je dat niet in een dag.

Aanschaf bij/via Oldenhage is zeer aan te bevelen.

Voor de rest: Er is niets wat zo lekker rijdt.

En nog iets: Als je in Frankrijk de blits wil maken, moet je in een DS gaan rijden. Een goed onderhouden DS is erg betrouwbaar.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 11 februari 2022 12:26 PM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 11 februari 2022 12:26 PM
  [ # 13 ]

Dus best een beetje bijleggen en uitkijken voor de 3l V6? Heb de indruk dat die al een pak minder gangbaar zijn dan de 2.7ls. Maar het is een strak punt, ik dacht er eentje rond de 150.000 aan te schaffen. Dan is de midlife nog een aantal jaartjes verwijderd. Very Happy

Op elektrisch gebied geen bijzondere euvels?

Op termijn is het plan inderdaad een DS19 4phares aan te schaffen en dagelijks te gebruiken tijdens het toeristische seizoen.

Jammer genoeg moet ik hiervoor eerst wat gedraaid hebben. Een propere DS kost al gauw stukken van mensen Wink

Profiel  
 
Gertjan_R
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019

- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 februari 2022 01:07 PM
  [ # 14 ]

Wat vinden jullie van de C6? Heel Mooi.  (geen objectieve mening…ik heb er een… vandaar).
Fantastische reisauto.

Welke motor is aan te raden? 3.0 Diesel.

Is de automaat goed? Prima. bij hoge km stand - spoelen.

Zit er een verschil in de opties naargelang het jaar? niet mee bekend.
Betreft het een exclusive model met pack lounge; dan gaat de achterbank niet plat. niet zo praktisch dus..maar tsja.. het zit wel goed. (ik hoor mijn drentse patrijs nooit klagen).

Hoe zit het met het onderhoud? - in mijn geval distributie riem bij 185000 laten vervangen.
Verder geen klachten.
Het is een zware en gecompliceerde wagen, kijk of er een specialist in de buurt zit.
En voor aankoop goed kijken of de onderhoudshistorie compleet is.

Verbruik. bij mij staat het verbruik op 1:14 ~ 1:14.5. Waarvan relatief veel snelweg kilometers.

 

Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 11 februari 2022 04:46 PM
  [ # 15 ]

OK thanks! Das best okée qua verbruik!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook