benzinemeter cx
gvdaa68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-2021

Gepost: 17 maart 2022 04:10 PM

Ik heb sinds kort een CX type 2. Nu doet de benzinemeter het niet meer. In het begin viel hij soms uit, nu staat hij constant op nul. Via het luikje in de kofferruimte heb ik de aansluitingen op de vlotter gecontroleerd. De massa is goed. Op de draad met dunne aansluiting staat 6 volt met contact aan, op de gele draad met dikke aansluiting staat 0 volt. Hoe kan ik nu de meter in het dashboard controleren? Door 12 volt op de dikke draad te zetten? En hoe controleer ik de vlotter? Door 12 volt op de dikke of dunne draad te zetten? Of moet ik elders zoeken?

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 17 maart 2022 06:53 PM
  [ # 1 ]

volgens mij is de dunne draad enkel om het lampje aan te sturen als de tank bijna leeg is. de dikke draad is een massa draad die via een weerstand in de vlotter corresponderend met het brandstofpeil variabel is. De + zit bij de meter in de tellerklok zelf. Als je de dikke draad aan massa legt zou de meter max. vol moeten aangeven. Zo kan je hem dus testen,

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
gvdaa68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-2021

Gepost: 18 maart 2022 06:42 AM
  [ # 2 ]

Dank voor de tip. De meter slaat niet uit als ik de dikke draad aan de massa leg

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8501
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 maart 2022 07:03 AM
  [ # 3 ]

En als je de dunne draad aan massa legt, gaat dan wel het bijbehorende lampje branden?

De inhoudsmeter in de tellerpartij is niets meer dan een spanningsmeter, in serie met een variabele weerstand (de tankvlotter).

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
gvdaa68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-2021

Gepost: 18 maart 2022 07:11 AM
  [ # 4 ]

Op de dunne draad staat dus zo’n 6 a 8 volt met contact aan. Het lampje gaat niet branden als ik die aan de massa leg

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8501
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 maart 2022 07:13 AM
  [ # 5 ]

Daar hoort 12 VDC te zijn.

Verwacht dat je het probleem in de tellerpartij zelf moet zoeken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4430
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 maart 2022 07:18 AM
  [ # 6 ]

Ik heb het ook wel eens aan de hand gehad, maar bij mij lost het probleem 9 van de 10 keer op door te tanken Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
gvdaa68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-2021

Gepost: 18 maart 2022 08:05 AM
  [ # 7 ]

Dank voor het meedenken! Sinds ik getankt heb is het juist erger geworden!

Profiel  
 
gvdaa68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-2021

Gepost: 22 maart 2022 08:27 PM
  [ # 8 ]

Nog een laatste vraag: hoe kan ik de meter controleren? Ik heb dashboard open en driepolige stekker los. Op welke pool dien ik dan massa of 12 volt te zetten?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4430
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 maart 2022 08:36 PM
  [ # 9 ]

Je kan de kabels zelf toch gewoon doorpiepen met een multimeter? Neem je gewoon een stukje draad, die verbind je aan een van de verbindingen bij het vlotter zelf, en dan meten. Drie draden, daar ben je zo uit.

Ik verwacht dat de draden zelf goed op de stekker zullen zitten. De pinout van hoe het moet zitten: kan je die niet uit het elektrische schema halen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 22 maart 2022 09:11 PM
  [ # 10 ]

Misschien overbodig maar je had toch wel het contact aanstaan toen je de dikke draad bij de vlotter aan massa legde?

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8501
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 maart 2022 05:23 AM
  [ # 11 ]
gvdaa68 schreef:

Ik heb sinds kort een CX type 2.

Heb je daar het juiste elektrische schema van?

Storing zoeken zonder schema is onbegonnen werk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
gvdaa68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-2021

Gepost: 23 maart 2022 07:27 AM
  [ # 12 ]

Jazeker, contact stond aan. Schema heb ik wel ergens, denk ik

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8501
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 maart 2022 07:34 AM
  [ # 13 ]

Als je een schema hebt, dan staat daar toch de gevraagde informatie op?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
gvdaa68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-2021

Gepost: 22 juni 2022 11:23 AM
  [ # 14 ]

Probleem opgelost. Gecorrodeerde stekker onder de rechter voorstoel was de oorzaak. Schoongemaakt en hopla, de benzinemeter doet het weer. Iedereen dank voor de tips

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook