Vreemd geluid Citroen C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Yorick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 23 maart 2022 10:16 AM

LS,

Sinds vorig jaar zijn we in het bezit van een Citroen C4 Grand Picasso 1.2 Puretech 2017 met het volgende euvel.

Als wij remmen en gas geven. Veelal achter fietsers in combinatie met een lagere snelheid ervaren wij een schurend geluid. Onze dealer heeft het probleem tot op heden niet kunnen reproduceren of visueel iets kunnen waarnemen. Herkent iemand dit geluid? De auto houdt op dat moment in alsof er iets blokkeert?

Als wij het gas loslaten en weer gas geven is het probleem vaak weg, soms moet je deze handeling twee keer herhalen. Als je dit niet doet dan krijg je de situatie zoals in het fimpje.

De auto is destijds uitgelezen door de dealer en daar werd geen foutmelding gevonden. Het probleem treedt niet altijd op en dit maakt het erg lastig. Laatst heb ik drie weken gereden zonder het probleem te ervaren, mijn vrouw heeft het geluid dan veelal al wel waargenomen.

https://drive.google.com/file/d/128HZlVlft3pos1VGCTY-VHDbSzy3_8UL/view?usp=sharing

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 08 april 2022 09:50 AM
  [ # 1 ]

misschien handig om even te vermelden of het een automaat betreft of een handgeschakelde en in welke versnelling dit dan optreedt?

Niet dat ik het antwoord dan weet overigens. Wel een raar geluidje

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 10 april 2022 06:54 PM
  [ # 2 ]

Ha, eindelijk iemand met hetzelfde euvel als mijn Picasso (1.2 Puretech, handgeschakeld, 2018) heeft. Ik herken het geluid (licht schrapend) en het geeft een beetje weerstand. Het treed op bij lage snelheid (ca 30 km/h). En het treed onregelmatig op. Soms twee keer per week, soms weken niet. Daardoor heb ik de garage er nooit fatsoenlijk naar kunnen laten zoeken. Het lijkt of iets aanloopt, maar dat zou continu zijn. Een remklauw die niet goed terug veert zou ook kunnen, maar dan zou ik verwachten dat het vaker gebeurd. Ik heb me er maar bij neergelegd, maar als iemand een oorzaak weet, ben ik natuurlijk wel benieuwd.

Profiel  
 
Yorick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 13 april 2022 06:24 PM
  [ # 3 ]
martekie schreef:

misschien handig om even te vermelden of het een automaat betreft of een handgeschakelde en in welke versnelling dit dan optreedt?

Niet dat ik het antwoord dan weet overigens. Wel een raar geluidje

Het betreft een automaat, het probleem treedt voornamelijk in de 1 2 en 3 versnelling op, maar is niet versnellingsbak gerelateerd.
Wij hebben nu meerdere weken, een week of 4 rondgereden met de remassistent uitgeschakeld. Indien de remassistent is uitgeschakeld treedt het probleem niet op.

Vermoedelijk zet de remassistent bij bepaalde situaties alvast de remblokken dichter op de remschijf met als gevolg dat deze in sommige gevallen aanloopt. Dit gedrag treedt voornamelijk op bij snelheden lager dan 30km per uur en het waarnemen van fietsers. Daarnaast in uitzonderlijke situaties ook bij personen.

Enige tijd geleden was ik de remassitent vergeten uit te schakelen en reed ik met 50KM per uur recht op een fietser af en het aanlopen begon. Bij het uitschakelen van de remassistent was het probleem ook direct verdwenen.

Mijn vrouw heeft als test de remassitent aan gelaten en ondervond al manoeuvrerend achter een fietser opnieuw het probleem.

Daarmee kunnen we met 98 procent zekerheid stellen dat de remassistent op de een of andere manier dit probleem mede veroorzaakt. Of dit ligt aan programering of toch oneffenheid waardoor het elkaar raakt, kan ik helaas niet beoordelen.


Aankomende week hebben we weer een afspraak staan bij de garage met onze nieuwe bevindingen.

 

Profiel  
 
Yorick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 13 april 2022 06:25 PM
  [ # 4 ]
vast goed schreef:

Ha, eindelijk iemand met hetzelfde euvel als mijn Picasso (1.2 Puretech, handgeschakeld, 2018) heeft. Ik herken het geluid (licht schrapend) en het geeft een beetje weerstand. Het treed op bij lage snelheid (ca 30 km/h). En het treed onregelmatig op. Soms twee keer per week, soms weken niet. Daardoor heb ik de garage er nooit fatsoenlijk naar kunnen laten zoeken. Het lijkt of iets aanloopt, maar dat zou continu zijn. Een remklauw die niet goed terug veert zou ook kunnen, maar dan zou ik verwachten dat het vaker gebeurd. Ik heb me er maar bij neergelegd, maar als iemand een oorzaak weet, ben ik natuurlijk wel benieuwd.


Hi, zie mijn reactie hierboven misschien heb je er iets aan?

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 13 april 2022 07:39 PM
  [ # 5 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Goed speurwerk. Ik ga het morgen gelijk op een paar fietsers uitproberen devil

Profiel  
 
Yorick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 13 april 2022 08:05 PM
  [ # 6 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Succes met proberen. Als je ‘s morgens vroeg naar en langs een basisschool rijdt met veel kinderen en fietsers, dan zal je het probleem ongetwijfeld kunnen ervaren.

Houdt er rekening mee dat je niet altijd direct prijs hebt, houdt maar in de gaten dat wanneer het probleem optreedt is er bijna altijd een fietser of voetganger waar te nemen Smile

Daarnaast nog een mooi draadje leesvoer op https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?f=282&t=12572

 

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 22 april 2022 07:40 AM
  [ # 7 ]

Inmiddels begin ik het patroon te herkennen: rijden achter een of enkele fietsers op lage snelheid geeft het schraap-geluid. Eindelijk, eindelijk, kan ik na 4 jaar rondrijden in mijn auto weer rustig slapen!

Gelukkig maar, want volgende week draag ik de auto over aan een collega…

Profiel  
 
Yorick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-05-2021

Gepost: 22 april 2022 10:50 AM
  [ # 8 ]

haha ik hoop dat het niet slapen sarcastisch was Smile

Fijn om te horen dat je het patroon herkend Smile Ik heb er geen uur minder om geslapen.

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 22 april 2022 11:27 AM
  [ # 9 ]

sleep

Nee hoor, heb jaren met plezier in de auto gereden. Ik stap nu over naar een Polestar, een héél andere auto. Maar de ervaringen met de Picasso waren prima. points

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook