Welke klepseals voor 646 motor
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 26 maart 2022 07:47 AM

Ja, zoals de topic al aangeeft type klep-seals zijn voor deze motor de juiste, in een universele motor-pakking set geschikt voor bijna alle type zijn de witte uitvoering aanwezig. Als ik kijk bij diverse leveranciers op het internet dan leveren ze klep-seals los en dan staat er onderaan de motoruitvoering Mot.G13/625 en dit bekeken op kenteken!

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3576
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 maart 2022 07:07 PM
  [ # 1 ]

Technisch zijn de 646 en 625 vrijwel gelijk: De verschillen zitten in de aftelling voor minder vervuiling.
De klepseals zijn gelijk.
Welke ? Die “witte” zijn gemaakt van een soort “teflon”/PTFE: Heel goed bestand tegen hoge temperaturen.
Als je “groene”/“zwarte”“rubberachtige” vindt: Kijk dan goed naar het materiaal: Als die niet van FPM/Viton gemaakt zijn dan zijn ze waardeloos.
Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor de FPM versie, dichten beter af, maar je moet wel zeker zijn van de kwaliteit.
Bij twijfel zou ik de witte toch monteren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 28 maart 2022 09:08 AM
  [ # 2 ]

Dank je wel voor je antwoord Citroensmgz, de reden van mijn vraag is dat de seals gebruik uit de set een jaar geleden zijn gemonteerd vanwege het feit dat afremmen op de motor een behoorlijke blauwe walm gaf na het weer oppakken van het vermogen. Ook s’ morgens koud starten gaf een lekker blauwe walm.
De gemonteerde seals gingen redelijk pas op de klepgeleider maar om de klepsteel ging het allemaal behoorlijk stram het resultaat was geen verbetering, nu ligt de motor weer uit elkaar en was mijn gedachte dat het wellicht de zuigerveren zouden zijn.

Dus ditmaal alles iets verder gedemonteerd en bekeken, voeringen hebben geen van alle geen stootrand het hoonpatroon is nog goed visueel aanwezig, zuigers vertonen visueel lichte aanloopsporen boven aan het hemd maar het is met de vingers/ nagel niet voelbaar (dus te verwaarlozen), de zuigerveren gedemonteerd en in de voering de slotspeling gemeten deze is 0,37 bij alle vier de top veren en 0,32 bij de schraapveer deze waarden kwamen ook naar voren door gebruik te maken van een nieuwe voering.

Via het internet had ik al een nieuwe set zuigerveren besteld en met deze kwam ik aan dezelfde waarden

Bij de zet nieuwe voeringen en zuigers welk ik nog had liggen waar zuigerveren bij zaten was het echter een ander verhaal bij 1 set de veren gedemonteerd gepast in de voering en daar waren de slotspelingen 0,18 voor de top-veer en 0,20 voor de schraapveer, dit zijn waarden die in het kluwer auto handboek staan.

Visueel verschillende veren ook nog eens van het nieuwe losse zetje (Goetze 08-147900-0) deze veren zijn geheel zwart en gedemonteerde veren van de nieuwe zuigers en voeringen zet zijn volledig bewerkt en vlak geslepen.

Zou graag voor ik veder gaat eerst willen analyseren waar echte de oorzaak in te vinden is, hier zouden anderen ook hun voordeel mee kunnen doen. 

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3576
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 maart 2022 11:28 AM
  [ # 3 ]

Ik ben geen GS motor specialist, maar ik denk dat je een stap terug moet nu je meer verteld hebt over je probleem.

Als een boxer “blauw trekt” bij het wegrijden met koude motor of nadat je het gas eraf hebt gehad dan zou ik eerst naar de zuigers en zuigerveren kijken.
Als je motor langs de “kleppen” lekt dan zijn dat vaak de inlaatkleppen maar soms ook de uitlaatkleppen en wordt er olie langs de klepstelen gezogen als je een forse onderdruk maakt: Dat is typisch voor remmen op de motor, maar dat zie je meteen als je van het gas gaat, niet alleen als je weer gas geeft, en bij koude motor merk je dat alleen als je de motor lang stationair laat draaien.

Over dat lekken langs de zuigers: Dat kan heel veel oorzaken hebben.
Bij een boxer is het belangrijk waar de “slots” in de zuigerveren zitten: Die wil je niet beneden hebben zitten, want daar loopt de opgespatte olie heen. In het handboek staat dat duidelijk.
Zuigers kun je heel moeilijk beoordelen op de slijtage “op zicht”: Je moet die opmeten ( onder aan het schort)  en dan de boring meten en dan kijken of je zuigerspeling nog OK is. ( En als je er aan de schort een voelmaat van 0.10 tussen kunt krijgen is het te veel denk ik zo).
Als je na veel kilometers nog duidelijke hoonsporen ziet dan wil dat soms zeggen dat het inlopen niet perfect gegaan is maar het kan ook het gevold zijn van het “ophonen” zelf:  Als je een gebruikt blok “hoont” om de nieuwe zuigerveren te laten inlopen dan heb je al snel te veel zuigerspeling. Je moet dan maar “heel licht” honen, zeg maar vrijwel onzichtbaar. “Honen” wordt vaak ook gebruikt om na het opboren de speling tot op een honderdste precies te krijgen.
Bij een GS was revisie vroeger vrijwel altijd het plaatsen van een nieuwe set zuigers en cilinders. Ik denk niet dat er overmaten waren.
Daarnaast speelt de hoeveelheid motorolie een rol: Als je te veel olie bijvult dan loopt dat in de cilinders. Kan ook gebeuren als je scheefstaand parkeert, bij een “lijn” motor is dat niet. Te dunne olie, zoals 0W30 ( ik denk dat er 20W50 in hoort?) geeft ook veel verbruik.

Heb je een compressietest gedaan voordat je de motor uit elkaar haalde ? Zowel de eerste keer als nu ? Dat is een van de eerste dingen om te doen: Een goede compressie wijst op een goede afdichting ( je kunt testen bij koude motor, bij warme motor en met een paar druppels olie op de zuigers, vooral de verschillen zeggen dan veel).
iemand die dat vaak doet kan je dan zelfs vertellen of de kleppen lekken omdat de compressiemeter dan wel een hoge compressie meet maar pas na een paar slagen, of je doet een lektest.

Misschien toch maar eens langs bij een revisie bedrijf of iemand die meetgereedschap heeft ?

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 29 maart 2022 11:05 AM
  [ # 4 ]

Ik zou aan de hand van het verhaal van CitroenSMGZ nog maar eens nagaan wat er aan de hand is in jouw geval. Problemen met afdichting van de klepgeleiders leidt inderdaad typisch tot problemen bij afremmen op de motor, niet bij optrekken.
Overigens zijn de klepseals van alle GS motoren gelijk. En gelijk aan die van de 2CV6. Dat geeft wat meer keuze bij zoeken van een set.

De diameter van klepsteel van in- en uitlaatklep verschilt 0,05mm (als ik het goed heb). Dus goed opletten welke seal je op welke klep zet.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3576
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 maart 2022 11:30 AM
  [ # 5 ]
GS1970 schreef:

De diameter van klepsteel van in- en uitlaatklep verschilt 0,05mm (als ik het goed heb). Dus goed opletten welke seal je op welke klep zet.

Typootje:
Steel: Inlaat 8 mm , uitlaat 8.5 mm , verschil 0,5 mm.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 29 maart 2022 06:05 PM
  [ # 6 ]

Vandaag alles opgemeten met een buitenmicrometer en een klokmeter (even geleend op het werk), ten opzichte van de nieuwe set max 0,02 slijt in enige verschil is dus de zuigerveren slot.

Toch vanavond nog even wat bekeken:
Bij het Tornen aan de nokkenas wiel tussen de klepveren doorkijkend naar de seals gaf twijfels bij 1 uitlaatklep, de tuimelaar-as gedemonteerd en de desbetreffende veer met schotel verwijderd, hier ging de seal met de klepsteel mee. Niet echt een sterke verbinding op de klepgeleider dus, een jaartje geleden was ik al verrast dat alle 8 de seals in de pakking-set hetzelfde waren vandaar dat mijn vraag hiermee begon. 

Is even nadenken hoe ik hiermee veder ga maar ja eerst weer even papa zijn.
Jullie reacties zijn natuurlijk welkom.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3576
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 maart 2022 07:08 PM
  [ # 7 ]

Bij die witte teflon seals komt dat behoorlijk nauw: Als je de “grote” voor de uitlaat op de inlaat stopt dichten ze niet af, en andersom blijven ze aan de steel zItten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 30 maart 2022 01:35 PM
  [ # 8 ]

Als je het hebt over 8 dezelfde seals dan klopt dat dus al niet. Er is van alles te krijgen.

Als je zoekt bij 2CV6 (M28/1 motorcode) dan vind je genoeg. Alleen goed opletten of er onderscheid gemaakt wordt tussen in- en uitlaatklep. En het gebruikte materiaal natuurlijk. Het Citroënnummer van de set was AYA124.63

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 30 maart 2022 08:02 PM
  [ # 9 ]

En dat is precies mijn gedachte, een jaar terug had ik ze allemaal gemeten alvorens te monteren allemaal waren ze exact hetzelfde dacht dat het wel goed zou zijn maar had toen al de vraag moeten stellen.
Voorlopig ligt het even stil even weer wat andere dingen doen en kan ik af en toe even kijken wie de juiste levert of wachten tot de 24ste en maar even bij de club te kijken welke ze daar kunnen leveren

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook