1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
problemen met hydractive
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 01 april 2022 06:23 PM

Ik heb onder mijn Xantia alle bollen vernieuwd, aan de voorzijde werkt de hydractive regelaar niet, daar blijft hij stug. Het relais in de veercomputer is defect en moet vervangen worden, bij nameten bleek de weerstand van de elektroklep voor niet goed.Schoonmaken van de elektroklep lijkt me slim.  Nu een paar maanden later geeft deze wel een correcte waarde, raar dus!
Ik heb geprobeerd de grote bout bovenop de klep los te draaien; retourslang er af en dopsleutel er op maar hij wil absoluut niet los, durf niet te veel kracht te zetten want de hele klepunit begon al te bewegen op het blok. Hoe deze los te krijgen?

Maar wat ik niet snap; achter hoor ik de klep werken; hij heeft ook heel af en toe de afwijking dat als ik een portier of kofferklep open dat de auto achter naar beneden knalt. Met andere woorden; de klep achter werkt goed.Maar wat ik niet snap is dat ik geen verschil achter merk in de vering met open op dichte elektroklep, ik blijf hem nogal stug achter vinden.

Alle 8 de bollen zijn nieuwe IFHS bollen, iemand een idee wat het kan zijn en hoe de elektroklep voor los te krijgen?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 01 april 2022 07:07 PM
  [ # 1 ]
Juriaan schreef:

......

Maar wat ik niet snap; achter hoor ik de klep werken; hij heeft ook heel af en toe de afwijking dat als ik een portier of kofferklep open dat de auto achter naar beneden knalt. Met andere woorden; de klep achter werkt goed.
Maar wat ik niet snap is dat ik geen verschil achter merk in de vering met open op dichte elektroklep, ik blijf hem nogal stug achter vinden.
....

Dat is niet je HA systeem, maar je anti-zink systeem met z’n bol die dat bewerkstelligt.
Stugheid van de vering staat hier dus los van.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 469
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 01 april 2022 07:20 PM
  [ # 2 ]

Ik snap het niet helemaal. Als je relais kapot is of niet werkt zou ik beginnen met die te vervangen, en die de hydractiefkleppen te demonteren, dat kan later nog wel

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 01 april 2022 07:26 PM
  [ # 3 ]

Dat is niet je HA systeem, maar je anti-zink systeem met z’n bol die dat bewerkstelligt.
Stugheid van de vering staat hier dus los van.

Groet,
JW

Voor zover ik weet werkt het systeem als volgt; door het in/uitstappen of laden/lossen zouden er druk verschillen ontstaan wat niet goed is. Daarom gaat de elektroklep van de hydractive regelaar open om deze druk in het veersysteem te corrigeren. Hij reageert ook op de schakeling met de hydractive regelaar.
Naar mijn idee staat dit los van de antizinkbol/systeem.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 01 april 2022 07:30 PM
  [ # 4 ]
Jaaps schreef:

Ik snap het niet helemaal. Als je relais kapot is of niet werkt zou ik beginnen met die te vervangen, en die de hydractiefkleppen te demonteren, dat kan later nog wel

En dat wil ik ook doen; zeker, het relais voor is kapot; komt een andere in. Mijn vraag was ook hoe de klep los te krijgen van de hydractiefklep voor want dat lukt me niet.

Achter werkt het goed en daar snap ik niet waarom de vering geen verschil geeft met open of dichte hydractiefklep.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 469
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 01 april 2022 08:14 PM
  [ # 5 ]

Als je achter geen verschil merkt werkt dat toch ook niet goed?

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 02 april 2022 06:15 AM
  [ # 6 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police
Inderdaad, klopt ja; maar hoe kan dat als ik merk dat de hydractiefklep daar wel werkt?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 april 2022 05:21 PM
  [ # 7 ]

In de veercomputer zit geen relais. Beide Hydractiv ventielen worden bediend door twee transistoren VN05N en die dingen gaan door de tijd stuk.

IK heb van middag even bij mijn Xantia gekeken. Bij lopende motor en een portier open staat de vering op ” zacht “.
Deze situatie duurt maximaal 10 minuten en schakelt dan op ” hard “.
Dan kan ik zonder veel moeite de achterkant indrukken en heb wat meer kracht nodig bij de voorkant.
Als het Hydravtiv ventiel elektrisch niet aangestuurd wordt staat het ventiel dicht en de vering op ” hard “.

In welke bedrijfstoestand doet het geval zich voor dat de achterkant naar neneden knalt ?

IK heb wel eens geprobeerd onder de auto de moer van het Hydractiv ventiel te demonteren. Is mij nooit gelukt, das uitbouwen. Zit echt goed vast geschroefd.

Als de achtervering tijdens het rijden te stug zou zijn , is misschien de vraag of er de juiste veerbollen op de veerpoten gemonteerd zijn.

Overigens functioneren Hydractiv ventielen = zachte of harde vering staat helemaal los van het probleem dat de achterkant naar beneden klapt.

 

 

 

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 469
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 02 april 2022 05:32 PM
  [ # 8 ]

Die VN05N is wel degelijk een relais, alleen geen bewegende delen…

Afbeelding Bijlagen
Naamloos.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 april 2022 05:40 PM
  [ # 9 ]

Toe ik ongeveer 60 jaar geleden mijn monteursopleiding begonnen ben, werd een relais een relais genoemd en een transistor
een transistor genoemd.
Heeft weliswaar dezelfde functie.
Op deze manier ontstaan de misverstanden.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 april 2022 06:41 PM
  [ # 10 ]

Bij het starten van de auto moet het anti zink ventiel terugvallen door de druk die opgebouwd wordt. Dit gebeurt soms pas laat of is bij mijn XM soms te forceren door hem even in de laagste stand te zetten. Dat het te laat gebeurt is te merken door het naar beneden komen van haar achterste. Als dit ventiel niet wordt vrijgegeven kan de achterkant niet in de normale rijhoogte komen en blijft de achterkant stug. Soms willen een paar gymoefeningen wel helpen, auto paar keer van laagste naar hoogste stand, maar bij mij zit het probleem er al een paar jaar, meestal gooi ik haar na een paar 100 meter rijden een seconde of 5 in de laagste stand (op een vlakke weg zonder drempels) dan valt haar achterste wel en veert alles weer zoals het moet.

En die VN05 moet je natuurlijk eerst vervangen en tegelijk diodes er bij in solderen zodat die niet weer kapot gaat.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 03 april 2022 12:03 PM
  [ # 11 ]

In de veercomputer zit geen relais. Beide Hydractiv ventielen worden bediend door twee transistoren VN05N en die dingen gaan door de tijd stuk.
Ik bedoel inderdaad de VN 05N, het solid state relais.

De auto knalt heel af en toe naar beneden als de motor niet loopt en ik na een aantal minuten een portier of achterklep open, die kan voor de 5 minuten soms zijn. Na 5 minuten hoor ik een schakeling aan de achterzijde; ik begrijp dat dit de afsluiter is tegen de antizink; niet het relais van de hydractief.(die hoor ik klikken als ik een portier of klep open)
Dus met de klik en de knal naar beneden wordt het hydractief ventiel bedient toch?
Dit naar beneden knallen is nu al weer een week geleden dat dat nog gebeurde.(dagelijkse auto)

Het naar beneden vallen is dus niet tijdens het contact aanzetten/starten; het is bij het openen van een portier!

Alle veerbollen zijn juist voor deze auto overigens; absoluut, ook nieuw dus.

Nu heb ik de VN05 relais en de diodes om te beveiligen alleen ben ik zelf erg slecht met de soldeerbout. Iemand waar ik langs kan komen die het voor me zou willen doen? Zou top zijn!

 

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 april 2022 03:04 PM
  [ # 12 ]

Ik kan het voor je proberen. Woon ook in Breda.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 03 april 2022 04:29 PM
  [ # 13 ]

Ah top! Graag, heel fijn! Ik stuur je even een PM!

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 april 2022 04:48 PM
  [ # 14 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 03 april 2022 07:12 PM
  [ # 15 ]

Functie inschakelen van beide Hydractiv ventielen bij opennen van portier of achterklep:
Drukverschil opheffen tussen de beide veerbollen van de achterveerpoten en drukbol van het Hydractiv ventiel waarmee de wagenhoogte gestabiliseerd wordt.

Het naar onderen vallen van de achterkant wordt veroorzaakt door inwendige lekkage van de bovenste zitting in het Hydractiv ventiel.
De drukverlies is zo groot dat de de stuurdruk het ventiel niet open kan houden en de druk via de retour verloren gaat.
Controle: Motor lopen laten, auto op de wielen laten staan, retourslang aftrekken en controleren of er vloeistof vloeit.
In de stand ” zacht ” mag er niets uitkomen, in de stand ” hard ” maar een een heel klein beetje druppels gewijs.

De tweede click komt uit het anti-zink ventiel en is het sluiten van de grote plunjer ( er zijn twee plunjers nl een grote en een kleinere veerbelast )

Er zijn uitvoeringen waarbij beide Hydractiv ventielen afgeschakeld worden als een van de twee defekt is. dus de vering in de stand ” hard ” gaat.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook