3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Gas, motor geeft vermogen, gaat niet vooruit (soms)
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 april 2022 05:38 PM
  [ # 31 ]

Die schakelservo stond vast in een versnelling, daarom stond je helemaal stil.
Nu over de koppelingsservo: Die heeft alleen een “interne” terugkoppeling, dat is ook een “Sachs” product.
Maar ik zou eerst de steker op de koppelingsservo eens na laten kijken: Als een van die contacten matig is dan heeft de computer geen goede terugkoppeling.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 30 april 2022 06:14 PM
  [ # 32 ]
Citroensmgz schreef:

Die schakelservo stond vast in een versnelling, daarom stond je helemaal stil.

Inderdaad.

Nu over de koppelingsservo: Die heeft alleen een “interne” terugkoppeling, dat is ook een “Sachs” product.
Maar ik zou eerst de steker op de koppelingsservo eens na laten kijken: Als een van die contacten matig is dan heeft de computer geen goede terugkoppeling.

Dank voor de tip! Ik ga het maandag voorleggen aan Johan Oldenhage. Zegt het nog iets dat dit probleem alleen speelt in de eerste versnelling en alleen op een warme motor? De andere versnellingen doen het altijd goed.

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8544
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 april 2022 06:28 PM
  [ # 33 ]

Is die koppelingsservo al eens vervangen?

Dat is namelijk gewoon een slijtage-onderdeel, een bij elke keer (ont-)koppelen heen en weer gaand elektromotortje.

Deze liet bij mij bij ca. 165 K km het leven.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 30 april 2022 06:31 PM
  [ # 34 ]

Volgens mij niet. Grote kans dus inderdaad dat daar iets mee mis is. Stekker of iets anders. Dat verhaal van de warme omgeving + ouderdom = gebreken gaat natuurlijk nog steeds op. Ik had zelf niet in de gaten dat ik schakelservo en koppelingsservo door elkaar gebruikte, omdat ik ervanuit ging dat het hetzelfde onderdeel is. Maar ik weet nu beter. Ik heb weer veel nieuwe informatie. Dank daarvoor!

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8544
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 april 2022 06:48 PM
  [ # 35 ]
noescom schreef:

Ik had zelf niet in de gaten dat ik schakelservo en koppelingsservo door elkaar gebruikte, omdat ik ervanuit ging dat het hetzelfde onderdeel is.

Het is simpel te onthouden, de schakelservo zorgt voor de bewegingen, die je bij een handgeschakelde bak met de rechterarm maakt, dus het kiezen van de versnelling, en de koppelingsservo voor de bewegingen, die je met het linkerbeen maakt, dus het (ont-)koppelen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8544
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 mei 2022 06:22 AM
  [ # 36 ]

Een verhelderend plaatje.

Tip, laat ook even kijken naar beide stekerverbindingen op de ECU, daar is een modificatie van het afdichtingsrubber voor geweest.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8544
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 juni 2022 06:50 PM
  [ # 37 ]

Intussen meer dan een maand verder, is de C2 uit alle wanhoop intussen opgeknepen of rijdt deze weer vrolijk rond over ‘s heren wegen? Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 07 juni 2022 07:04 PM
  [ # 38 ]

Hij staat al een maand bij Johan. Laatste bericht was dat het een vreemd probleem is en dat hij er de volgende dag hopelijk mee verder kan gaan. Dat was vorige week.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 08 juni 2022 11:40 AM
  [ # 39 ]

Zojuist gebeld met Johan. Het is waarschijnlijk niet de koppelservo zegt hij, maar wellicht wel iets m.b.t. de kabelboom. Die wordt niet meer geleverd door Citroën, dus is een beetje een gedoetje. Johan doet alles in verloren uurtjes om me niet teveel op te kosten te jagen. Sympatiek, maar het gaat dus allemaal nog wel even duren.

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8544
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 juni 2022 12:11 PM
  [ # 40 ]

Jouw C2 komt uit 2003 en heeft dus nog CAN-VAN.

In welke kabelboom zit het probleem, die van de bak zelf?

Zo ja, zie https://bartebben.nl/catalog/product/view/id/260860/s/1-BEVESTEGING-KLIP-KAPOT-ZIE-FOTO-6558T5-NFP/category/2/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 20 juni 2022 10:49 AM
  [ # 41 ]

Even een kort updatetje. De kabelboom is doorgemeten en die blijkt goed te zijn. Johan geeft aan dat hij wel zeker weet dat de boordcomputer stuk is. Hij heeft een sloopbedrijf adresje gevonden voor een vervangend exemplaar.

Profiel  
 
noescom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2018

Gepost: 13 juli 2022 11:37 AM
  [ # 42 ]

Het is einde oefening voor deze auto. Vervangende boordcomputer lost het probleem niet op. Vervangende koppelservo ook niet. Boordcomputer geeft ook ineens hele serie andere fouten aan waaronder op de pook en die vervangen lost ook niets op. Johan weet het niet meer. Dus ik ga kijken voor een ander autootje. Allemaal bedankt voor de support.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook