laadcircuit defect xsara picasso 2006
telocho
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-04-2022

Gepost: 05 april 2022 09:48 AM

Dag leden,

Ik lees diverse topics over dit onderwerp door, maar de tips komen niet honderd procent overeen met mijn xsara picasso 1.6i 16v uit 2006.
Ik krijg nu ook het alarm op het dashboard akku lading defect, met het rode lampje.

Als ik de kabelboom nakijk, zit er op de dynamo (behalve natuurlijk de dikke stroomkabel) maar één dunne draad aan de dynamo, een rode. De andere pin van die twee-polige connector is niet bestukt, daar steekt een groen plastic vullerdopje uit. Nergens in de kabelboom kom ik ook een afgerukt stukje draad tegen, dus ik denk niet dat daar iets zat dat nu opeens voor problemen zorgt. De rode draad, die was inderdaad onder de auto doorgerot (op het forum wordt consequent over “grijze draad” gesproken”) en ik heb er dus een stuk tussen gezet.
Daarna kon ik weer prima rijden na een nachte accu laden, echter kwam het probleem na een dag of twee toch weer terug.

Dus ik vermoed dat er verderop in de kabelboom toch nog meer problemen zijn met die draad. Het alarm was waarschijnlijk weg, omdat ik de accu aan de lader heb gehad, en er (wie bevestigd mijn vermoeden) pas een alarm op het display komt als de boordspanning onder een bepaald voltage zakt en vervolgens op dat moment (kan pas veel later zijn) dan pas de ECU merkt dat de dynamo niet meer bijlaadt. Zal allemaal wel te maken hebben met een systeem dat de dynamo niet 100% bijlaadt maar alleen on-demand? Kortgezegd, ik wil het andere eindpunt even doormeten op onderbreking, maar weet niet waar die precies uitkomt zonder nou meteen alles uit te bouwen, en rode draden zijn er zat.

Dus mijn vraag:
Wie heeft een bedradingsschema, dat klopt voor mijn modeljaar? Dus één (rode) draad aan de dynamo (naast de dikke laaddraad), en even terzijde ik heb ook géén zekering F27 in de passagiersruimte, zekering telt maar tot F21.

Dank,
Bert

Xsara Picasso 1.6i 16v (2006)

Profiel  
 
telocho
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-04-2022

Gepost: 25 mei 2022 09:17 AM
  [ # 1 ]

Overigens wie dit nog een keer terugleest:
Dynamo bleek toch defect dus vervangen, draad was inderdaad maar een enkele en daar heb ik een lang stuk tussen gezet met ook waterdichte krimpkous. Daarna waren de problemen voorbij. Ondertussen was de originele accu na 15 jaar wel aan vervanging toe, dus die heb ik in het kader van preventief onderhoud ook vervangen. Daarna waren de laadissues voorbij. Het kan zijn, dat de defecte draad de dynamo heeft laten overlijden, maar dat zullen we niet weten.

Uiteindelijk het bedradingsschema en in-uitbouwinstructies gevonden via de Haynesmanual, maar die wilde dat ik bumper ging uitbouwen en radiateur. Het is bij dit model eenvoudiger de stuurpomp gewoon even eruit. Er zit geen druk op de retourslang, dus je hebt ook niet eens zo heel veel gemorste stuurolie. ALs die aan de kant is, en je multiriem-spanrol er ook af, dan kun je de boutjes loskrijgen.

Xsara Picasso 1.6i 16v (2006)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 mei 2022 11:36 AM
  [ # 2 ]

15 jaar! Dat is wel een heel goede geweest.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
telocho
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-04-2022

Gepost: 25 mei 2022 02:26 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij is de truc dat de accu altijd ‘binnen’ staat, en dus niet in extreme kou of hitte.
Plus de dynamo laadt niet contstant bij, de dynamo wordt alleen bekrachtigd als de spanning te ver terugvalt. Met dat intelligente laden bespaar je brandstof, maar ook levensduur van de accu. Ik heb er weer opnieuw een varta (blue) ingezet.
Tip: de accu in een xsara picasso moet aangesloten worden op het ventilatieslangetje, maar de andere kant van de accu moet natuurlijk afgesloten worden. Er zit op de beschermkapjes van de accupolen een dopje dat je af kunt breken en op het ongebruikte ventilatiegat kunt drukken. Je wilt geen waterstofgas en andere ellende door je interieur.

Xsara Picasso 1.6i 16v (2006)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook