motorstoring DS4 1.6 vti 2011
J.Koese
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-02-2022

Gepost: 06 april 2022 08:31 AM

Sinds een aantal weken heb ik storing in de motor van mijn DS4.  De motor begint tijdens het rijden te stotteren en gaat onregelmatig lopen, en heeft verminderd vermogen. Als dit gebeurt geeft de brandstofverbruiksmeter ook geen verbruik meer aan, en de ventilator blijft heel lang nadraaien. Ik ben met deze storing naar mijn vakgarage geweest en bij het uitlezen bleek er storing op cilinder 3 (ik meen foutcode P1337). Na het resetten kwam de storing weer terug. Inmiddels zijn de bougies en de bobines van alle cilinders al vervangen. Ook is de injector van cilinder 3 al verlangen. Na deze reparatie is het ongeveer 700km goed gegaan maar helaas is nu dezelfde storing weer terug. Heeft 1 van jullie een idee wat het probleem kan zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 april 2022 08:22 PM
  [ # 1 ]

Wat er gebeurt: je motor gaan in “noodloop” dat wil zeggen in mode waarop je nog thuis komt. De oorzaak is dat de computer van de motor een foutcode ziet en daardoor niet meer vertrouwd op de informatie die hij nodig heeft, en dan gaat draaien volgens een vastgeld programma ( de noodloop). Je ventilator blijft dan op vol vermogen “nadraaien” ( loopt trouwens ook al zo als je rijdt!)  om de katalysator te koelen, want die krijgt de onverbrandde stoffen voor z’n kiezen.

Die P1337 is een bekende storing: Dat wil zeggen dat er bij cilinder 1 een onvolledige verbranding is.
Als het cilinder 3 is dan is het P1339 !

Even onvolledige verbranding kan komen door:
- Versleten bougies. ( die gaan niet eeuwig mee): Die vervang je inderdaad per 4.
- Defecte bobine: Ik zie geen reden om ze dan alle 4 te vervangen.  En daarnaast: Als je die samen krijgt lijkt me dat minder waarschijnlijk.
- Injector die niet goed injecteert.
Maar ik zie dus die 3 dingen niet alledrie samen optreden ?? Dat lijkt veel op “kan het zijn, maar we weten het niet exact”.

Als je het probleem na 700 km terug krijgt, dan heeft het maar even geholpen, en dan zie ik 2 mogelijkheden:

- Verkeerde bougies gemonteerd: Deze motoren zijn redelijk kritisch voor de bougies: Er hoort Bosch ZRQ8S312 in, of een “exacte” vervanger. Bij de verkeerde bougies kan het al snel weer misgaan.
- Ander probleem met de ontsteking of injectie ? Al eens naar de accuspanning gekeken ?

- Als het dat NIET is dan zou ik het in de “Vanos/Variotronic zoeken: ( Dat is de klepbediening: Die is behoorlijk complex, want hij regelt ook de hoeveelheid gas naar je motor, je echte"gasklep” is er alleen voor de noodloop bijvoorbeeld.
Te controleren: Zijn er echt geen andere foutmeldingen? Werkt de vanos/valvetronic nog goed ? 
Hoe is het met de distributieketting: Die gaat niet eeuwig mee: Ratelt je motor bij een koude start ?  Dan is je ketting hard aan vervanging toe.
Werken de “verstelventielen” nog wel goed ?
Is er wel de goede motorolie gebruikt : Deze motor moet 5W30 of 0W30 hebben. Ik ken mensen die er 5W40 in gooien om het olieverbruik omlaag te krijgen. Maar je kunt niet om het even wat in gooien.

Hoeveel heeft de motor al gelopen? Deze motoren hebben te relatief zwaar te verduren als je ze sportief rijdt en hebben helaas niet het eeuwige leven.
Eindelijk moet je zo’n motor met een PSA/Citroen tool uitlezen: Dan kun je namelijk ook volgen of de motor nog doet wat hij moet doen tijdens het draaien. Sommige vakgarages hebben een heel uitgebreide algemene tool die ook veel kan zien, maar als je een “simpele” ODB2 lezer gebruikt dan zie je “niet diep genoeg” in de motor.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JKER
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1298
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 07 april 2022 06:01 AM
  [ # 2 ]

Over het hele verhaal bestaat een mooie site: https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

je foutcode P1337 staat er niet bij, maar zoals Citroenmgz al schrijft, kan dit een secundaire foutmelding zijn, en zitten de foutmeldingen die op deze site vermeld staat, wat ‘dieper’.

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8544
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 april 2022 06:14 AM
  [ # 3 ]

En hier zit kennis. https://www.thpspecialist.nl/index.html

De 1.6 VTi is de turboloze versie van de 1.6 THP, maar heeft soortgelijke problemen.
Overigens wel iets minder dan de THP.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
J.Koese
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-02-2022

Gepost: 09 april 2022 12:06 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag.

Nog wat verdere info. De motor heeft momenteel 139k gelopen waarvan ik er 17k gereden heb.
De storing komt niet als ik heel langzaam optrek. Als de motor in z’n noodloop draait en ik zet de motor uit en weer aan dan is de noodloop weg. Alleen de storingsmelding is nog zichtbaar in het scherm.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook