Originele merk onderdelen
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 19 april 2022 05:15 PM

Mijn Xsara Picasso 2.0 automaat uit augustus 2004, op LPG/Benzine, geeft vaker de foutmelding P0341. Dit zou betekenen dat de nokkenassensor defect is, echter mijn Picasso heeft geen nokkenassensor !!??
Mooi hè......
Inmiddels heb ik begrepen dat mijn Picasso en zogenaamde DIS-Bobinerail heeft met cilinder herkenning. Deze heb ik vorig jaar vervangen door eentje van het merk Bosch, omdat de oude bobinerail constant backfire plofjes veroorzaakte. Na vervanging door de Bosch en het plaatsen van Bosch bougies FR8ME, waren die plofjes voorgoed verleden tijd. Echter sinds de Bosch bobinerail heb ik tot nu 4 tot 5 keer de melding P0341 gehad. Nu heb ik op het C5 forum gelezen dat “niet originele” bobine rails wel vaker deze storing veroorzaken.

En dan nu mijn vraag : Wat is het originele merk van de bobinerails ?

Er staat me iets bij dat Valeo zo ongeveer het huismerk van Citroën is, klopt dit ?

Bij de dealer kost de bobinerail € 180,=

Een Valeo bobinerail bij onze vrienden van Autodoc kost slechts € 75,=

Het OEM-nummer 5970 75

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen ?

 

 

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 april 2022 08:16 AM
  [ # 1 ]

Ik zou eens bellen met de dealer en vragen of hij weet welk merk het is. Kan Valeo zijn maar kan net zo goed BERU of Bosch etc. zijn. Ze wisselen nogal eens daarmee, het is maar net wie het goedkoopste kan leveren….

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 21 april 2022 05:17 AM
  [ # 2 ]

2cvMaarten, ik heb jou advies opgevolgd en gebeld met m’n plaatselijke Citroën dealer.
Ik werd doorverbonden met een heel vervelende magazijn medewerker, die ons gesprek begon met een luidt en kort : “JA”.
Toen ik mijn vraag had gesteld, vertelde hij dat al hun onderdelen van het merk Citroën zijn. Op mijn vraag welke fabrikant dan de bobinerail leverde, zei hij geïrriteerd “Citroën” zei ik u !!
Op mijn vraag wat het mij zou kosten wanneer ik bij hun een nieuwe zou kopen, reageerde hij met een zucht en zei € 230,= incl. btw en een levertijd van 6 weken, goedemiddag en hij verbrak de verbinding.

De onbeschofte en arrogante reactie van deze medewerker, herinnerde mij weer aan de reden waarom ik bij voorkeur geen raad vraag aan een merken dealer.

Dus ben niks opgeschoten.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 april 2022 07:59 AM
  [ # 3 ]

Kijk hier eens. https://www.mister-auto.nl/
Er staat me bij dat dit van Citroen is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 21 april 2022 09:31 AM
  [ # 4 ]

Mister-auto is inderdaad eigendom van PSA. Ze delen volgens mij hetzelfde distributiecentrum. Wat overigens niet betekent dat ze ook dezelfde onderdelen leveren. Mister-auto heeft o.m. een eigen huismerk Bölk en verder leveren ze ook onderdelen van andere producenten.

Valeo is de belangrijkste toeleverancier van Citroën, maar ze betrekken ook veel van andere leveranciers. De Valeo onderdelen in een Citroën-verpakking zijn natuurlijk een stuk duurder dan diezelfde in Valeo-verpakking. Een zogeheten niet-origineel onderdeel kan best goed zijn, maar evengoed ook slecht. Overigens ben ik zelf niet zo onder de indruk van de kwaliteit van Bosch in het algemeen.

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 21 april 2022 09:33 AM
  [ # 5 ]

jantje1948, dank voor je reactie !
Wanneer ik jou link gebruik, kom ik terecht bij materiaal voor een Jumpy. Wanneer ik het kenteken op geef van mijn auto (98-PK-VB), krijg ik een hele hoop merken te zien. De enige twee die me aanspreken en waarvan ik denk dat het mogelijk gebruikt wordt in mijn auto zijn Valeo en Magneti Marelli.
Maar merken als, Facet, NGK, Maxgear, Quinton Hazel en SKV, lijkt me sterk dat Citroën deze gebruikt.

Wat ik weet is dat mijn injectiesysteem van Magneti Marelli 4.8P is.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 21 april 2022 09:37 AM
  [ # 6 ]

NGK is wel een fabrikant waar je op kunt vertrouwen, of deze nu wel of niet origineel gemonteerd is…

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 21 april 2022 09:50 AM
  [ # 7 ]

GS1970, dat begrijp ik, heb je helemaal gelijk in. NGK is zondermeer goed.
Maar ik ga af op de uitspraak op het C5 forum, dat “niet originele” bobinerails wel vaker de storing P0341 geven, dus ik ben een beetje huiverig voor andere merken. Ik heb nu een Bosch in gebruik en deze doet het op zich hartstikke goed.
Alleen krijg ik vaker (4 a 5 keer in een half jaar) onderstaande mededeling :

https://postimg.cc/WdCJZd6Q

En deze mededeling zou te wijten zijn aan een niet originele bobinerail.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 april 2022 01:14 PM
  [ # 8 ]

Nog even een aanvulling: het merk Bolk zou ik vermijden. Veel negatief nieuws daarover gelezen, vooral hier op het forum.
Wat betreft de melding die je krijgt: beginnen auto’s nu echt steeds meer op printers te lijken?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 21 april 2022 02:04 PM
  [ # 9 ]

jantje1948, het merk Bölk hoef ik niet, heb er geen ervaring mee, maar ga geen onbekend materiaal er op zetten.

GS1970, je schrijft : “Overigens ben ik zelf niet zo onder de indruk van de kwaliteit van Bosch in het algemeen”.
Maar in mijn Xsara Picasso zitten af fabriek wel Bosch FR8ME bougies gemonteerd, vandaar dat vorig jaar mijn redenatie was dat er dan ook wel een Bosch bobinerail in zou zitten/horen (gokje). Met de oude bobinerail, heb niet op het merk gelet, had ik op benzine en op LPG last van van backfire. De plofjes bij stationair draaien, vond ik mateloos irritant. Ik heb toen veel geëxperimenteerd met verschillende bougies. Maar wat ik er ook in zette, de plofjes bleven. Totdat ik de tip kreeg dat die plofjes ook veroorzaakt konden worden door een slecht functionerende bobine rail. Dus de nieuwe Bosch er op gezet, met nieuwe bougies, de Bosch FR8ME, wel op 0,7mm gezet ipv 0,9mm, ivm met de LPG en tadaaaa, het was afgelopen met de plofjes. Heerlijk, ze waren eindelijk weg en zijn nu, een dik half jaar verder, nog steeds weg.

Ik rij al meer dan 30 jaar verschillende types Citroën en heb in al die jaren wel geleerd dat Citroën en connectors, nooit vriendjes zullen worden. Heb je een elektrisch probleem aan je Citroën, dan begin maar te kijken naar de connectors, 90% kans dat je daarmee je storing verhelpt. Heb het gehad met een airbag lampje dat maar bleef branden. Echt van alles geprobeerd, niets hielp. Teneinde raad de airbag connector van de passagiersstoel, weg geknipt en de draden gewoon aan elkaar gesoldeerd, en het probleem was verholpen, terwijl de connector er echt als nieuw uit zag.
Ook bij m’n Xantia, wilde plots niet meer starten, nou ja kan gebeuren, dus nieuwe startmotor gemonteerd. Maar startte daarna nog steeds niet. Meten leerde me dat de solenoïde van de startmotor geen stroom kreeg. Ok, kan ook, dus nieuw contactslot gemonteerd. Nog steeds niet starten !! Om gek van te worden. Uiteindelijk bleek een connector in de solenoïde kabel de boosdoener. Connector er tussen uit en solderen maar, en wallah…..hij startte weer.

De melding die ik nu krijg (zie screenshot 2 berichten terug) meld ook weer “onderbreking of kortsluiting naar plus of massa”. Ik verdenk de bobine connector. Eigenlijk heb ik zin om de connector weg te knippen en de draden rechtstreeks op de bobine aansluiting te solderen. De holle connector ruimte die dan ontstaat vol gieten met vloeibaar polyester en de kabels mooi afwikkelen met zwarte katoentape.

Wat vinden jullie van dit idee ?

 

 

 

 

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1335
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 22 april 2022 05:06 AM
  [ # 10 ]

iets minder: soldeertin boven op een heet motorblok heeft natuurlijk ook zijn beperkingen…

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 22 april 2022 05:11 AM
  [ # 11 ]

JKER, hmm ja, daar heb je wel een puntje…....
Zou het natuurlijk ook met een schuifcontactje kunnen doen, misschien wel zo veilig !

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook