Welke LEXIA te kopen (welbekend UREA probleem)
Hilko Schmitt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 300
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 25 april 2022 09:17 AM

Hallo allemaal,

M’n eerste post hier in dit forum, al veel langer actief voor m’n DS….

Mijn C4 Grand Picasso van 2014, 2l HDI met 53k km heeft last van het bekende UREA probleem: de auto vraagt om bijvulling, en na bijvulling (en er gaat misschien een litertje bij) blijft de melding komen, en telt het aantal km’s af. Al eens bij een dealer geweest die de gehele UREA tank wil vervangen a EUR1200. Maar, bij het resetten van het systeem bleef alles prima werken gedurende een 8-tal maanden. Ook geen error codes. Lijkt dus gewoon een reset/niveaumetingsprobleem te zijn. Dat kan met een bepaalde LEXIA. Kan iemand een goede aanbevelen, en waar te kopen? Dan kan ik dat zelf doen zo nu en dan.

Alvast dank!

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 25 april 2022 12:22 PM
  [ # 1 ]

Dit zijn welbekende problemen, heel wat tanks zijn onder garantie vervangen vanwege een ontwerpfout. Uitlezen en gericht zoeken en meten is wat ik je kan aanbevelen. Vroeg of laat zal de fout steeds vaker terugkomen, been there….

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 april 2022 02:35 PM
  [ # 2 ]

Deze bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/32965335677.html?spm=a2g0o.search0302.0.0.499b28a8M1lou1&algo_pvid=dca3186e-e06c-4822-a1a7-5b18123d8dfd&aem_p4p_detail=202204250739375150023781054410020038217&algo_exp_id=dca3186e-e06c-4822-a1a7-5b18123d8dfd-0

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 03 mei 2022 11:08 AM
  [ # 3 ]
2cvMaarten schreef:

Dit zijn welbekende problemen, heel wat tanks zijn onder garantie vervangen vanwege een ontwerpfout. Uitlezen en gericht zoeken en meten is wat ik je kan aanbevelen. Vroeg of laat zal de fout steeds vaker terugkomen, been there….

Hier hetzelfde probleem, en aangezien ik net de turbo heb laten vervangen voor €1500 ben ik er wel effe klaar mee. Dit grapje zou inderdaad ook weer €1200 kosten. Als ik naar de prijzen van de onderdelen kijk, dan is het een wonder dat deze auto’s nieuw voor onder de ton verkocht kunnen worden ...
Heb hem vrijdag bij de dealer laten resetten, maar de melding was na 5 minuten weer terug.
Welke modellen zouden ontwerpfouten hebben ?
Wel bizar trouwens dat dit probleem in alle bouwjaren terug blijft komen blijkbaar, en dat de klant daar de dupe van is. Ben nog wel van plan om contact te zoeken met Citroën NL als mijn dealer dat niet wil doen.

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 13 mei 2022 10:42 AM
  [ # 4 ]

Mijn “probleem” heeft zich voorlopig zelf weer opgelost. Vanaf maandag is de AdBlue melding spontaan weg gebleven ...
Mijn dealer was al bezig om coulance aan te vragen bij Citroën voor dit probleem. Hij vertelde dat de coulance regeling voor dit tankje mogelijk wat ruimer was dan eerder.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 13 mei 2022 10:52 AM
  [ # 5 ]

Lost zich inderdaad vaak vanzelf op om na een tijdje weer te verschijnen. De enige reparatie die afdoet is vervangen. Ik heb vorige week mijn nieuwentank binnengekregen, nu nog even een verloren uurtje om deze te vervangen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 04 juli 2022 04:14 PM
  [ # 6 ]

De woorden van 2cvMaarten blijken inderdaad profetisch te zijn ...
De melding is weer terug. Vandaag gelijk maar bij mijn dealer een nieuwe laten bestellen, want eind van de maand mogen we op vakantie. Dan heb ik aan 2400 kilometer niet genoeg.
Zat nog een coulance op van 42% volgens mijn dealer, dus dat valt al weer wat mee.
@2cvMaarten: is dat zelf inbouwen makkelijk te doen ?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 juli 2022 05:16 AM
  [ # 7 ]

Is een uurtje werk.

Laat eerst het ureum reservoir leeglopen, zit een aftap plug onder. Daarna los schroeven en voorzichtig laten zakken, nu kun je de stekkers en de leiding los klikken. Terug bouwen in omgedraaide volgorde. Daarna vullen met ureum en AdMax (om kristalisatie te voorkomen), leegmaken storingsgeheugen en klaar.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook