Olie komt niet tot bovenin
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 26 april 2022 07:41 PM

Hallo allemaal. Ik heb nou iets waar ik jullie hulp bij nodig heb.

Ik heb een Prestige met 2500 injectiemotor. Ik ontdekte dat ik twee afgebroken spruitstukbouten had en heb daarom de cilinderkop van het blok gehaald om zo beter bij deze bouten te kunnen.
Vervolgens heb ik de kop terug gemonteerd met een nieuwe Glaser koppakking. Na het weer samen bouwen van het blok werkt alles weer prima. Vooruit, ik had een paar tikkende kleppen maar verder liep het blok goed.

Dus, kleppendeksel eraf, kleppen opnieuw gesteld probleem opgelost. Maar het tikken kwam terug. Na demontage van de kleppendeksel ontdekte ik dat de kleppentrein geen olie krijgt en droog is.
Doordat met name de bovenste rail met inlaatkleppen geen olie krijg is er geen smering en zijn zeker twee klepstoterstangen uitgesleten en dus bijna niet meer te stellen.

Mijn vraag (en):
Hoe krijgt de bovenkant van de cilinderkop olie? Wat zie ik over het hoofd?
Als de motor loopt dan komt er in mijn beleving olie via de klepstoterstangen naar boven. Waar komt de olie nog meer naar boven?
Koppakking is juist gemonteerd, zit niet scheef maar ik twijfel nu of alle kanalen open zijn.
De banjobout linksboven op het blok (bestuurderskant) zit goed vast maar is de leiding misschien geknikt? Ik heb nog niet gecheckt of daar schade is ontstaan tijden het uit/inbouwen van de kop.
Zoals gezegd, de motor loopt als vanouds, het olielampje gaat vrijwel meteen uit na het starten en de temperatuur is en blijft goed.

Vooralsnog is de schade beperkt en op te lossen maar dan moet er wel olie naar boven!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43032
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 april 2022 07:49 PM
  [ # 1 ]

Vermoedelijk heb je de kleptuimelaar-as niet goed gemonteerd. Check het werkplaatshandboek even voor de juiste montage.

De oliedruk komt via de leiding met de twee banjobouten naar boven en komt via het gat waar de kopbout ter hoogte van cilinder 1, dichtstbijzijnde vanaf het vliegwiel, in de kleptuimelaaras.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 april 2022 09:01 AM
  [ # 2 ]

Zit er niet ook een rubber ring onder die ene voet van de tuimelaar as die je moet vervangen omdat er anders drukverlies is?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 27 april 2022 01:35 PM
  [ # 3 ]
waterman schreef:

Vermoedelijk heb je de kleptuimelaar-as niet goed gemonteerd. Check het werkplaatshandboek even voor de juiste montage.

De oliedruk komt via de leiding met de twee banjobouten naar boven en komt via het gat waar de kopbout ter hoogte van cilinder 1, dichtstbijzijnde vanaf het vliegwiel, in de kleptuimelaaras.

Aha. Dank. Ik check het WPB.

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 27 april 2022 01:37 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Zit er niet ook een rubber ring onder die ene voet van de tuimelaar as die je moet vervangen omdat er anders drukverlies is?

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik heb bij cilinder 1 een nieuw rubber geplaatst omdat er geen rubber zat. Wellicht dat dat het probleem veroorzaakt? Maar ik ga het werkplaatsboek checken!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43032
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 april 2022 02:57 PM
  [ # 5 ]
Venzo schreef:

ik heb bij cilinder 1 een nieuw rubber geplaatst omdat er geen rubber zat. Wellicht dat dat het probleem veroorzaakt?

Daar heb je het probleem. Daar hoort geen rubber… dat rubber moet weg, dan heb je weer oliedruk!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 april 2022 05:47 PM
  [ # 6 ]

Welk rubber hebben we het over…
Even voor mijn beeld ...
Ik ben daar nooit een rubber tegen gekomen.
Misschien een foto.

Vriendelijke groet Frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43032
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 april 2022 08:20 PM
  [ # 7 ]

In de poten onder de inlaattuimelaaras horen rubbers, behalve in de eerste poot, de losse poot bij de 1e cilinder. Daar hoort geen rubber. Zie werkplaatshandboek, staat het allemaal in.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 28 april 2022 06:54 PM
  [ # 8 ]

Dank! dat moet het zijn. Komend weekend aan de slag ermee!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook