DS-TT film: moderne airco inbouwen
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 mei 2022 06:31 PM

Een Citroën DS kan in de zomer een warme auto zijn. Maar is het mogelijk om een airco in te bouwen? Egbert en Rolph hebben samen een moderne airco ingebouwd en vertellen graag hoe ze dat hebben gedaan.

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7268
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 mei 2022 09:15 PM
  [ # 1 ]

De airco in een DS wordt niet/nauwelijks aandacht aan besteed.Dit is een mooie aanvulling. very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 05 mei 2022 06:13 PM
  [ # 2 ]

Hoi Egbert en Rolph, dank je voor de film en het delen van jullie ervaringen en tips.
Waar ik zelf al kijkende aan zat te denken is de volgende zijstap.
In principe is de DS een koele auto, met kleine, rechtopstaande ramen en in mijn geval een wit polyester, altijd koel aanvoelend dak. Toch wordt het rijdend binnenin warm in de zomer.
De warmte komt dan vooral van het schutbord, als een soort CV naar binnen. Stralingswarmte dus. Hetzelfde ervaar ik in mijn C5. De warmte komt in de C5 vooral van het dashboard als de zon daar op schijnt. Die enorme zwarte lap kunststof onder de voorruit wordt dan gloeiend heet, ook als je rijdt.
In de laatste heb ik airco. Mijn ervaring in de C5 is dat de auto dus zelf heel warm is en de luchtstroom, door de airco, koel is. Ik ervaar dan een stralingswarmte en een luchtkoude tegelijkertijd, die niet prettig is. Ik noem het gevoel “tocht”.
Mijn vraagstuk is: zou het technisch niet comfortabeler zijn om de warme panelen af te koelen in plaats van de lucht?
Dus om in het geval van de DS het schutbord af te koelen in plaats van de lucht in de auto. Dan zou de airco dus tegen/in het schutbord moeten blazen, liefst buiten de passagiersruimte om tocht te vermijden.
Enfin, ik wilde deze gedachte gewoon even met jullie delen, een oplossing hoe dat zou kunnen werken in de praktijk van een DS (of een C5) heb ik niet Wink .
Nogmaals dank voor het wederom inspirerende DSTT filmpje en met vriendelijke groet,
Jeroen

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 06 mei 2022 01:57 PM
  [ # 3 ]

Goede film, echt duidelijk. Geen oplossing die past in het vooronder van een halfautomaat. Mooi werk weer en bedankt voor het delen!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9848
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 mei 2022 03:24 PM
  [ # 4 ]

Bij de fabrieksuitvoering zaten er 2 condensors met fans in de uiteinden van de kinnebak, dacht ik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7268
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 mei 2022 03:50 PM
  [ # 5 ]

Correct !

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 18 mei 2022 09:24 AM
  [ # 6 ]

De benodigde onderdelen en tekeningen van de beugels in de film staan nu op de website van DS-TT bij Downloads.

Belangrijkste componenten die zijn gebruikt:
- Compressor type SD508
- Condendor type UV5005
- Verdamper Siroco STAND UP I EVAP (https://www.siroco-hvac.com/en/product/stand-up-i-evap/)

De keuzes zijn gemaakt op basis van beschikbaarheid, kosten en ook functionaliteit. Een fabrieksorigineel systeem werkt in de praktijk niet echt heel goed. Ik heb afgelopen zomer na een pauze in de zon, waarna je dus in een stikhete DS stapt, de Break binnen no-time weer terug kunnen koelen naar een acceptabel niveau.

Uiteraard kan van al die keuzes worden afgeweken Smile
Zo kun je een andere condensor en verdamper gebruiken naar eigen inzicht. Voor de kinnebak is alleen weinig standaard beschikbaar. En je moet de bumper aanpassen, en het leidingwerk is complexer.

De film is ter inspiratie. En het zou leuk zijn als iemand het naar aanleiding daarvan ook gaat proberen in te bouwen. Vragen zijn uiteraard welkom.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook