Mix motor??
Ramses Lava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 10-07-2017

Gepost: 12 mei 2022 07:15 PM

Hoy.

Ik ben bezig met de motorrestauratie van mijn tracion en vermoed dat ik wat te rap ben geweest met stukken bestellen.

Op de kop staat 11D de tracion is van 54.
Hierop ben ik voortgegaan om wat motoronderdelen te bestellen zoals barrels en pistons.

Nu met het ontvetten blijkt een plaatje met ID19FR op de blok zelf te hangen.

Nu breek ik mijn kop.

Allu carterpan in de tracion vorm.

De ID19FR middenblok.

3 versnellingen vitessebak.

Ambriage behuizing en vliegwiel lijken mij ook traction.

11D kop.

De kleppenstoters heb ik mij suf naar gezocht maar blijken traction te zijn maar niet standaard en heb ik terug gevonden bij een oud verdeler in zuidfrankrijk.

Nu…

Op zich. Welke motor heb ik lopen? Waar kan ik verder info vinden.

En last but not least.

De barrels lijken mij exact dezelfde maten te dragen maar zeker is zeker. Gaan mijn als traction 11d gekochte barrels en pistons passen in deze blok?

Mvg

Profiel  
 
Gepost: 12 mei 2022 08:40 PM
  [ # 1 ]

Over die zuigerbussen en zuigers zou ik mij geen zorgen maken, dat is namelijk allemaal krek hetzelfde. Je hebt alleen bolle en platte zuigers, maar of je die nu in een TA, HY of IDDS (tot en met 1065) zet, dat maakt allemaal geen bal uit. Het verschil zit hem volgens mij vooral in de overbrenging tussen nokkenas en het korte asje in het koppelingshuis, maar aangezien het spul gedraaid heeft, zal dat wel passend gemaakt zijn in het verleden (bv met de nokkenas van een TA). Dus ja, je hebt een beetje een Frankenstein, maar wat maakt het uit. Ik zag op FB je foto’s en ja, het is inderdaad een ID onderblok, dat zie je aan de opening vlak naast die voor de benzinepomp, daar zit bij de allereenvoudigste ID’s het plunjerpompje voor de hydropneumatiek. Een 11D onderblok heeft die voorziening logischerwijs niet. De carterpan is volgens mij bij de 11D, IDDS en latere HY hetzelfde. De vroegere motoren hebben een stalen carterpan.

Profiel  
 
Ramses Lava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 10-07-2017

Gepost: 12 mei 2022 08:55 PM
  [ # 2 ]

Uitmaken geheel niet. Ik hou best van een freakje.
De paniek was even als ik verkeerde barrels enz had. Pistons zijn platte koppen maar dat eat er ook in met compressie van 9.2 ( statisch) op 1 cilinder. Van de rest waren de ringen verdwenen.

Mvg.

Profiel  
 
Gepost: 13 mei 2022 05:31 AM
  [ # 3 ]

Bij een gietijzeren cilinderkop van een 11D horen ook de zuigers met platte koppen.

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 13 mei 2022 10:16 AM
  [ # 4 ]

Ik heb zelf heel vaak het onderblok van een ID gebruikt voor de traction, zelfs de nokkenas in combinatie met de poelie as werkt uitstekend. voordeel is dat de krukas 4mm. dikker is en de hoofdlagers veel goedkoper. Montage met een 11d. vliegwiel is geen probleem, een perfo vliegwiel moet aangepast worden.

Profiel  
 
Ramses Lava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 10-07-2017

Gepost: 14 mei 2022 09:10 AM
  [ # 5 ]
briard schreef:

Ik heb zelf heel vaak het onderblok van een ID gebruikt voor de traction, zelfs de nokkenas in combinatie met de poelie as werkt uitstekend. voordeel is dat de krukas 4mm. dikker is en de hoofdlagers veel goedkoper. Montage met een 11d. vliegwiel is geen probleem, een perfo vliegwiel moet aangepast worden.

Nadeel is dat ik al alle lagers enz besteld heb voor een 11d…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook