ZsaZsa de C-Zero
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 14 mei 2022 12:53 PM

Maak kennis met onze nieuwe aanwinst: ZsaZsa! Ik houd me meestal bezig met oudere chevronnen, ik heb verschillende CXen, ben actief in de CX Club en heb als Citrofiel ook al vele andere modellen versleten. Mijn eerste auto was een AX en ook BX, ZX, XM, C5 en Xantia hebben in het verleden mijn oprit mogen verfraaien.

Verbrandingsmotoren zijn geweldig maar ik ben geen verstokte petrolhead, vanaf een eerste proefrit met een Th!nk City in 2009 heeft ook elektrisch rijden mijn interesse. Niet alleen om milieuredenen (geen directe uitstoot van schadelijke gassen) maar ook omdat ik het leuk vind rijden. Niet beter of slechter dan een benzine- of dieselmotor, maar anders. Ik heb verschillende proefritten mogen maken in Tesla’s en ben 100% fan maar helaas liggen die voitures ver boven mijn budget en zelfs tweedehands blijven die krengen verrekte duur. En dus hield ik het tot nu toe maar bij de deel-auto’s die in ons dorp beschikbaar zijn, twee straten verder staan een Volkswagen ID.3 en een Renault Zoe en ik probeer die zoveel mogelijk te gebruiken om zo min mogelijk diesel en benzine te hoeven verstoken.

Maar voor woon-werkverkeer zijn deze deelauto’s minder geschikt: vier euro per uur is niet veel, maar omdat de auto’s niet door iemand anders kunnen worden gebruikt als jij er mee weg bent moet je ook betalen voor de uren dat je stilstaat en dan ben je zo 40 euro per werkdag kwijt. En aangezien we sinds kort ook een flink aantal zonnepanelen hebben, én mijn dagelijkse CX ineens niet meer wilde starten (#@&*^$) waardoor mijn vrouw me telkens naar mijn werk moest brengen, kwam eea in een stroomversnelling.

Ook tweedehands is er geen enkele elektrische auto ‘betaalbaar’. De Dacia Spring is de goedkoopste nieuwe voor ca 17k, ik heb er niets tegen maar ook niets echt voor en een auto moet voor mij ook persoonlijkheid hebben. De BMW i3 vind ik stiekem best wel aardig maar zelfs tweedehands en met flink wat kilometers zijn die nog minstens 15k en dat geldt ook voor de Renault Zoe. Onder de 10k heb je eigenlijk alleen maar de elektrische Smart én de Mitsubishi iMiev/Peugeot iON/Citroen C-Zero drieling. En in eerste instantie was ik niet enthousiast, want hoewel die relatief goedkoop zijn (de meesten staan voor 9k te koop, er geldt een subsidie van 2k op een tweedehands elektrische auto dus de aanschafprijs zal ca 7k zijn) bieden ze ook minder dan bijvoorbeeld een i3 of Zoe: minder actieradius en een ouder concept. En het uiterlijk…tsja. de voorkant vind ik eerlijk gezegd best leuk, de ei-vorm bevalt me ook wel, maar de smalle hoge achterkant lijkt net een brommobiel.

Hoewel de C-Zero dus enigszins als optie in mijn gedachten rondspeelde - ook al is het een omgekatte Mitsubishi, als je kunt kiezen tussen een Citroen en een non-Citroen, waarom zou je dan géén Citroen kiezen? - bleef ik twijfelen, totdat ZsaZsa in een advertentie opdook - in ‘mijn’ kleur! Waar ik een C-Zero er in het wit een beetje als een koelkast uit vind zien, transformeert dit ‘Rouge Framboise’ haar tot een luxe, kek karretje. Van 2007 tot 2014 had ik een CX in een vergelijkbare kleur, cassis nacre. Dat is de auto die ik nooit weg had moeten doen, wat stond die kleur haar goed en dan in combinatie met paars leren stoelen en een paars dashboard, wow! Dus toen deze C-Zero te koop kwam dacht ik meteen, ik ga een proefrit maken en als het niet tegenvalt dan hak ik meteen de knoop door.

Het viel niet tegen. Goh wat rijdt ze leuk! Veel volwassener dan je op basis van het uiterlijk zou denken en het helpt mee dat dit met afstand de jongste auto is die ik ooit heb bezeten: alles elektrisch, airco, hele lichte stuurbekrachtiging, ze rijdt zo makkelijk! Hét aandachtspunt is natuurlijk de actieradius, die was in 2013 al niet overdreven ruim (150 km) en na 9 jaar en 60.000 km is daar al flink wat vanaf gesnoept. Volledig volgeladen staat er nu 106 km op het display, maar met een ‘gewone’ rijstijl is dat bijzonder optimistisch. Als je rijdt als een bejaarde dan is het haalbaar, ik heb in de afgelopen weken een keer 104 km op een ‘tank’ gehaald. Maar als je boven de 80 komt, laat staan de 100 of de topsnelheid van 130 aantikt - daar speert ze trouwens naar toe, geen enkel probleem op de behoorlijke zijwindgevoeligheid na - dan moet je blij zijn als je de helft haalt. Ze stimuleert het om zuinig met energie om te gaan zeg maar, en dat wordt dan ook meteen een sport.

ZsaZsa (de naam vanwege het kenteken) is nu twee weken bij ons, de wittebroodsweken zijn dus nog in volle gang maar de eerste indrukken zijn in ieder geval dat we géén miskoop hebben gedaan. Ja, voor dit geld hadden we twee C1-tjes kunnen kopen, die ook nog geen actieradius-problemen zouden kennen, maar het voelt alsof je in iets bijzonders rijdt, we laden op met onze eigen zonnepanelen…een volledig rationele keuze is het vast niet maar per saldo zijn we er nog erg blij mee…nog sterker, ik had het niet verwacht maar zelfs mijn vrouw vindt de auto leuk, er wordt gevochten om de sleutel Smile

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 03 juni 2023 10:35 AM
  [ # 1 ]

Achtien Duizend Kilometer. 18 duizend! Zsa Zsa is nu een jaar bij ons, met de actieradius als beperkende factor had ik niet verwacht dat we meer dan 10.000 km per jaar met haar zouden afleggen. Maar ze is zo in trek, mijn vrouw en ik vinden het allebei zo fijn om met haar te rijden, dat bijna de dubbele afstand onder de wielen is doorgegleden. Als de een niet naar het werk moet dan neemt de ander haar wel, en soms kom ik ‘s avonds thuis en is er nog precies genoeg actieradius over voor Renate om ‘s avonds nog op pad te kunnen.

Die actieradius blijkt inderdaad het grootste aandachtspunt, samen met de oplaadtijd, daar moet je je plannen absoluut op afstemmen. We laden alleen thuis op, aan een gewoon stopcontact (snelladen is slecht voor de accu en heeft met de beperkte actieradius niet zoveel zin), dat duurt 6 a 7 uur dus meer dan 100 km op een dag is niet realistisch. In de zomer is die afstand na 80.000 km en 8 jaar ook echt realistisch (ik heb een keer 114 km op een lading gehaald), in de winter is er energie nodig om het accupakket op temperatuur te houden en kom je maar 80 tot 90 km ver. Met een zeer behouden rijstijl, dat moet ik er wel bijzeggen, we rijden zo rustig mogelijk om verder te komen en het verbruik laag te houden. Met resultaat, want die 18.000 km hebben 2412 KW gekost, een gemiddelde van 13,6 kw / 100 km. Dat zijn al goedkope kilometers als je voor de elektriciteit moet betalen maar we hebben zonnepanelen die genoeg elektriciteit leveren voor de auto én de rest van ons elektriciteitsverbruik dus zolang de salderingsregeling van kracht is rijden we ‘gratis’!

Die financiele alinea hierboven is goed en wel maar de belangrijkste boodschap die heb voor ons citrofielen is een controversiele: de C-Zero is een échte Citroen! Ja ik weet donders goed dat het een omgebadgete Mitsubishi is en ik ben me ervan bewust dat het geen kassucces is geworden (te duur voor een te kleine actieradius). Maar ik vind dat ze mee mag spelen met de andere dubbele chevronnen: ze ziet niet grijs uit, ze is opvallend praktisch (ondanks de beperkte buitenmaten hebben we er met vier volwassenen mee rondgetoerd, past prima) en ze geeft joie de vivre als je haar bestuurt. Ik ben fan geworden!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 juni 2023 12:33 PM
  [ # 2 ]

Ik heb zelf geen ervaring en weinig kennis van elektrische auto’s.
Maar ik heb een overbuurman met een elekrische Mitsubishi.
Hij heeft thuis een wallbox en zegt dat hij daarmee tot 80% kan laden.
Voor 100% moet hij aan een laadpaal of laadpunt bij een speciaal laadstation.
Mogelijk is het met een gewoon stopcontact nog lager dan 80%
Kan het zijn dat je nog wat winst qua afstand zou kunnen halen met een wallbox?
Of de laatste 20% bij een laadpaal als je wat verder wilt?
Zo te zien aan je cirkel kan je op één lading ±50 km heen en 50 km terug kunnen halen op 1 lading?
met 20% erbij is dat toch maar liefst 10 km verder Wink

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 juni 2023 01:13 PM
  [ # 3 ]

Ik laad mijn C5AC-Hy thuis op, met een wallbox. Die heb ik ingesteld op 10A AC, daarmee wordt m’n net niet overbelast.
Daarmee laad ik ‘m op tot het maximale dat de auto toelaat.
Dat merk ik ook daaraan dat de auto bij afremmen op de “motor” in de Brake-modus niet bijlaadt als ik net onderweg ben, er kan dus niks meer bij.

Ik heb ook een gewone laadkabel die in een stopcontact gaat. Als ik daarmee oplaad met 10A, komt er net zoveel in de accu.
Die kabel gebruik ik als we ergens in Frankrijk op vakantie zijn.

Bij mijn auto is er dus geen verschil in de manier van opladen: vol is vol in alle gevallen.
Dat wordt bepaald door de laadunit in de auto, die zorgt daar voor.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 03 juni 2023 11:07 PM
  [ # 4 ]

Hoi H@ns, dank voor de tip maar de C-Zero laadt ‘gewoon’ tot 100% op via het stopcontact, de accucellen zijn na 8 jaar en 80.000 km wat ‘degraded’ waardoor de oorspronkelijke actieradius van 150 km niet meer gehaald wordt. Maar na een nacht laden is ze echt ‘vol’, alle 16 streepjes van de ‘benzinemeter’ zijn dan zichtbaar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook