Pallas kofferbakklep scharnieren als raamstijlen
Floaty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 20-01-2021

Gepost: 07 juni 2022 10:22 PM

Voor mijn DS-bootje raakte ik onlangs geïnspireerd door de kofferbakklep scharnieren van Pallas, om te gebruiken als raamstijlen voor het windscherm/voorraam van mijn bootje. Het idee was dat het scharnier van pas komt bij het neerklappen van het windscherm bij een lage duiker of wanneer je wat koele wind wil vangen.

Vandaag een gebruikt setje van de Pallas (verchroomd zamac) opgehaald waar ik even mee wil gaan spelen wat de mogelijkheden zijn en aanpassingen nodig zijn. De scharnier-hoek valt wat tegen dus even kijken of ik daar nog wat aan kan doen of het zo laat.

De bedoeling is om de scharnieren andersom te gebruiken. Het deel tegen de wasbordjes komt op het dek.

Als het lukt en het eea heb gemodificeerd wil ik de delen opnieuw in een laag chroom zetten. Ik zag wat topics hier van meer dan 10 jaar oud dat het Zamac niet gemakkelijk en dus kostbaar te verchromen is. Alternatief in vorm van chrome-lak lijkt mij niet erg weersbestendig.
Is daar in de tijd inmiddels wat op bedacht/alternatieven voor?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juni 2022 06:00 AM
  [ # 1 ]

Zamac is redelijk goed elektrisch te verchromen.
Er zijn in Nederland een paar bedrijven die dat nog doen.
Het grootste probleem is om het “mooi” te krijgen: Je Zamac roest weg onder de chroomlaag als die beschadigd is. Dan krijg je putten en die wegwerken met een materiaal dat je kunt verchromen is niet eenvoudig, te meer omdat je na dat verchromen elke put en kras nog extra ziet door de spiegeling.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Floaty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 20-01-2021

Gepost: 08 juni 2022 08:58 AM
  [ # 2 ]

Aluminium plamuur is niet afdoende electrolytisch voor het hechten van chroom? Eerst ga ik de constructie maar even aanpassen naar de vorm van het dek. De scharnieren zullen best wel wat weersinvloeden voor hun kiezen krijgen, dus misschien is een investering van opnieuw verchromen niet eens te behouden.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juni 2022 10:40 AM
  [ # 3 ]

Nee, aluminium plamuur heeft soms wel aluminium deeltjes, maar is voornamelijk bedoeld om corrosie van als te voorkomen. Hetzelfde geld voor “vloeibaar metal” etc: Dat is epoxy met metaal deeltjes als vulmiddel. Ik denk niet dat dat goed gaat werken.

Maar die Zamac verchromers weten daar wel raad mee, de goede althans: Ik denk dat ze met koper vullen en dan schuren en dan verchromen, maar ieder z’n eigen methode.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook