Regelaar interieurventilator
Flotto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 10 juni 2022 08:23 AM

Mijn Xantia van bouwjaar 2000 (hatchback, 1,8l 16V) type X2 heeft een interieurventilator die niet meer te regelen is. Deze blaast op volle kracht en ik kan ‘m niet uitzetten met de schuifregelaar. Alle andere standen werken niet.
In het forum gezocht en gezien dat de stuureenheid met de twee dikke transistoren die bij de motor van de interieurventilator zit in veel gevallen de boosdoener is.

Die heb ik dus geprobeerd te vervangen, zonder succes tot nu toe. Ik heb een nieuwe regelaar al drie keer terug moeten sturen omdat die niet werkte. Na vervanging deed de ventilator dan helemaal niets meer. De oude dan maar weer gemonteerd want die blies tenminste op volle kracht (wat ik inmiddels aan/uit kan zetten door een simpele schakelaar in de zwarte draad te monteren) Maar de airco werkt dan niet en dat is geen prettig vooruitzicht voor de zomervakantie met lange warme ritten.

Dit zijn de modellen die ik geprobeerd heb:
- MAHLE Regelaar, interieurventilator  Deze als laatste geprobeerd, de opdruk op de transitoren is niet zoals die op de foto, met de oude komt de foto wel overeen (Malasya + nummers), daarom had ik hoop dat deze wel zou werken. Nope dus.
https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/kachelweerstand/c1182/regelaar-interieurventilator/p1321988.html?v=c

- FEBI Stuureenheid 28311
https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/kachelweerstand/citroen/xantia-x1-x2-bouwjaar-1993-03-2003-04/c1182-394-11348/stuureenheid-28311-febi/p118381.html?v=c

- RBAUTOPARTS kachelweerstand
https://rbautoparts.nl/kachelweerstand-aanjager-citroen-ax-berlingo-picasso-saxo-xantia-xsara-peugeot-106-405-406-605-partner.html

Wat me ook opviel is dat niet alleen de ventilator helemaal niet meer wil blazen na montage van een nieuwe regelaar, maar ook dat de spanning op de dunne witte en oranje draden op het 4 polige aansluitblokje bij een nieuwe regelaar lager is (0,29 V) dan bij de oude (circa 4,3V).

Heeft iemand een idee waar ik het nu verder moet zoeken? Zijn er verschillen in de stuureenheden van verschillende fabrikanten die op de markt zijn en die zouden moeten werken op mijn Xantia? Is het belangrijk dat de opdruk op de transistoren overeenkomen met de oude?

Dank voor jullie hulp!
Met vriendelijke groet, Otto

 

Afbeelding Bijlagen
IMG_2093.jpegIMG_2092.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 juni 2022 11:19 AM
  [ # 1 ]

De oranje draad is de stuurdraad, vanuit de computer/regelaar.

Als daar 12V op staat, loopt de fan niet, bij 9V op 1/4 vermogen, 7V ca 1/2, 3,5V ca 3/4 en bij 0V vol vermogen.
Op de witte draad staat dan een spanning variërend van 0V tot ca 0,7V.

Die spanningen heb ik destijds gemeten toen ik een schakeling wilde maken om m’n ventilator 10 minuten te laten nadraaien, als ik de motor uitzette terwijl de airco aanstond. Daarmee werd de verdamper dan droog geblazen waardoor er geen algengroei meer kon ontstaan op de verdamper.

Je zou dan kunnen proberen wat de fan doet als je zelf spanning zet op die oranje draad, en die spanning regelt tussen 0V en 12V.
Zó heb ik dat destijds ook gedaan.
Als je geen regelbare spanning hebt kun je dat ook met batterijen doen. Met een 1,5V batterij loopt er dan ca 50 mA en draait de fan op 7/8 vol, bij 3V geeft dat 40 mA en 3/4 stand. Met een 9V batterij draait de fan op 1/4, bij 20 mA.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Flotto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 11 juni 2022 09:16 AM
  [ # 2 ]

Hartelijk dank voor je reactie JW.

Wat ik me nog steeds afvraag is welk onderdeel ik moet vervangen. Is het de weerstand (zie foto boven)? En zo ja, welke. Aangezien ik er al drie geprobeerd heb.

Ik heb zojuist de spanning gemeten op de oranjedraad als de blower op volle kracht aan staat. Die is dan 9,65 V.
Het voltage blijft hetzelfde in elke stand van de schuifregelaar waar ik vroeger zoals het hoorde de blower mee kon regelen. Zegt dat ook nog iets? Nu wil die alleen maar op volle kracht blazen.
En het vreemde is dat bij de 3 nieuwe weerstanden/regelaars die ik heb geprobeerd (zie 1e bericht) de blower helemaal niets doet, dus ook niet op volle kracht blaast.

Wat kan ik hieruit concluderen? Graag jullie hulp om mee te denken.

Met vriendelijke groet, Otto

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 juni 2022 09:35 AM
  [ # 3 ]

Ben je een beetje handig met elektra en een soldeerbout?
Doe dan die test die ik hierboven beschrijf, met verschillende externe spanningen op dat oranje draadje. Dat laat dan zien of de “weerstand” op zich werkt en de fan met verschillende snelheden gaat werken.

Als dat het geval is, zit het probleem waarschijnlijk in de regelunit/computer in de dash.

Overigens, ben je er zeker van dat de fan nu op vol vermogen draait?
Bij de door jou gemeten ruim 9V zou dat maar op 1/4 mogen zijn.
Als dat echt het geval is, klopt er iets niet.

Hardop denkend: dan zou het kunnen zijn dat die andere twee units wél goed waren, en dat die er nu in zit inwendig sluiting heeft. Maar dat dan ook de regelaar niet goed werkt,

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 juni 2022 03:59 PM
  [ # 4 ]

Met een Lexia kun je de nodige diagnoses uitvoeren.

Daarover bestaat een CitDoc, dat kan ik je desgewenst sturen. Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaat dat naar je onderweg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 juni 2022 10:02 PM
  [ # 5 ]

Je moet de twee transistoren vervangen waar “FW26625A1” op staat. Bij een goede electronicazaak kunnen ze je wel helpen aan deze transistoren, Okaphone in Groningen bijvoorbeeld. En als deze niet meer leverbaar is hebben ze wel een vervangend model.

Het vereist wat soldeerbehendigheid en het uitboren van de popnagels, opnieuw vastzetten met bout en moer en nieuwe koelpasta eronder, maar dit is volgens mij de eenvoudigste oplossing.

De regelaars die je al had gebruikt lijken mij trouwens ook wel ok maar zo te lezen is de aansluiting van de draden blijkbaar anders want toen deed niks het meer.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 juni 2022 10:17 PM
  [ # 6 ]

Dat is een goeie methode als het probleem alleen in de module zit.

Maar er klopt iets anders niet, als de info die @ Flotto geeft klopt: met een stuurspanning van 9V op de oranje draad moet de fan langzaam draaien, niet snel.
Zie mijn posting hierboven.

Mijn advies blijft daarom: eerst goed meten en testen.
Dan pas onderdelen gaan vervangen, afhankelijk van de uitkomst van die testen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 juni 2022 10:30 PM
  [ # 7 ]

Het zou kunnen, maar als die twee darlington transistoren kapot zijn (doorgeslagen of juist helemaal niet doorlaten) dan kan je ineens vreemde waardes krijgen en wordt de stuurspanning niet meer bepaald door de schuif maar door de doorgeslagen darlingtons.

De transistoren zijn niet zo duur, dus je zou de gok kunnen wagen. De ventilator doet het wel in ieder geval dus het zijn of de transistoren of de schuifregelaar die het begeven heeft. En een kapotte schuifregelaar geeft meestal andere verschijnselen ( soms wel doen en soms niet en halfbakken kunnen regelen maar wel kunnen regelen).

Of zie ik nog dingen over het hoofd?

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 384
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 12 juni 2022 06:01 AM
  [ # 8 ]

Flotto; je gaat ervan uit dat de motor de culprit is, maar ik heb bij mij de aanjager motor wel 5 x gewisseld,zelfs de bijbehorende computer, die rechts naast de bediening omhoog staande onder het dashboard hangt, hebben we gewisseld,  en we bleven maar zoeken naar het uitvallen/niet regelbaar zijn, airco die soms meeliep,en soms was alles spontaan uit,aan,uit enz, echt ongrijpbaar dus, maar toen we de schuifregelaars hebben onderzocht, bleek dat dus de oorzaak, jaja ik weet het; je bent zeker dat het aan de motor ligt, maar het is een stukse gecompliceerde eenvoud , die ecc regeling, en kijk alles na, dan weet je het zeker. Als je in de buurt van nijmegen woont, dan kom maar langs, hangen we er even een goede aanjager aan, dan weet je of dat het is, en anders verder zoeken !  succes.

Profiel  
 
Flotto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 13 juni 2022 09:57 AM
  [ # 9 ]

Ik woon in Arnhem. Is er iemand in de buurt die met een Lexia een diagnose kan doen welk onderdeel ik moet vervangen?

De “torren” (zijn dat nou weerstanden of transistoren?) op de printplaat van de stuureenheid vervangen durf ik niet aan, nu werkt de aanjager nog op volle kracht en dat is in ieder geval wat. Straks doet ie het helemaal niet meer.

Ik lees ook op het forum dat het euvel in de kachelcomputer kan zitten. Die heb ik nog niet kunnen vinden.

En wat ik ook las is dat er nog verschil tussen alleen “contact” of “lopende motor” kan zijn. De nieuwe stuureenheden die ik had gemonteerd heb ik alleen geprobeerd met het contact aan, dus niet met lopende motor. Jammer genoeg heb ik die al teruggestuurd, anders zou ik dat nog kunnen proberen.

In ieder geval bedankt voor al jullie hulp om mee te denken.

Hartelijke groet van Otto

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 juni 2022 10:41 AM
  [ # 10 ]

Klopt, de fan werkt alleen met lopende motor.

De regelaar/computer moet stuurspanning krijgen van de dynamo, en dat kan alleen als de motor loopt.
Gaat je fan nu wél lopen, met alleen contact aan? Dan zit er in elk geval iets niet goed in de regelaar/computer.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Flotto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 13 juni 2022 11:06 AM
  [ # 11 ]

Ik had wel opgemerkt dat de fan helemaal niet ging lopen met een nieuwe stuureenheid. Met alleen het contact aan, zonder dat de motor liep. Heb ik de verkeerde konklusie getrokken dat de nieuwe stuureenheid niet goed was? Dan zou ik het nog een keer kunnen proberen en opnieuw een stuureenheid (die met de “torren”) bestellen.

Maar welke? Op Winparts staan er diverse die allemaal voor mijn Xantia (75-DZ-TF) geschikt zouden moeten zijn, variërend in prijs van een paar tientjes tot €89 Heeft iemand ervaring welke ik moet bestellen? https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/kachelweerstand/citroen/xantia-x1-x2-bouwjaar-1993-03-2003-04/c1182-394-11348.html

Groet van Otto

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 juni 2022 11:17 AM
  [ # 12 ]

Maar hoe zit dit?

JW schreef:

.....
Gaat je fan nu wél lopen, met alleen contact aan? Dan zit er in elk geval iets niet goed in de regelaar/computer.

Je reactie dáárop moet duidelijk maken hoe het zit….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Flotto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 13 juni 2022 11:22 AM
  [ # 13 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

De fan loopt nu zowel met draaiende motor als met het alleen het contact aan.

Groet van Otto

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 juni 2022 12:08 PM
  [ # 14 ]

Staat er op die oranje draad dan ook die 9,7V als je alleen het contact aanzet?

Als dat het geval is, wat gebeurt er dan als je die oranje draad loshaalt?

Overigens, het OEM artikelnummer is 644178

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Flotto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 18 juni 2022 08:57 AM
  [ # 15 ]
JW schreef:

Klopt, de fan werkt alleen met lopende motor.

De regelaar/computer moet stuurspanning krijgen van de dynamo, en dat kan alleen als de motor loopt.
Gaat je fan nu wél lopen, met alleen contact aan? Dan zit er in elk geval iets niet goed in de regelaar/computer.

Groet,
JW

Het probleem is opgelost!!!
Ik heb de regelaar opnieuw besteld, gemonteerd en nu met draaiende motor getest. En zowaar, alles werkt weer zoals het hoort!!!
Ik had dus bij mijn vorige pogingen alleen getest met het contact aan, zonder de motor te starten. En dan gebeurt er niets, waaruit ik de verkeerde conclusie trok dat de nieuwe regelaar niet werkte.

Hartelijk bedankt JW en alle anderen die gereageerd heb op mijn vraag. Zonder jullie hulp was het niet gelukt. Leve het Citroen-forum!

Hartelijke groet van Otto
p.s. Dit is de regelaar die ik als laatste heb besteld en die dus naar behoren werkt. https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/kachelweerstand/citroen/xantia-x1-x2-bouwjaar-1993-03-2003-04/c1182-394-11348.html

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook