Betrouwbaar alternatief voor een Berlingo HDI of vaarwel Citroen?
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 12 juni 2022 05:56 PM

Inmiddels 13 jaar in het bezit van een Berlingo HDI 2002. In al die jaren uiterst betrouwbaar gebleken. Slecht 1 keer laten staan i.v.m. een defect dynamo. Gezien het aantal kilometers dat er nu nog mee gereden wordt en de wegenbelasting inclusief toeslagen , maar ook de milieuzoneringen waardoor je niet meer welkom bent met zo’n HDI , maakt dat we op zoek zijn naar een andere Citroen, maar dan benzine. In eerste instantie natuurlijk de berlingo, of de DS 3/4 van rond 2015. Als ik de verhalen lees over THP en VTI motoren, dan wordt betrouwbaarheid ingeleverd en krijg je er ellende voor terug. Toch maar afscheid nemen van Citroen? En wat wordt het dan…..

teveel citroenen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 juni 2022 08:24 PM
  [ # 1 ]

Wim:

In mijn Berlingo VTI op gas heeft de motor het ruim 300.000 km uitgehouden ( en toen heb er er eentje met 100.000 ervaring ingelepeld uit een Pug, die doet het nu al weer 60.000 km prima) en 2 distributie kettingen verbruikt.
Dat lijkt veel , maar zo’n set is redelijk in prijs en met 3-4 werk maximaal zit die erin.
Omdat ik op LPG rijdt om de 40.000 km een setje bougies, olieverbruik: 1 op 2500-3000, maar heel constant. Met 5W40 is het olieverbruik 50% lager.
Verder een setje remschijven en blokken en een paar wiellagers.
Zo’n Berlingo weegt al bijna 1500 kg, ik vindt dat niet schokkend voor een relatief zware auto met een relatief lichte motor.
Als je dat niet wilt neem je een 2010 model met een TU5 erin ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Marcel P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-11-2017

Gepost: 13 juni 2022 06:50 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Je kunt ook kiezen voor de tu5 motor. Zou dan de 109 pk uitvoering nemen. Deze motoren zijn eigenlijk probleemloos. Nadeel is max. bouwjaar 2009 of een vroege 2010.
Kies dan voor een mooie luxe Duitse import. De Nederlandse auto’s zijn meestal niet zo rijk uitgerust.
Een vti kan best goed zijn,maar onderhoud komt wel wat kritisch. Op tijd olie verversen is belangrijk.
Olieverbruik hoort er wel bij. Maar dat is tegenwoordig bij meer merken zo.
Groet,
Marcel.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1335
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 14 juni 2022 05:25 AM
  [ # 3 ]

Zijn de bertjes van rond of na 2015 niet al voorzien van een Puretech 3-pitter? Die bevalt me tot nu toe wel in de 130 pk uitvoering. De 100 of 82 zal vast ook kunnen afhankelijk van de feitelijke vervoersvraag. Olie bijvullen is niet echt nodig: tot nu toe slechts 1x tussen de beurten. Op tijd z’n beurt geven en olie verversen zal bij alle moderne motoren belangrijk blijven. het zijn geen tractoren…

Profiel  
 
Marcel P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-11-2017

Gepost: 14 juni 2022 06:06 PM
  [ # 4 ]

Vanaf 2016 is de 3cilinder gemonteerd. 110 pk met turbo.
Marcel.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 15 juni 2022 10:21 AM
  [ # 5 ]

Ik heb het niet zo op die hele moderne motor met uit nood geboren 6 versnellingen en zo. Waarschijnlijk maar zoeken naar een nette berlingo met een TU5 motor. En dan waarschijnlijk een uit Duitsland. Daar iets meer keus en rijker uitgerust. Het heeft geen haast, dus ik heb de tijd om te juiste vinden.

teveel citroenen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook