DTC P1160 opgelost!
Markwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 16-09-2015

Gepost: 28 juni 2022 07:43 PM

Beste forumleden,

Ik kreeg een incidentele foutmelding bij mij net aangeschafte C4 Picasso 1.8i uit 2008. Eerst alleen motor management storing, maar dat breidde zich uit naar ABS en handremstoring. En toen werd incidenteel steeds vaker. Het trad op als ik vaart minderde (bijv bij een kruising) en remde. Uitlezen gaf code p1160. Eerder op dit forum is hier veel over geschreven en de mogelijke oorzaken waren zeer gevarieerd, variërend van inleren nieuw gasklephuis (zat er bij mij idd net nieuw op), valse lucht aanzuigen, kleppendeksel, problemen in de kabelboom naast de accu en nog meer.

Ik besloot om de eenvoudigste oplossing eerst te proberen en dat was op basis van een Engelse YouTube :  https://youtu.be/B3PbL2DF0p0

Hierin wordt ook eerst de kabel boom ontmanteld maar dat leverde daar niks op (heb ik ook niet gedaan). Vervolgens gingen ze het deel dat bovenop de accu ligt na en checkten de draden en de zekeringen daarvan. De draden waren bij mij goed, maat het zooitje was behoorlijk stoffig, bladeren etc en de 3 zekeringen waren behoorlijk geoxideerd. Die heb ik met schuurpapier kaal gemaakt en alles uitgeblazen met pers lucht.
Daarna ging het filmpje verder met de zekeringkast naast de accu, waar de stekkers werden losgehaald. Dat zag er bij mij ok uit. MAAR…. VÓÓR die zekeringkast zit een platte unit met 3 stekkers, ik denk de BSI. Ik haalde de stekers los en in de rechter zat onderin behoorlijk veel vocht, ik denk niet alleen water, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb de bsi eruit gehaald en de 3 contacten zorgvuldig gereinigd en gedroogd. Daarna de stekkers zelf met contactspray ingespoten. Alles weer gemonteerd.

En…storing weg! Veel geprobeerd te reproduceren door vaart te minderen en te remmen, maar de motor blijft netjes lopen zonder storing .

Wellicht is dit nuttig voor iemand.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juni 2022 05:45 AM
  [ # 1 ]
Markwin schreef:

Ik haalde de stekers los en in de rechter zat onderin behoorlijk veel vocht, ik denk niet alleen water, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb dit ook gehad, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2037277/ en verder

De oorzaak was ruitensproeiervloeistof wat door capillaire werking via de kabelboom van het pompje naar de steker was gekropen.
Dit verschijnsel komt vaker voor.

Overigens is het de BSM, die zit onder de motorkap. De BSI zit namelijk in het interieur.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 29 juni 2022 09:09 AM
  [ # 2 ]

Fijn dat je deze oplossing hier deelt. Daar kan een ander ook nog eens zijn voordeel mee doen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 juni 2022 11:23 AM
  [ # 3 ]

Het wil ook wel eens naar de BSM kruipen vanaf de kvs niveausensor of de temperatuursensor.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juni 2022 11:32 AM
  [ # 4 ]

Ook dat is mogelijk.

Ik wil ook nog aangeven dat het droogmaken van de stekerverbinding slechts symptoombestrijding is, dat neemt de oorzaak niet weg.
Als ik TS was zoek ik op zoek gaan naar waar dat vocht vandaan komt.
Die stekerverbindingen hebben namelijk een rubber afdichting, het vocht komt dus niet van buiten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook