1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
e10 of e5 tanken
may
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 01-05-2021

Gepost: 07 juli 2022 02:14 PM

Hallo. ik hoor de laatste tijd dat het beter is om e5 te tanken. Vraag is nu mag ik e5 tanken in mijn c3 uit 2008.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 07 juli 2022 02:38 PM
  [ # 1 ]

Ja, dat mag. Ik tank al jaren in al mijn wagens e5. De kwaliteit van e10 is gewoon om te janken, dit heeft alles te maken met het percentage bio ethanol dat erin verwerkt wordt.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
may
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 01-05-2021

Gepost: 07 juli 2022 03:18 PM
  [ # 2 ]

ja dan ga ik dat ook doen. bedankt voor je reactie.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 juli 2022 04:46 PM
  [ # 3 ]

95 E5 is beter voor je auto dan 95 E10.  In landen om ons heen hebben sommige pompen nog 95 E5 te koop. Superbenzine (98) van gerenommeerde merken hebben het label E5 maar zijn vaak E0. Nog beter dan E5 dus (en je auto rijdt zuiniger).
Er is al heel veel over geschreven, onder andere door de FEHAC omdat E10 brandstof en klassieke auto’s een slecht huwelijk hebben en E10 snel bederft als je weinig kilometers maakt. Dat laatste geldt in het algemeen, dus ook voor alle moderne auto’s.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 juli 2022 06:10 PM
  [ # 4 ]

Als je dus iedere 2 maanden een tank leeg rijdt dan ben je beter af met E10. Dat verouderd wel, maar niet zo snel. Als je heel weinig rijdt kun je beter 98 tanken in Nederland, ondanks de hogere kosten, maar als je veel rijdt wint je portemonnaie met E10 en je C3 rijdt daar prima op.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
may
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 01-05-2021

Gepost: 07 juli 2022 07:23 PM
  [ # 5 ]

nou ik tank meestal voor €50 in duitsland e10. deze rijd ik in ongeveer 3 weken op .
Dan zou je zeggen dat ik met e10 beter af ben of niet?

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 07 juli 2022 07:45 PM
  [ # 6 ]

Als je toch (goedkoper) in Duitsland tankt, tank dan Aral 102 (geen Bio-ethanol) of Shell V-power Racing.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 juli 2022 07:46 PM
  [ # 7 ]

Ja, je C3 werkt daar goed mee, de negatieve effecten treden pas op als je E10 lang ( 3 maanden of meer) laat staan, of een “oude” auto hebt met slangen en pakkingen die niet tegen E10 kunnen, maar alle Citroens van na 2000 kunnen tegen ethanol.
Er zit trouwens nog wel meer spul in moderne benzine ( zoals verbrandingsversnellers om de CO2 te drukken) waar de slangen van een klassieker niet tegen kunnen. Daarnaast heeft E10 een hogere klopvastheid dan benzine zonder, hetgeen het 3% verlies in energie inhoud aardig compenseert. ( Ethanol is lichten dan benzine, de energie gaat per kilo, maar je koopt het per liter..)
Omdat E10 beter is voor je portemonnaie zou ik gewoon doorgaan met E10 tanken op de manier die je doet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 07 juli 2022 07:48 PM
  [ # 8 ]
Citroensmgz schreef:

Als je dus iedere 2 maanden een tank leeg rijdt dan ben je beter af met E10. Dat verouderd wel, maar niet zo snel. Als je heel weinig rijdt kun je beter 98 tanken in Nederland, ondanks de hogere kosten, maar als je veel rijdt wint je portemonnaie met E10 en je C3 rijdt daar prima op.

Het gaat niet alleen om de veroudering in de tank, maar ook wat er voor residu achter blijft na verbranding.

Een brandstofdeskundige vertelde mij ooit dat E10 na één week al “bedorven” is. Dit komt omdat ethanol nog al hychroscopisch is.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 07 juli 2022 07:56 PM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

Omdat E10 beter is voor je portemonnaie zou ik gewoon doorgaan met E10 tanken op de manier die je doet.

Aan de pomp wel, maar voor de garagerekening niet.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 juli 2022 08:33 PM
  [ # 10 ]

Die fanatische E10-haat van sommigen is echt onbegrijpelijk. Voor de gemiddelde automobilist is E10 een prima brandstof. Voor de purist is E5 inderdaad wat aantrekkelijker (ik tank ook uitsluitend 98 in al onze auto’s), maar ga niet beweren dat E10 slecht is. Zeker niet voor een auto uit 2008.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 juli 2022 08:36 PM
  [ # 11 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Een brandstofdeskundige vertelde mij ooit dat E10 na één week al “bedorven” is. Dit komt omdat ethanol nog al hychroscopisch is.

Ik weet niet wie dat is en waar die dat vandaan haalt: Brandstof zit tegenwoordig in een “gesloten” tank met een recirculatie systeem. Daar komt nog nauwelijks vocht bij. ( Bij een klassieker is dat nog open..). E10 moet je bij hoge temperatuur aan 100% luchtvochtigheid blootstellen om veel water op te nemen. ( Zelf pure ethanol doet daar lang over). Bederven doet die niet, maar dat vocht zegt voor “roest” , de Ethanol zakt uit etc.
Het zou kunnen dat als je E10 heel lang ( een jaar of zo) laat staan in een OPEN tank er onderin een laag ethanol/water mengsel staat. Want dat water komt in de tank door condensatie, maar in een “gesloten” tank zoals we tegenwoordig hebben komt dat nauwelijks voor.
Zoals gezegd bij klassiekers kan dat een probleem zijn, maar deze man tankt om de 3 weken…..

In Brazilië mengen ze al tientallen jaren ethanol bij de benzine, daar zijn hun motoren op “ingesteld”, dat zouden ze niet volhouden als alle indianenverhalen die er over E10 verteld worden waar zouden zijn

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 07 juli 2022 08:43 PM
  [ # 12 ]

Een aantal werkgerelateerde kenissen/collega’s zijn lyrisch over E10. Ze werken oa voor Forthé en Tunap. Maar voeren ook motorreinigingen en revisies uit.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
may
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 01-05-2021

Gepost: 08 juli 2022 08:31 AM
  [ # 13 ]

Nou ontzettend veel informatie . dus denk ik dat ik gewoon bij e10 blijf.
Hartelijk dank allemaal voor de zeer uitgebreide uitleg.

Profiel  
 
Durashift
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008

- AX 1.1 spot 5 deurs
Gepost: 11 juli 2022 03:44 PM
  [ # 14 ]
Citroensmgz schreef:
Berlingo2.0HDi schreef:

Een brandstofdeskundige vertelde mij ooit dat E10 na één week al “bedorven” is. Dit komt omdat ethanol nog al hychroscopisch is.

Ik weet niet wie dat is en waar die dat vandaan haalt: Brandstof zit tegenwoordig in een “gesloten” tank met een recirculatie systeem. Daar komt nog nauwelijks vocht bij. ( Bij een klassieker is dat nog open..). (..)

Het zou kunnen dat als je E10 heel lang ( een jaar of zo) laat staan in een OPEN tank er onderin een laag ethanol/water mengsel staat. Want dat water komt in de tank door condensatie, maar in een “gesloten” tank zoals we tegenwoordig hebben komt dat nauwelijks voor.

Zoals gezegd bij klassiekers kan dat een probleem zijn, maar deze man tankt om de 3 weken…..

In Brazilië mengen ze al tientallen jaren ethanol bij de benzine, daar zijn hun motoren op “ingesteld”, dat zouden ze niet volhouden als alle indianenverhalen die er over E10 verteld worden waar zouden zijn

 

.. en toch hè, als ik dan de vlog zie van de ANWB wegenwacht met een Kawazaki motorfiets én brandstofmalheur door drap in de met E10 gevulde tank.. het doet mij toch twijfelen aan de geschiktheid voor onze voertuigen in West-Europa.
Het zal niet voor niks zijn dat voertuigen voor de Braziliaanse markt op ethanol zijn afgesteld.

Misschien heeft een motorfiets standaard nog een zgn. open tank, dat weet ik niet.

https://www.youtube.com/watch?v=G6ha9WT01yw

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 juli 2022 04:08 PM
  [ # 15 ]

Desinformatie ontstaan omdat mensen weigeren een compleet verhaal te lezen of zich te informeren en geen details willen bekijken, maar liever als papegaai opereren.

Enkele dagen later schrijft de ANWB man: ( geknipt uit de tekst bij het YouTube verhaal) Met dank aan de ANWB !

Robert Bosch
2 days ago
Hallo lieve mensen!! Gisteren wederom een ER-5 gehad, met exact dezelfde klachten. liep altijd goed en ineens niet meer. Ook dezelfde cilinder die bij deze veel minder deed. klant gaf aan E10 te tanken. Wat blijkt. Kawazaki is vanaf 2011 geschikt voor E10. daarvoor geen enkele E10 of E5 tanken…..... zelf de binnenkant van de tank lost op.


Dit verhaal ging over een C3 van 2008, die WEL 100% geschikt is voor E5 of E10.

Goed te weten dat deze motorfiets fabrikant nog tot in 2011 doorgegaan is non-E5 compliant motoren te bouwen Sad Sad Sad :    Volgens de ANWB lost de binnenkant van de tank op. Dat kan best met een “vezel” tank waarvan de lijm niet tegen alcohol kan.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook