Amoniaklucht + rook uitlaat - pech op vakantie
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 12 juli 2022 11:28 PM

Hoi,
We staan momenteel met pech met de picasso hdi net onder Lille. Het eerste stuk ging probleemloos maar ineens een emissiestoring, urea lampje, amoniaklucht en rokende uitlaat.
Morgen naar de garage en ik vroeg me af of jullie misschien een idee hebben wat ons te wachten staat. Tips enzo?
Alvast bedankt

Profiel  
 
Durashift
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008

- AX 1.1 spot 5 deurs
Gepost: 13 juli 2022 02:02 AM
  [ # 1 ]

Wellicht een kapot adblue tankje?

Hadden jullie al enige tijd een melding dat er adblue over een x aantal kilometers bijgevuld moest worden?

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 13 juli 2022 07:20 AM
  [ # 2 ]

Er was geen enkele waarschuwing vooraf.
Vorig jaar hebben we wel zo’n soort melding gehad. Gelijk naar Citroën garage gegaan en die hebben spul bijgevuld en toen was het weer in orde.

Profiel  
 
Gepost: 13 juli 2022 07:48 AM
  [ # 3 ]

Er blijft een injector hangen in de uitlaat die de urea tijdens de regeneratie in moet spuiten. Hierdoor verdwijnt de inhoud van het urea tankje in een keer in de uitlaat. De rook uit de uitlaat is dus pure ammoniak, vandaar de lucht. Been there. Vervangen van de injector was de enige oplossing die werkte nadat de dealer onder garantie alles tig keer had gereset (dat helpt dus maar even). Toen de garantie voorbij was en ik ten arren moede naar een onafhankelijke garage ging was het euvel binnen no time opgelost…

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 13 juli 2022 03:07 PM
  [ # 4 ]

Ze hebben de diagnose gesteld. Lege ad blue tank. €350 voor diagnose, manuren en bijvullen. Om te huilen…
Het lijkt mij stug dat dat het probleem is want dan zou hij toch ruim van te voren meldingen moeten gaan geven?
Het loopt allemaal via de anwb en die vinden dat ze niet tegen advies van garage kunnen gaan.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2022 05:15 PM
  [ # 5 ]

De ANWB staat er niet naast, dus dan is het moeilijk argumenteren ook voor hen. 
Ik zou die analyse wel even op schrift vragen, want als Graddus gelijk heeft dan is je adblue tank wel leeg maar is dat niet de oorzaak. Een gewoon lege adblue geeft geen ammoniak lucht naar mij weten.  Dan heb je helaas ook het risico dat dit nog een keer gebeurt, ik hoop dat ik ongelijk krijg. Ik zou een extra paar liter Adblue extra meenemen, bij vrijwel elke pomp te krijgen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook