Cruise controle valt uit
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 24 juli 2022 06:30 PM

Mijn probleem is dat de cruise control soms uitvalt.
Het begon enkele weken geleden dat de cruise control uit viel tijden het op hoog rijden van een viaduct. Sinds dien valt de cruise control regelmatig uit. Je kunt de cruise control wel direct weer inschakelen of hij valt als nog 2@3 keer uit.
Maar vervolgens werkt alles weer goed tot hij weer uitvalt. (hier zit soms wel 10 min tussen.) Wat mij wel opvalt is als de cruise control uitvalt ik dan een een geluidje hoor bij de motor. Het geluid duurt dan ongeveer een halve sec en het klinkt als een rinkel.
De motor schokt niet bij uitval en houd normaal gesproken ook zijn snelheid bij een viaduct op hoog of naar beneden.
Heeft iemand enige idee waar ik het moet zoeken.

Gr Geert

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 66
331.000 km op de klok.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 31 juli 2022 05:20 PM
  [ # 1 ]

Geert,

Bij mij valt af en toe de snelheidsmeter weg, en schakelt de Cruise control af, het kan soms wel 2 minuten duren voordat de aanwijzing weer terug komt. Ik verdenk de bedrading van de opnemer in de bak naar de ecu, deze wordt ook gebruikt voor de cruise control. Het kan in jouw geval dus goed zijn dat de verbinding voor een kort moment wegvalt en daardoor de cruise control afschakelt. IK heb er tot nu toe niet genoeg last van gehad om echt op onderzoek uit te gaan dus verder kan ik je niet helpen.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 04 augustus 2022 12:31 PM
  [ # 2 ]

Hallo Niels

Sorry voor de late reactie, heb een weekendje hungaroring gedaan. Smile
Mijn vermoeden is nu dat het probleem in de ABS systeem zit.
Als het rinkel geluidje aanwezig is en ik ga dan remmen heb ik het gevoel dat de ABS in werking is.
Donderdag nacht gingen we op weg naar Hongarije.
We konden toen 130 km per uur rijden en naar nog geen half uur van huis kreeg ik een storing melding van de ABS systeem.
Deze melding komt nu steeds terug als ik hard ga rijden, remmen is geen probleem.
Dus ik denk dat ik het daar in moet zoeken.
Ik kan mij voorstellen als een sensor een verkeerd signaal leest en de ABS systeem treed in werking dat dan de cruise controle uitvalt.
Binnen kort ga ik ff naar de garage en laat ff de boordcomputer uitlezen.
Als ik meer weet laat ik het wel ff weten

Groeten Geert

Profiel  
 
Raptor4all
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-03-2021

Gepost: 09 augustus 2022 08:54 PM
  [ # 3 ]

Ik ben vandaag langs de garage geweest. Ze hebben de boordcomputer uitgelezen.
ABS sensor storing rechts voor.
Het probleem was uit eindelijk dat er roest achter de sensor kwam en sensor van de ABS ring werd gedrukt.
En als gevolg daarvan werk de ABS pomp verkeerd aangestuurd en daardoor de cruise controle er uit viel.
Ik heb van middag 45 minuten op de cruis controle gereden zonder problemen en het gerinkel is er ook niet meer.
Met deze video is het nog beter uit te leggen waar het probleem zat.

Gr Geert

Video

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook