Foutcode P0101
jos52nl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-07-2008

Gepost: 28 juli 2022 05:38 PM

Mijn C1 met VTi 68 motor uit 2015 met bijna 30.000 km op de teller geeft een foutcode: P0101.
Dit betekent volgens de scanner: een probleem met het bedrijfsbereik van de Mass Air Flow Sensor (MAS) en / of een probleem met de motorprestaties.
Drie waarschuwingslampjes branden:
- emissieregeling / motorstoring
- bandenspanning
- dynamische stabiliteitscontrole en antispinregeling

De motor loopt verder normaal, ook bij langere afstanden (>100 km).
Een MAF sensor zit blijkbaar niet in deze motor, wel een MAP sensor. Deze gedemonteerd. Zag er als nieuw uit. Schoongemaakt en weer gemonteerd.
De lampjes bleven na wissen van de code even uit maar na enkele kilometers waren ze er weer.

Voordat ik een nieuwe MAP sensor aanschaf wil ik vragen of iemand dit probleem herkent en zo ja hoe dit op te lossen is.

Alvast dank.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 31 juli 2022 08:38 AM
  [ # 1 ]

Om bij het begin te beginnen, waarmee heb je de auto uitgelezen? Was dat een universele OBD scan tool of diagbox (dealer software) die laatste is namelijk de gene die je wilt gebruiken om de auto fatsoenlijk uit te kunnen lezen (gaat dieper in de computer en verschaft meer info). De motorstoring daar wil je meer over weten, die andere 2 zijn een gevolg van de eerste.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
jos52nl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-07-2008

Gepost: 31 juli 2022 11:08 AM
  [ # 2 ]

Het uitleesapparaatje is een ELM327. Heeft in het verleden al goede diensten bewezen. Maar ik begrijp dat een merkspecifiek uitleesapparaat meer kan vertellen. Dat wordt dus de volgende stap.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 juli 2022 12:19 PM
  [ # 3 ]

Die P0101 zegt eigenlijk alleen dat je motor computer een probleem ziet met het mengsel en dat niet bijgestuurd krijgt. Dat kan meerdere oorzaken hebben, maar zoals een defecte MAP of MAF sensor, of zelfs een luchtfilter dat “vol” zit.

Je motor is als ik het goed heb al een “drive by wire”, d.w.z. heeft een “electronisch gaspedaal” en een elektrische gasklep.
Als je elektrische gasklep niet goed werkt krijg je ook deze foutmelding. ( Als je gaspedaal niet goed werkt krijg je een andere foutmelding)  Ik zou wel even wat meet diagnose doen voordat je zo’n relatief duur onderdeel vervangt, soms zijn ze gewoon vuil en helpt schoonmaken.  Toch maar eens met een diagbox gericht zoeken ? Zo’n ELM geeft alleen foutmeldingen, dan moet je zelf de diagnose doen, d.w.z. je motor kennen en weten wat er gebeurt bij een foutmelding.

Die andere 2 waarschuwingslampjes: Ik zie de link niet met je motorstoring: Dat lijkt meer op een probleem met een ABS ring/detector, die vindt dat er een band te zacht is. Bandenspanning gecontroleerd ? Misschien een band meer of juist minder afgesleten? 
Treden ze tegelijkertijd op ? Ja, dan heb je waarschijnlijk ergens een “netwerk” probleem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jos52nl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-07-2008

Gepost: 07 april 2023 04:07 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties.

Uitlezen met een iCarsoft FR v2.0 gaf als foutmelding P0141, een storing in het verwarmingscircuit van de tweede lambdasensor. Deze heb ik vervangen door een sensor van Bosch en sindsdien blijven de drie eerder genoemde waarschuwingslampjes uit. De speciaal voor de C1 aangeschafte FR versie van deze scanner maakt in het onderdeel Diagnose geen verbinding met de ECU. Daarover al een aantal malen gemaild naar de supportafdeling van icarsoft, maar het blijft vooralsnog erg stil. Het OBDII test onderdeel werkt wél naar behoren.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 april 2023 12:03 PM
  [ # 5 ]

De merkspecifieke software is lexia/diagbox. Te installeren op een laptop.

Maar fijn dat het opgelost is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook