1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C6 2.7 wordt te heet.
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 09 augustus 2022 04:54 PM

Van mijn 2.7 uit 2006 wordt de motorolie te heet als ik met de caravan (Eriba Troll van rond de 1000kg) op bijvoorbeeld de Auroroute langere stijgingen heb.
Om dit te voorkomen gebruik ik de handschakeling en moet ik behoorlijk terug in snelheid en versnellingen om de temperatuur niet boven het bovenste streepje van de boordcomputer te laten komen.
Sowieso staat de olietemperatuur altijd hoger dan de watertemperatuur,de watertemperatuur is wel altijd dik in orde..
Het oorspronkelijke blok ,bij 300.000 km, is door dezelfde problemen (ik dacht dat dat kwam door één defecte koelventilator) zover versleten in de vakantie van 2018 (zie een vorige post) dat er vorig jaar een andere motor met 165.000 km op de teller is geplaatst.
Bij de motorwissel is veel vernieuwd, oa de condensor, radiateur en allerlei slangen, maar dit blok kan de hogere belasting dus ook niet echt aan….
Zijn er C6 rijders met een sleurhut die dit verhaal herkennen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 augustus 2022 04:57 PM
  [ # 1 ]

Dat de olietemperatuur hoger is dan de koelwatertemperatuur is normaal. Nou zeg je dat de motorolie te heet wordt: hoe heet? Gaan er lampjes branden? Krijg je meldingen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 09 augustus 2022 05:13 PM
  [ # 2 ]

Ik begrijp dat olie heter mag worden dan water, maar de boardcomputer geef twee streepjes aan waarbinnen de waardes van de olie- en watertemperatuur behoren te liggen, bij mijn auto blijft de watertemperatuur altijd net boven het onderste streepje terwijl de olietemperatuur zonder caravan al richting bovenste streepje gaat.Mét caravan en een lange helling komt de waarde er boven als je niet uitkijkt.
Bij de vakantie in 2018,de eerste met caravan, hield ik de boardcomputer niet in de gaten, totdat de motor op gegeven moment in noodloop ging en er een Stopmelding kwam.Bij stationnair toerental kwam daarna de melding van te lage oliedruk.
Al die ellende wil ik nu voor zijn!
(Ik heb na de heenreis vorige week de olie laten vervangen door 5W40.)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 augustus 2022 05:19 PM
  [ # 3 ]

Oké, streepjes dus. Je weet dus niet hoe heet de olie wordt in graden. Dat is onhandig omdat motorolie rustig 150-170 graden kan en mag worden. En je weet ook niet zeker of de vorige motor door slijtage een lage oliedruk kreeg als ie echt heet werd?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 09 augustus 2022 05:39 PM
  [ # 4 ]

Een echte temperatuurmeter is natuurlijk beter, maar ik ben blij dat de boardcomputer in ieder geval doormiddel van kleuren in het display een indicatie van de olietemperatuur aangeeft. En een motor gaat niet voor niets op gegeven moment in noodloop, toch?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 augustus 2022 05:47 PM
  [ # 5 ]

Nee, alleen is de vraag of de motor door de olietemp in de noodloop gaat of door iets anders.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 augustus 2022 05:55 PM
  [ # 6 ]

Overigens:het is de moeite waard om te onderzoeken of er een extra externe oliekoeler gemonteerd kan worden. Wij deden dat vroeger ook wel bij auto’s die met zware lasten naar het zuiden moesten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 09 augustus 2022 06:59 PM
  [ # 7 ]

Dat lijkt me een oplossing…maar is daar met de C6 ervaring mee?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 augustus 2022 08:11 PM
  [ # 8 ]

Dat zul je moeten (laten) uitzoeken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 09 augustus 2022 08:23 PM
  [ # 9 ]

Een motor van 2,7 liter die warm loopt bij bij het trekken van een caravan van goed gestroomlijnde caravan van 1000 kg vind ik wel heel vreemd. Er lijkt toch iets aan de hand. Is het een automaat en schakelt deze snel naar de hoogste versnelling? Helpt handmatig terugschakelen niet?

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 09 augustus 2022 08:29 PM
  [ # 10 ]

Vind ik ook!
Handmatig een lagere versnelling kiezen helpt, ik rijd op een vlakke weg tegen de 100 en dat kan in zes, zodra het wat geaccidenteerd wordt gaat-ie in vijf, wordt het steiler dan naar vier….en lagere snelheid.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 augustus 2022 08:49 PM
  [ # 11 ]

Vraagje:
Je zegt dat de olietemperatuur altijd ( ook zonder caravan) al beduidend hoger is dan de water temperatuur ?
Heb je ooit de EGR kleppen buiten werking laten zetten ? Is daarbij ook aan de koeling van de EGR gewerkt ?

Waarom: Je 2.7 HDI heeft een warmtewisselaar voor de olie en het koelwater ( en ook voor de diesel..)
Die zorgt ervoor dat de olie sneller opwarmt maar ook voor de koeling van de olie. Die warmtewisselaar zit onder het luchtfilter.
De waterslang die de wisselaar voedt loopt ook langs de EGR kleppen.
Ik ga er maar vanuit dat je de ontluchtprocedure goed gevolgd hebt ? Ook de ontluchter op de slang van de achterste EGR niet vergeten ?
Ander mogelijke oorzaak: Knik in de waterslang naar de warmtewisselaar ? Of slang van binnen beschadigd ?

Ik heb even op wat C6 fora gekeken, maar vindt daar geen mededelingen over problemen met het trekken van een caravan, natuurlijk zegt dat niet alles, maar als het veel voorkomt dan had ik waarschijnlijk wel wat gelezen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 09 augustus 2022 10:15 PM
  [ # 12 ]

Dank voor jullie reacties; de EGR kleppen zijn idd afgeblind , ik kan met de laatste opmerkingen naar Civer om te overleggen!!

Profiel  
 
Gepost: 10 augustus 2022 11:24 AM
  [ # 13 ]

De 2.7 is ook erg gevoelig voor een slecht werkend diesel filter.

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 10 augustus 2022 12:38 PM
  [ # 14 ]

Heeft dat invloed op de olietemperatuur?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 augustus 2022 02:50 PM
  [ # 15 ]

Door het afdoppen van de EGR wordt de verbrandingstemperatuur wat hoger.
Met als gevolg meer NOx, wat men bedoelt te verminderen met die EGR.

Hoeveel invloed dat heeft op de olietemperatuur kan ik niet inschatten.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook