Automaat Prestige 25 1986
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 22 augustus 2022 08:01 PM

Mijn CX 25 GTI schakelt best goed.
Echter als ik de achteruit selecteert duur het een aantal seconden voordat deze ingrijpt.
Op zich geen groot probleem, maar net niet goed.
Wat kan de oorzaak zijn van dit euvel?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 augustus 2022 11:35 PM
  [ # 1 ]

Zit een 3HP22 in van ZF.
Heb je de olie van de automaat regelmatig ververst ? Zo ja, met welke olie ?
Als die olie echt oud wordt dat krijg je schokkerig en langzaam schakelen.
Er moet volgens ZF olie in uit hun groep 11A of 11B of Dexron II, IID of Dexron III.

Een voorbeeld van een 11B olie is de Total Fluide AT 42 .

Spoelen wordt moeilijk, je moet dus een paar keer de olie aftappen en verversen.
Er zit 5.3 liter olie in , en bij aftappen komt er 2 liter uit, dus moet er dan 2 liter bij en dan pijl nakijken.
Volgens voorschrift ELKE 30.000 KM aftappen en bijvullen. Wordt vaak vergeten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 23 augustus 2022 08:52 AM
  [ # 2 ]

Ik heb de auto nu een aantal jaar en de olie nog niet ververst.
Waarschijnlijk is dit niet tot weinig gebeurd.
Om te begrijpen wat er gebeurd (niet gebeurd), wordt het schakelen geregeld door interne klepje in de bak zelf?
Deze zijn dan waarschijnlijk vervuild.
Door alleen te verversen krijgt ik de boel dan weer schoon intern.
Of is er ook een reinigingsvloeistof (olie) die troep oplost?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 augustus 2022 09:03 AM
  [ # 3 ]

Goed begrepen, in je bak zit een “schakelblok” dat met plunjers ervoor zorgt dat er geschakeld wordt. Dat werkt door het aantrekken van “banden” die de ingang en uitgang van het planetaire tandwielstelsel bepalen.
Ik heb nog nooit gehoord van een reinigingsvloeistof, en zou dat ook geen goed idee vinden, want dat moet er dan ook weer uit.  De enige manier om alle olie er uit te krijgen is de bak er uit te halen en gedeeltelijk te demonteren. Winterklusje ? Als je niet echt een geoefende sleutelaar bent zou ik een automaat niet open maken.
Koop 10 liter ATF ( Automatic Transmission Fluid) van de goede spec en begin maar eens met 3-4 keer verversen: Aftappen, bijvullen, eindje rijden om de bak warm te rijden ( gaat sneller als je flink optrekt, een aanhanger trekt of een behoorlijke helling oprijdt ) en dan weer.

Versnellingsbak olie is voor veel mensen echt een zwarte vlek bij het onderhoudt, bij een automaat wreekt zich dat sneller dan bij een handbak.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 augustus 2022 09:07 AM
  [ # 4 ]

Of ga naar oldenhage en laat de bak spoelen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 23 augustus 2022 09:36 AM
  [ # 5 ]

Bedank voor de reply. Ik hou het simpel en begin gewoon met spoelen.
Mocht ik in de winter niets te doen hebben, kan ik er altijd aan beginnen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 augustus 2022 09:38 AM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Of ga naar oldenhage en laat de bak spoelen.

dat machinaal spoelen zoals oldenghage doet, dat gaat niet bij de oude ZF bakken

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 24 augustus 2022 08:21 AM
  [ # 7 ]

Let op de juiste vulling van de bak, heb een plaatje bij gedaan (Noors cool mad).

Afbeelding Bijlagen
ZF3_22_om_08.16_.49_.jpgPeilstok.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 augustus 2022 09:54 AM
  [ # 8 ]

Hoe moet je dat bij deze bak meten, bij stilstaande of bij draaiende motor?
Bij latere modellen zoals de de 4HP20 moet dat draaiend, bij warme bak in de stand P.

Maar ik heb zo het vermoeden dat het hier niet het geval is, gezien die indicatie koud en warm.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 augustus 2022 10:54 AM
  [ # 9 ]

Volgens ZF voor de 3HP22: Motor stationair lopend, schakelaar in P, met warme olie. Daarom staat er bij de tekening van de pijlstok 190 mm. Bij koude bak controleren doe je alleen maar om te weten of er überhaupt nog olie in zit.
Te weinig olie: Ratelende kleppen, te veel olie “excessieve schuimvorming” en oververhitting bij vol vermogen.
Voor het meermaals verversen kan iets te veel geen kwaad.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 augustus 2022 11:18 AM
  [ # 10 ]

Aha, toch dezelfde procedure als bij de 4HP20.

Is er ook gespecificeerd wat dat “warm” betekent?
Bij de 4HP20 wordt daarvoor 80 gr C vermeld.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 augustus 2022 12:04 PM
  [ # 11 ]

Nee, bij de 3HP22 staat alleen “warm”:  In de Peugeot manuals staat ” na 5 kilometer rijden”, dat is dus echt “warm, niet heet en geen 80 graden.
De 4HP22 is 2 generaties nieuwer, en niet echt vergelijkbaar: Die heeft al elektronische sturing en een soort van lockup in de 3 en 4. De echte opvolger van de 3HP22 is de 4HP18 die je in vroegere XM’s vindt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 24 augustus 2022 02:18 PM
  [ # 12 ]

Hierbij het meet blad van het originele werkpaatshandboek.

Sorry van het op z’n kant zetten van het plaatje, komt door de bescheiden upload parameters.Rolling Eyes

Afbeelding Bijlagen
A-bak_meten.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook