1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motor slaat opeens af onder rijden en start ook weer na even stilstaan
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 26 augustus 2022 01:03 PM

Voor mij een groot raadsel: De motor slaat opeens af onder het rijden, al na 1 km. Na een paar minuten stil staan start hij weer. Inmiddels van alles vervangen: bobine, bougiekabels, bougies, rotor en kap (niet de puntjes). Blijft lang (>45min) stationair lopen.
Is een D Special uit 1972, dus niet injectie, geen 123 ontsteking, Solex carburateur.
Ik vermoed iets met de warmte, maar ik weet niet meer waar te zoeken. Wie heeft er ideeën?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 augustus 2022 01:28 PM
  [ # 1 ]

Ik zou ook de condensator vervangen, kost weinig en is een klein klusje.

En ik heb twijfels over de benzinepomp. Stationair hoeft die weinig te doen, maar tijdens het rijden heeft die het drukker.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2022 01:30 PM
  [ # 2 ]

contactpunten? condensator?

Zit er lpg in?

Lang stationair lopen vervuilt je bougies. na starten snel afslaan kan komen door te lang op de choke rijden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 26 augustus 2022 02:08 PM
  [ # 3 ]

Vergeten op te merken: condensator ook vervangen.
Geen LPG. Eigenlijk geen choke nodig. Carburateur volledig gereinigd.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9848
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2022 02:23 PM
  [ # 4 ]

Probeer eens te rijden zonder tankdop?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 augustus 2022 02:54 PM
  [ # 5 ]

Filter onder in de tank al schoongemaakt?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 26 augustus 2022 04:00 PM
  [ # 6 ]

Zonder tankdop helpt niet. Net geprobeerd.
Filter kan het eigenlijk niet zijn omdat hij na een minuutje stil staan meteen weer start.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5356
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 augustus 2022 04:21 PM
  [ # 7 ]

Zat nog te denken: vapour lock maar dat kan niet bij een ritje van 1km.
-Bobine maar die heb je al vervangen. Heb je dezelfde voorschakelweerstand gebruikt of ook vervangen?
-Slecht contact of draadbreuk in het ontstekingscircuit. Bij rijden beweegt de motor behoorlijk en dat zou dan kunnen verklaren dat hij stationair wel blijft lopen.

Misschien ver gezocht, maar Egbert heeft iets vreemds meegemaakt met de toerenteller in het dashboard.
Die bleek kortsluiting te maken.
Moet je even kijken welk stekkertje dat is en dan lostrekken.
Valt je toerenteller ook meteen naar nul als de auto stopt?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 26 augustus 2022 05:14 PM
  [ # 8 ]

Misschien: Is de vlotter goed gangbaar en juist afgesteld?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5356
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 augustus 2022 07:28 PM
  [ # 9 ]

Je kan wel een beetje schatten of het een benzineprobleem is of een ontstekingsprobleem
Als ie eerst vermogen verliest en sputterend tot stilstand komt krijgt de motor waarschijnlijk te weinig benzine (suffe benzinepomp of hangende vlotter).
Als de vlotter de toevoer niet afsluit stikt ie langzaam (alsof de choke aan blijft), tevens ruikt ie dan erg naar benzine.
Maar je schrijft dat hij plotseling uitvalt. Dat lijkt dan meer op een ontstekingsprobleem.
De toerenteller kan dan wel informatief zijn.

Profiel  
 
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 26 augustus 2022 08:33 PM
  [ # 10 ]

Toerenteller is iets waar ik niet aan zou denken. Volgens mij werkt deze naar behoren. En ja, zakt (met de motor) gelijk maar 0.
Vlotter is goed gangbaar maar weer niet of deze goed is afgesteld; zou moeten kijken of dat eigenlijk wel kan.
De motor valt inderdaad ineens af, daarom zoek ik het in iets elektrisch. Ook omdat hij na een minuut of zo weer start.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7268
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 augustus 2022 09:25 PM
  [ # 11 ]

Nadat hij afgeslagen is…........trek dan eens een bougiekabel los en houd deze tegen het blok : heb je dan ook een (krachtige) vonk ? trek het aanzuig rubber boven de carburateur eens los en ga dan rijden. Blijft hij nu wel lopen ? luchtfilter bij een ds wordt meestal niks aan gedaan. Zit olie in welke na verloop van tijd wel eens als een smoorfilter zou kunnen werken = te weinig lucht de carburateur in. Na afslaan motor spuit dan eens remmenschijreiniger in de carburateur : slaat hij nu wel gelijk weer aan ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5356
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 augustus 2022 09:25 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij moet het haast wel de ontsteking zijn.
Probeer eens bij stationair draaien aan de bedrading van de ontsteking te rammelen.

De toerenteller zit ook met een stekkertje op de bobine aangesloten.
Dus die loshalen is heel simpel. Ik zou er ook niet aan denken, maar Egbert heeft dat een keer bij de hand gehad (misschien meldt hij zich binnenkort)

Verder schrijf je dat je de puntjes niet hebt vervangen. Staan die goed afgesteld (juiste contacthoek)?
Geef ook eens een paar keer gas terwijl je stil staat, misschien doet de centrifugaalvervroeger ook iets raars.

Profiel  
 
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 26 augustus 2022 09:35 PM
  [ # 13 ]

Dank voor de tips. Bij stationair een dot gas geven gaat al eigenlijk nooit echt omdat hij dan afslaat; met beleid gaat goed.
Ga ook stekkertje loshalen proberen.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 augustus 2022 10:12 PM
  [ # 14 ]

Als je bij stationair flink gas geeft en hij smoort, dan verdenk ik de acceleratiepomp. Je moet als je in de ingang van de carburateur kijkt een straaltje benzine kunnen zien als je gas geeft.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5356
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 augustus 2022 10:12 PM
  [ # 15 ]

O, dat maakt het verhaal iets anders.
Ik bedoelde eigenlijk met de vraag of de toerenteller naar 0 zakt of dat gebeurt met nog uitrollen in een versnelling (ingeschakeld dus).
Dan draait je motor nog, ook al levert ie geen kracht meer. Als de ontsteking stroom krijgt blijft de toerenteller het motortoerental weergeven en zal dus langzaam terugzakken, niet ineens naar 0
Als je de koppeling intrapt terwijl je nog rijdt slaat de motor af en staat de teller gelijk op 0 natuurlijk.

Zoals je nu beschrijft komt de motor moeilijk op toeren en kan geen vermogen leveren.
Dat zou goed aan de brandstoftoevoer kunnen liggen.
Brandstofpomp? verstopt filter? (in de carburateur zit er ook een bij een solex dacht ik)
Verstopte sproeier?
Lekke benzine aanzuigslang?

waterman schreef:

Filter onder in de tank al schoongemaakt?

Dat maakt het lijstje dus wel langer…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook