Update 2 jaar na aanschaf Xantia. Nieuwe to do list….
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 02 september 2022 08:25 AM

Ben nu iets meer als 2 jaar in het bezit van een Xantia 1,8 benzine van ‘98.
In 2 jaar tijd toch al aantal kosten gedaan. Lek koelvloeistof, lek hlm, koppeling, koppakking, distributieriem,….

Bij vorige apk keuring kreeg ik een opmerking over de silent block, welke van de vier of alle vier???
Garage gaat dit aanpakken voor de volgende keuring. Wat dit gaat kosten weet ik nog niet.

Nu rij ik ook al een tijdje met een piepend geluid bij het remmen. Garage heeft er al naar gekeken en het was een weekje beter maar komt terug. Remblokken staan er wel al een hele tijd op omdat hij paar jaar heeft stil gestaan.
Remschijven lijken op het eerste zicht nog ok. Alles ontdaan van roest en proper gemaakt, kopervet op achtekant van blokjes. Maar helaas.
Wel geen anti trilplaatjes aanwezig.
Het is soms moeilijk te horen maar ik vermoed wel dat het de achterste remmen zijn. Wat raden jullie aan? Remblokken sowieso vervangen door ouderdom of ook direct de remschijven doen?

Nog een paar vraagjes.
De veerbollen dienen die om de zoveel tijd vervangen te worden, heb eens gehoord best om de 4 jaar. Klopt dit?

Is het normaal dat de achterkant van de auto lichtjes naar omhoog gaat bij het remmen als je stil staat….

Ik hoop dat ik hem kan blijven onderhouden ( onderdelen vindt ) wat deze auto rijdt echt geweldig….
Heb ook wel is zitten kijken naar een c5. Laatste Citroën met de gekende veercomfort ( niet alle modellen )

Graag jullie advies….

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 02 september 2022 07:50 PM
  [ # 1 ]

Piepen van de achterremmen is meestal het gevolg van corrosie tussen de remtang en draagarm. De remtang gaat daardoor wat scheef staan en de blokken slijten daardoor ook meestal scheef af en gaan meestal ook slepen/aanlopen. De remtang moet losgehaald worden en de corrosie aan de remtang dan verwijderen met grof schuurpapier en weer monteren met nieuwe remblokken. Soms is de laag corrosie zo dik dat je het eerst voorzichtig moet wegtikken met een hamertje.
Wanneer de achterkant omhoog gaat bij het remmen moeten de achterremmen ontlucht worden.
Succes!

Profiel  
 
Gepost: 02 september 2022 09:49 PM
  [ # 2 ]

Klopt wat G-ikX schrijft.
Ik heb de remklauwen bij mijn Xantia break na aankoop in 2013 ook moet “recht zetten” gelijk nieuwe schijven en blokken er op gezet en dat is nog steeds goed en piep vrij.
Voor de verkrijgbaarheid van onderdelen zie ik niet echt grote problemen, dus een Xantia op de weg houden dat is best goed te doen.

Sinds een dik half jaar heb ik een C5II break en is mijn Xantia in bruikleen bij mijn broer, een C5 is een geweldig goed rijdende wagen maar qua veercomfort komt deze nog niet in de buurt van een Xantia.
En ik heb alle veerbollen ondertussen al vervangen ook de achterdraagarmlagers, het is een comfortabele auto dat wel maar ik mis toch wel het comfort van het groene systeem.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook