1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Pieter en zijn CX 2.2 uit ‘75: Brandstoftank schoonmaken
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 05 september 2022 06:25 PM

Beste allemaal,

Eerst wou ik mezelf even voorstellen. Ik heb een CX 2200 uit 1975 aangekocht die lange tijd droog in een schuur heeft gestaan.

Nu is het alleen zo dat er een aantal lege plekken in de motorruimte zijn en ik vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen om te achterhalen wat hier zou moeten zitten? of misschien wat foto’s konden delen van hetzelfde motortypes (zonder reserve wiel Wink).

Zelf heb ik ook al wat onderzoek gedaan in de Haynes en Vraagbaak boeken van de CX, maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Foto’s van advertenties kon ik ook niet echt wijzer uit worden, omdat daar vaak het reservewiel een deel van de achterkant bedekt.

De luchttoevoer naar de carburateur mist op de foto’s, maar deze lag onderin de motorruimte. Achterin het compartiment lijk het er op dat het (volledige ??) kachelhuis mist. Verder vroeg ik me af of er nog iets rechts van het motorblok moet zitten? Waar nu de snaren en de claxon hoornen hangen.

Hieronder staan drie foto’s van de motorruimte en één van het midden console. Helaas heb ik de auto nog niet bij huis staan, dus tot die tijd kan ik geen beter foto’s aanleveren Wink

Alvast bedankt!

Pieter

Afbeelding Bijlagen
WhatsApp_Image_2022-09-04_at_2.59_.36_PM_(1)_.jpgWhatsApp_Image_2022-09-04_at_2.59_.20_PM_(1)_.jpgWhatsApp_Image_2022-09-04_at_2.59_.34_PM_(1)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 05 september 2022 06:26 PM
  [ # 1 ]

en dan hier de laatste foto Wink

Afbeelding Bijlagen
WhatsApp_Image_2022-09-04_at_2.59_.37_PM_(2)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 05 september 2022 07:43 PM
  [ # 2 ]

Valt wel mee wat je mist, zo te zien.
Je mist het inlaatdeel vanaf je luchtfilter tot aan je carburateur. Daar zitten ook de aansluitingen op die vanaf je carterventilatie komen. Ik kan zo niet op de foto’s zien of je die slangetjes hebt, maar daar is weinig bijzonders aan. Je mist de v-snaren om je waterpomp en dynamo aan te drijven. Die grote slang die boven je versnellingsbak uitkomt: geen idee wat dat is. Gaat dat ergens heen? Oh ja, en natuurlijk je kachelventilator .

Binnen mis je een afdekplaatje en de asbak. Moet wel te vinden zijn. Je hebt nog wel het vroege dashboard, maar al wel de tweede versie van het koelcircuit, dat is gunstig.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 06 september 2022 03:30 PM
  [ # 3 ]

Valt wel mee wat je mist, zo te zien.

Dat is fijn om te horen Very Happy en bedankt voor de tips. Ik hoop trouwens dat de motorruimte van mijn CX ooit net zo schoon zal worden als die van jou haha!

Het eindstuk van de luchtinlaat voor de carburateur lag ergens onderin de motorruimte, maar wel met een gescheurde leiding er aan. Ik neem aan dat de carterventilatie is. De V-snaar licht wel ook in de motorruimte, maar ligt niet op de pullys. Is het trouwens raadzaam om deze eerst te vervangen of te bewerken voor dat er mee gereden kan worden?

De grote slang bovenop de versnellingsbak lag volgens mij los en ging nergens heen. Met de rest ga ik nog aan de slag.

Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 23 oktober 2022 08:12 PM
  [ # 4 ]

Ik heb even de naam van het draadje om er een algemeen topic van te maken, er moet namelijk nog genoeg aan gedaan worden Wink

Afgelopen weekend wou ik de vsnaren vervangen en de maten van de waterpomp snaar werd geadviseerd als 1000mm, maar deze was veel te groot. Nu had ik er ook een van 850mm liggen, maar die was net te klein. Ik verwacht dat ik een snaar nodig heb van ongeveer 875mm, maar nu vroeg ik me af of iemand hier zelf ook ervaring mee had bij een vroeger model?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 25 oktober 2022 08:18 AM
  [ # 5 ]

Ik heb een ‘77-er, ik kan wel even kijken wat er bij mij om ligt. Ik neem aan dat je snaar wil weten van nokkenas-spanner-waterpomp. Moet je waterpomp-dynamo ook weten?

Door de jaren heen zijn veel verschillende opstellingen van gebruikt bij de CX, dus het is wel goed opletten als je onderdelen uitzoekt. Onlineadviseurs (websites) hebben het lang niet altijd correct..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 25 oktober 2022 08:39 AM
  [ # 6 ]

Ja die dat is inderdaad de snaar die ik bedoelde. Die van de dynamo moet volgens mij 660mm zijn. Daarvoor had ik een 600mm besteld die net te klein was. Als je ze zou kunnen opmeten zou dat top zijn!

Dat maar het onderdelen zoeken idd wat lastiger. Mij auto staat ook niet naast het huis dus dan kan je ook niet even makkelijk alles opmeten Wink

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 oktober 2022 09:12 PM
  [ # 7 ]

nokkenas-spanner-waterpomp: 865 mm
waterpomp-dynamo: 685 mm

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 29 oktober 2022 07:08 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor de maten! Ik was toevallig deze week kijken bij een zelfde type CX en daar kwamen die maten ook overeen

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3706
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 31 oktober 2022 12:43 PM
  [ # 9 ]

Zou die ‘slang’ boven de versnellingsbak niet een tool zijn om de auto op hoogte te houden?
Verder, gefeliciteerd met je CX! Erg leuk zo’n vroege 2200. Ik heb er zelf ook 1. Je moet wel goede armspieren hebben om hem strak in te kunnen parkeren Wink

Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 01 november 2022 11:28 AM
  [ # 10 ]

Mooi dat je er ook een hebt Wouter! haha nou het klussen zorgt ook al voor wat spierpijn in de armen dus wie weet is dat genoeg voor als ik eenmaal kan inparkeren Wink

De slang die op de versnellingsbak lag was een geribbelde plastic slang met een plat tuitje er aan. Het zou zomaar een onderdeel van een stofzuiger oid kunnen zijn.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 november 2022 05:12 PM
  [ # 11 ]

Een grote (geribbelde) slang met een tuitje had de afwatering van de interieurluchtinlaat kunnen zijn. Tenminste, dat is zoiets bij een AMI8.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 05 maart 2023 04:18 PM
  [ # 12 ]

Een kleine update over mijn klus project, genaamd Beb.
In de tussentijd heb ik een tweede CX 2200 aangeschaft voor onderdelen. Deze auto is exact het zelfde als de eerste en ongeveer 30 dagen ouder.

Na een roest inspectie bleek dat de laatst aangeschafte een stuk gaver was dan de eerste en daar ga ik dan nu ook mee verder.
Afgelopen maand is de accu vervangen, koelvloeistof ververst en heeft de moter zijn eerste omwentelingen (op rem reiniger) gehad. Echter werd het niet meer dan dat. De brandstofpomp doet het wel (zowel aanvoer als afvoer), alle vier de boigies vonken en ik heb wat motor olie via de bougies gaten in gespoten voor een goede afsluiting.

Uiteindelijk heb ik de carburateur er af geschroefd om hem schoon te maken en de pakkingen te vervangen.
Hebben jullie nog tips voor het schoonmaken zelf? In het handboek staat volgens mij dat je de buitenkant met benzine kunt schoonmaken, maar ik dacht eerder aan een ultrasoon reiniger? Ik hoor het graag.

Voor de het service setje kwam ik uiteindelijk uit bij onderstaande links. Nu vraag ik me alleen af wat nu de verschillen zijn? Is het niet gek dat je voor woord Citroën 20€ meer betaald?
Voor de zekerheid zou ik het zelf alsnog doen hoor

Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 05 maart 2023 04:25 PM
  [ # 13 ]

Hoe plaatst ik een link? Ik kan het niet zo snel vinden..

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 maart 2023 12:48 AM
  [ # 14 ]

Alle rubber eruit en Een nacht in de tri

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citro Piet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-2022

Gepost: 06 maart 2023 07:49 AM
  [ # 15 ]

Wat is is dat voor spulletje?

Je had trouwens gelijk met de afwatering slang van de interieur luchtinlaat. Ik lag van het weekend onder de auto en zag hem hangen Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook