1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Laden aan stopcontact
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 18 september 2022 10:54 PM

Hallo,
heeft iemand ervaring met het laden van een Aircross C5 2020 aan een stopcontact. Is een nacht voldoende voor een maximale lading?

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 september 2022 11:05 PM
  [ # 1 ]

Geen enkel probleem om dat op dei manier te doen. Er even vanuitgaand dat je een stopcontact hebt dat die stroom kan hebben, gedurende langere tijd.

Als je dat dan met 10A doet, gaat er 2,3 kWh pr uur in. Voor een volle lading heb je tegen de 12 kWh nodig, dus binnen de 6 uur is ‘ie dan weer vol.

Bij mij thuis heb ik een wallbox, waarmee ik mijn C5AC-Hy met 10A laad gedurende de nacht. Dat begint om 11 uur als de “nachtstroom”  in gaat.
Ruim binnen de 6 uur is hij dan weer maximaal opgeladen.

Groet,
JW

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 september 2022 09:05 AM
  [ # 2 ]

Je moet er wel rekening mee houden dat laden via een ordinair stopcontact tot forse verliezen kan lijden. Een wallbox heeft daar veel en veel minder last van.

https://www.autoblog.nl/nieuws/kostbare-stroom-verloren-bij-thuis-opladen-elektrische-auto-3393367

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/laden/ladeverluste-elektroauto-studie/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 19 september 2022 10:59 AM
  [ # 3 ]

Dank je Waterman, ik heb de artikelen met grote interesse gelezen!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 19 september 2022 01:48 PM
  [ # 4 ]

Ja, die moet je echt ‘voorgeschoteld’ krijgen. Dus eventueel toch maar een wallbox. Al zal het even duren voordat je die er uit hebt, denk ik.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 september 2022 05:01 PM
  [ # 5 ]

Die verhalen zijn lezenswaardig en interessant.

Nog interessanter zou het geweest zijn als er ook nog gegevens beschikbaar kwamen van laden met een éénfase wallbox, gebruikelijk bij plug-in hybrides zoals de mijne, waarbij met 2,3 of 3,7 kW geladen wordt.
Op die manier laad ik thuis op.

Zou het verlies dan anders zijn dan laden via het stopcontact met 10 A (2,3 kW)?

Groet,
JW

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 september 2022 07:26 AM
  [ # 6 ]
waterman schreef:

https://www.autoblog.nl/nieuws/kostbare-stroom-verloren-bij-thuis-opladen-elektrische-auto-3393367

Als een artikel over laden het over stroomverlies heeft, dan ben ik al afgehaakt. Sorry. Het ADAC-artikel is wel correct: vermogensverlies. En dat vermogensverlies is het gevolg van spanningsverlies; je raakt nergens onderweg stroom kwijt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 20 september 2022 07:36 AM
  [ # 7 ]

het artikel van autoblog suggereert dat het verlies door de kabel komt, maar is daar niet echt duidelijk in.
Wordt de draad dan heet of zo? En dat merkt niemand?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 21 september 2022 07:26 AM
  [ # 8 ]

Dat Autblokartikel is erg popejopie geschreven, maar voor wat de kabel betreft klopt het wel. Het koper in de kabel heeft een weerstand. Daardoor is de spanning aan het einde van de kabel iets minder als aan het begin. Vrijwel verwaarloosbaar. Dat spanningsverlies is feitelijk vermogensverlies en het elektrisch vermogen wordt omgezet in warmte. Echter, ook de mate van opwarming is verwaarloosbaar.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 september 2022 08:28 AM
  [ # 9 ]

Nou is dat niet geheel waar . Verwaarloosbaar is relatief. Bij grote stromen wordt het verlies navenant. V=I*I*R…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 21 september 2022 09:39 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Nou is dat niet geheel waar . Verwaarloosbaar is relatief. Bij grote stromen wordt het verlies navenant. V=I*I*R…

Wat is dat voor formule?

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 september 2022 11:32 PM
  [ # 11 ]

Wat daar staat is dat het V(erlies) in Watt in een draad gelijk is aan I².R over de lengte van die draad.
Daarbij is R de weerstand van de draad over die lengte waar doorheen die stroom I loopt.

Groet,
JW

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 21 september 2022 11:45 PM
  [ # 12 ]

Weet wel wat hij bedoelt, maar de notatie van de formule is niet goed.

Moet dus Pv=I² x R zijn.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 september 2022 08:40 AM
  [ # 13 ]

ja en dat is DUS HET ZELFDE als I x I x R!

In de elektrotechniek en andere tech studies is * gebruikelijk om “maal” of “keer” weer te geven ipv de x

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 22 september 2022 10:09 AM
  [ # 14 ]

Het gaat mij om Pv. Dit is de juiste grootheid voor vermogensverlies.

Als docent M&T en PIE kan ik je vertellen dat op ons instituut * niet mag.

Schreeuwen met hoofdletters en ! is bij ons een verwijdering uit de les.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 22 september 2022 02:09 PM
  [ # 15 ]

Offtopic, maar wat onhandig dat je de * niet mag gebruiken.


Overstappen van x naar * (digitaal) of . (maar dan hoog, geen zin om de juiste ASCI te zoeken) heeft mij al voor heel veel vergissingen met de letter x behoed.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook