1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aankoopadvies Citroën c4 picasso
SteinUmStein
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-09-2022

Gepost: 21 september 2022 03:53 PM

Hoi allemaal,

onze renault grand scenic heeft de geest gegeven en we zoeken nu een vervanging in de omgeving. Moet groot genoeg zijn voor 3 (groeiende) kinderen op de achterbank. Daarbij kijken we ook naar de Citroën C4 Picasso, en in het bijzonder (gezien ons budget van max 7.500), op dit moment naar een 2011 1.6 VTi.

De eerste antwoorden die ik tot nu toe op andere fora heb gekregen en gelezen zijn wel wat teleurstellend, want de VTi 1.6 schijnt ook behoorlijk problematisch te zijn. Niet zoals de THP, maar een close second.

Voor ons als leken werkt dat afschrikwekkend, ook al hoeft dat misschien helemaal niet, daarom hoop ik hier van de echte experts en ervaringsdeskundigen te horen wat er vandaag allemaal bekend is over die auto’s van toen. En of de C4 Picasso een goede koop is - en zo ja, op welke modellen ik dan moet letten.

De eerste berichten die ik hier lees zijn enigszins hoopgevend, al heb ik ook al een topic gevolgd over iemand die om de maand haast aan een of andere storing aan het klussen was. En wij zijn verre van handig genoeg om dat zelf te doen…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 september 2022 04:09 PM
  [ # 1 ]

Waarom ga je niet voor de 2.0 16v? Dat is een probleemloze motor. Waarschijnlijk omdat het een iets ouder ontwerp is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
SteinUmStein
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-09-2022

Gepost: 21 september 2022 04:13 PM
  [ # 2 ]

Ha! Vooral omdat ik dit soort verschillen in motortypes etc zelf totaal niet weet. Klinkt in ieder geval goed, mits er natuurlijk nog nette exemplaren met niet al te veel km’s te verkrijgen zijn.

Ik zie via autoweek dat dit wel een heel specifiek model is dat van maart 2007 tot juli 2008 in NL is geleverd. Benieuwd of die dan nog veel te koop worden aangeboden.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 september 2022 04:18 PM
  [ # 3 ]

Ik las op de engelse wiki dat die motor geleverd werd op de eerste generatie, dus tot 2013.
En daarna de 2.0 EW10

Even verder lezend daar kom ik er achter dat hij met de EW10A 92.0 16v) geleverd is van 2006 tot 2013.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
SteinUmStein
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-09-2022

Gepost: 21 september 2022 04:43 PM
  [ # 4 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police


Dat maakt de keuze in ieder geval wat ruimer Smile

Toch vind ik nu zoekend, hier in de buurt (zeg maar: Zuid-Holland), nog geen of heel weinig handgeschakeld benzine-exemplaren uit die periode, of ze komen dicht tegen de 300k aan met kilometers. En dat voelt in ieder geval wat als veel.

Is alles dat een 16v is (dus ook de 1.8?) een betrouwbaardere motor dan de VTi?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 september 2022 04:59 PM
  [ # 5 ]

In het algemeen wel. Er stond trouwens een foutje in m’n laatste post. het is geen 92.0 16v, maar 2.0 16v natuurlijk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
SteinUmStein
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-09-2022

Gepost: 21 september 2022 05:22 PM
  [ # 6 ]

Dat dacht ik al Smile

Dank je wel alvast, dan gaan we zoeken naar een 16v ipv een VTi. Zijn daar dusdanig veel problemen mee trouwens, of is dat ook nog prima te doen? Ik blijf t wonderlijk vinden dat er motoren gemaakt worden die zulke problemen hebben, ik zou zelf denken dat het na een tijdje toch wel duidelijk is wat werkt en wat niet. Maar niet dus Smile

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 september 2022 06:33 PM
  [ # 7 ]

Op het citroen C5 forum staan aardig wat draadjes over de motoren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 september 2022 06:34 PM
  [ # 8 ]
SteinUmStein schreef:

Dat dacht ik al Smile

Dank je wel alvast, dan gaan we zoeken naar een 16v ipv een VTi. Zijn daar dusdanig veel problemen mee trouwens, of is dat ook nog prima te doen? Ik blijf t wonderlijk vinden dat er motoren gemaakt worden die zulke problemen hebben, ik zou zelf denken dat het na een tijdje toch wel duidelijk is wat werkt en wat niet. Maar niet dus Smile

Het blijkt vaak dat elk voordeel ook weer z’n nadeel heeft.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 27 september 2022 08:03 PM
  [ # 9 ]

ik zelf rij in een 16 VTI lpg 3G, ik heb er nu bijna 100.000 km mee gereden in 3 jaar, ze krijgt 1x per jaar een grote beurt. De km stand staat op 273.000 km en de kosten is verschillend per jaar. alles wat draait gaat stuk en kun je vervangen. zelf was ik ook een beetje benauwd om de 16 VTI aar ik ben zelf heel postlief over de motor. op LPG verbruik ik ongeveer 1 op 12 en op benzine 1 op 15. ik zou zeggen doe er je voordeel bij maar kijk wel uit dat de vorige eigenaar er goed is mee omgegaan. LET WEL OP ze verbruiken best wel wat olie, die van mij vraagt om de 6500 km 1 liter olie.

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 28 september 2022 12:06 PM
  [ # 10 ]
SteinUmStein schreef:

Dat dacht ik al Smile

Dank je wel alvast, dan gaan we zoeken naar een 16v ipv een VTi. Zijn daar dusdanig veel problemen mee trouwens, of is dat ook nog prima te doen? Ik blijf t wonderlijk vinden dat er motoren gemaakt worden die zulke problemen hebben, ik zou zelf denken dat het na een tijdje toch wel duidelijk is wat werkt en wat niet. Maar niet dus Smile

Het is goed je daarbij te realiseren dat rond 2010 allerlei milieumaatregelen (emissieklasseregels) aangescherpt zijn. Veel fabrikanten namen hun toevlucht tot zogeheten down-size motoren en vanaf die tijd stammen de problemen. PSA is niet de enige met deze issues. Heb zelf nog een C4 Picasso 1.8, een verder probleemloze motor moet ik zeggen. In de 10 jaar en 90.000km die ik ermee heb gereden alleen de dynamo en het druklager van de koppeling kapot gehad. Stand nu 270.000km. Rij er overigens eigenlijk alleen maar mee naar FR op en neer. De 1.8 en 2.0 motoren zijn als ik het wel heb in de C4 (en C5) t/m 2010 gebruikt.

Profiel  
 
SteinUmStein
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-09-2022

Gepost: 30 september 2022 04:34 PM
  [ # 11 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Dank je voor deze achtergrond erbij. Dat verklaart een hoop.

De auto’s die wij tot nu toe op het oog hebben, in de buurt is er weinig te vinden, zijn bv deze 2:

1.6 VTI
1.6 VTI nr 2

Dat zou dus prima kunnen gaan, maar ook wat meer problemen kunnen geven?

Is het dan zinniger om wat meer uit te geven voor bv het model uit 2013?

1.6 VTI uit 2013

Of kunnen we beter gaan voor een van deze, waarvan de eerste trouwens HEEL weinig gereden heeft:

2.0 16V
1.6 automaat

Die laatste 2 zijn wel beiden automaten - soms hoor ik dat je beter voor een handgeschakeld model kunt gaan.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 september 2022 05:36 PM
  [ # 12 ]

Dat is met de oudere modellen met 4 traps automaat zo. De 6 traps automaten zijn erg fijn in het gebruik lees ik op de fora (zelf geen ervaring mee, wel met de 6 robotbak).

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 september 2022 08:02 PM
  [ # 13 ]

Allebei die automaten zijn de “gerobotiseerde” 6-versnellings bakken: Daar moet je wel van houden !.

Hoe erg hecht je aan benzine verbruik ? Als je weinig rijdt speelt dat nauwelijks een rol ( de andere kosten zijn al snel een factor hoger), dus dan kun je de 2.0 overwegen, maar ik zou wel een proefrit maken om de versnellingsbak te proberen, zoals gezegd, er zijn mensen die daar goed mee overweg kunnen.
Die 1.6 automaat is een THP, met 110kw/155 pk en ook een gerobotiseerde bak.  Schiet wel goed op, is relatief zuinig. Maar dat is wel uit de categorie “probleempjes”.

De VTI’s: Zijn relatief zuinig,  maar ik zou wel die met de laagste km stand nemen. En je hebt garantie nodig, dat helpt al veel. Als een VTI rammelt bij koude start is de ketting aan vervanging toe etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 30 september 2022 08:18 PM
  [ # 14 ]

Als ik het goed heb is die 2.0 een volautomaat, ik zie tenminste een P-stand op de foto’s. Sowieso is de 2.0 ofwel een volautomaat of halfautomaat (EB6v). Over die laatste lopen de meningen inderdaad nogal uiteen. De 1.8 is altijd een handbak.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
SteinUmStein
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-09-2022

Gepost: 30 september 2022 09:15 PM
  [ # 15 ]

Mochten jullie een van bovenstaande moeten kiezen, wat is dan waarschijnlijk de beste keus? (Ervan uitgaand dat we bijvoorbeeld max 10.000 km per jaar rijden)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook