Diodebrug (Victron Energy Agrofet) en CAN-bus
Pieter Dekker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-2022

Gepost: 26 september 2022 08:51 AM

Wij hebben een Citroën Jumpy 2015 2.0HDI en ik wil een diodebrug inbouwen om tijdens het rijden ook de huishoudaccu’s te kunnen opladen.

Hiervoor heb ik een Victron Energy Agrofet 100Ah met 2 uitgangen gekocht:
https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

Een lokale auto electro specialist verteld mij nu echter dat dit niet werkt op een CAN-bus systeem. Door de “intelligentie” hiervan zou de dynamo de huishoudaccu’s niet “zien” en dus niet opladen.

Hiervoor kwam hij met de oplossing voor deze lader:
https://www.victronenergy.com/chargers/phoenix-smart-ip43-charger

Wie kan mij helpen? Ik lees namelijk nergens iets over het niet functioneren van de Agrofet op een CAN-bus en laatsgenoemde lader biedt volgens mij geen scheiding tussen de start- en huishoudaccu’s ...

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 september 2022 10:22 AM
  [ # 1 ]

Als je je start accu nu eens direct van de dynamo laadt en de boord accu’s via de diodebrug? 

Het gaat er toch om dat het boordcircuit niet de startaccu leeg trekt als je campeert?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 september 2022 12:06 PM
  [ # 2 ]

Zou ik ook zo doen: alleen de camper/accesoire-accu laden via de Agrofet.
Beetje uitleg misschien ?
Het is niet de CAN bus zelf die je een probleem geeft maar de batterij-bewaking die de eco-modus ( voor de batterij ) bewaakt en de dynamo aanstuurt. Die meet constant de batterij spanning en het verbruik van alles behalve de startmotor. Als je daar een extra spanningsval bij zet dan kan dat problemen geven. Met een “gewone” diodebrug die 0.6 volt spanningsval geeft is dat zeker zo, met de agrofet misschien niet, met z’n 0.1 volt verschil, maar je moet ook nog de spanningsval over de kabel erbij rekenen. Daarnaast zijn moderne auto’s behoorlijk gevoelig voor spanningsval tijdens het starten, dan zegt de electronica soms gewoon stop bij een nog kwart-volle accu of krijg je “rare” storingen.
Als een camper-fabrikant dat inbouwt dan hebben ze dat zeker goed bestudeerd en getest en misschien het nodige aangepast.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Pieter Dekker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-2022

Gepost: 26 september 2022 12:44 PM
  [ # 3 ]
bogaard77 schreef:

Als je je start accu nu eens direct van de dynamo laadt en de boord accu’s via de diodebrug? 

Het gaat er toch om dat het boordcircuit niet de startaccu leeg trekt als je campeert?


Dit had ik inderdaad ook al bedacht en ga ik dan ook maar gewoon doen, dank voor je reactie!

Profiel  
 
Pieter Dekker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-2022

Gepost: 26 september 2022 12:44 PM
  [ # 4 ]
Citroensmgz schreef:

Zou ik ook zo doen: alleen de camper/accesoire-accu laden via de Agrofet.
Beetje uitleg misschien ?
Het is niet de CAN bus zelf die je een probleem geeft maar de batterij-bewaking die de eco-modus ( voor de batterij ) bewaakt en de dynamo aanstuurt. Die meet constant de batterij spanning en het verbruik van alles behalve de startmotor. Als je daar een extra spanningsval bij zet dan kan dat problemen geven. Met een “gewone” diodebrug die 0.6 volt spanningsval geeft is dat zeker zo, met de agrofet misschien niet, met z’n 0.1 volt verschil, maar je moet ook nog de spanningsval over de kabel erbij rekenen. Daarnaast zijn moderne auto’s behoorlijk gevoelig voor spanningsval tijdens het starten, dan zegt de electronica soms gewoon stop bij een nog kwart-volle accu of krijg je “rare” storingen.
Als een camper-fabrikant dat inbouwt dan hebben ze dat zeker goed bestudeerd en getest en misschien het nodige aangepast.


Dank voor je toelichting, ik ga dan inderdaad de startaccu niet op de agrofet aansluiten, maar alleen de huishoudaccu’s.

Profiel  
 
Pieter Dekker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-2022

Gepost: 26 september 2022 02:49 PM
  [ # 5 ]

Dit is de reactie vanuit de BluePowerShop:

Een extern geregelde (smart) dynamo laadt alleen zodra het gas losgelaten wordt teneinde geen brandstof te verstoken om stroom op te wekken maar kinetische energie te gebruiken die het voertuig reeds bezit.
Gas loslaten of remmen zal de dynamo in min of meerdere mate laten laden.
“Probleem” hierbij is dat er dus altijd capaciteit in de accu beschikbaar moet zijn om “remenergie” in op te slaan.
Het management van de dynamo regelt dit door de spanning enorm te laten varieren.
In de meeste gevallen is de dynamo spanning dus niet hoog genoeg om de batterij (maar ook een hieraan gekoppelde extra accu via een laadstroomverdeler) fatsoenlijk te laden.
Het laden van een extra accu gaat alleen via een DC/DC charger als de Victron Orion-TR smart.
De lade werkt met een variabele ingangsspanning en stuurt een laadspanning uit voor de te laden accu.
U vindt deze Orion-Tr Smart hier: https://www.bluepowershop.nl/victron-omvormer-orion-tr-smart-12-12-30a-360w-met-galvanische-scheiding.html

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 september 2022 03:17 PM
  [ # 6 ]

Dat is allemaal correct voor een “Smart alternator”, maar het zou me hogelijk verbazen als je Jumpy die al heeft. Je hebt een “2015”, dat is nog geen EMP2 gebaseerde Jumpy. Die zijn “vanaf” 2016 in de toen nieuwe modellen gemonteerd, voornamelijk om een paar % CO etc te besparen om in Euro6 te raken. Ik kan niet zekerheid zeggen of die een smart-alternator hebben.
Controleren is simpel: Zet een voltmeter op je sigarenaansteker . Als die tijdens een rit rond de 14 volt stabiel blijft dan heb je GEEN smart-alternator. Als de spanning tussen 12.5 en 15 volt heen en weer gaat heb je er een.

Succes,

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Pieter Dekker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-2022

Gepost: 26 september 2022 03:38 PM
  [ # 7 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

En als mijn bus dus geen “Smart alternator” heeft dan zou ik - als ik uw bericht goed begrijp - de argofet gewoon moeten kunnen gebruiken?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 september 2022 03:55 PM
  [ # 8 ]

Dan houdt je het probleem van de interactie met de “eco-modus” , die heb je ook zonder smart-alternator. Als je hem dan alleen voor de “accessoire” accu’s ( en niet voor de start accu)  gebruikt dan gaat dat werken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Pieter Dekker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-2022

Gepost: 26 september 2022 04:06 PM
  [ # 9 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police


Ik ga meten en kom er wellicht op terug, tot zover dank!

Profiel  
 
Pieter Dekker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-2022

Gepost: 27 september 2022 02:36 PM
  [ # 10 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. :smt155

Ik heb vanmorgen de spanning op de sigarettenaansteker gemeten en deze is stabiel 14,7/14,8 Volt. Het lijkt er dus op dat ik geen intelligente dynamo heb. Jouw inschatting lijkt nu bevestigd. Dit wetende zou ik nu dus toch de Argofet moeten kunnen gebruiken tussen dynamo en boordaccu, terwijl ik de huidige verbinding tussen dynamo en startaccu in tact laat.

Profiel  
 
Pieter Dekker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-2022

Gepost: 27 september 2022 03:03 PM
  [ # 11 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police


Zie foto, dit zou ‘t dan moeten worden, toch?

Afbeelding Bijlagen
signal-2022-09-27-145642_002.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook