6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
CX 25 GTI turbo (overgangsmodel)
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 10 augustus 2023 12:08 AM
  [ # 76 ]

Ik gebruik altijd MPM 20W50
Wat denken jullie daarvan?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 10 augustus 2023 08:37 AM
  [ # 77 ]
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 augustus 2023 08:41 AM
  [ # 78 ]

Ik zou die niet gebruiken, om verschillende redenen:
In principe is die bij koud weer te dik. Dat wil zeggen dat het iets langer duurt voordat alle onderdelen van de motor gesmeerd worden.
Nu moet je “koud weer” wel preciseren: Als je CX altijd binnen staat en je in de winter niet rijdt maak je nooit een echt koude start.
Daarnaast is dat nog een “minerale” olie. Die moet je dan echt om de 5000 km vervangen.

De reden dat Citroen een 15W50 ging gebruiken ligt bij de turbo: In de turbo wordt de olie plaatselijk behoorlijk heet en verliest daardoor zijn goede eigenschappen. Die 15W50 was al een semi-synthetisch, d.w.z. een olie die gemaakt werd als synthetisch maar ook minerale componenten had dat was al een stuk beter, lees dat ging langer mee. Bij de 10W40 werd de olie in de turbo plaatselijk te heet, dat was nieuw, want in een turbo-loze motor zijn er weinig hot-spots.
Ik zou in een CX GTI Turbo tegenwoordig een 10W50 vol synthetische olie gebruiken. Je zult daar geen ZDDP meer in vinden, want dat is uitgefaseerd, maar er zitten wel nieuwe producten in die op “shearing” getest zijn. Je klepstoters blijven dan ook heel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 augustus 2023 09:45 AM
  [ # 79 ]

Wij hebben in de garage jarenlang 10w60 van castrol gebruikt. In koude toestand mooi dun dus snel overal smering, en warm perfecte oliedruk. Daarbij was/is de castrol 10w60 buitengewoon goed bestand tegen zeer hoge belastingen en temperaturen. Vanaf het moment dat we in de GTI en GTI turbo’s naar 10w60, synthetische olie, overschakelden kwamen lagerschades en kapotte turbo’s niet meer voor.

Een heel goed alternatief voor die castrol RS (zo heette dat spul) is nu de Valvoline VR1 racing. Die bevat wèl zddp genoeg, de moderne castrol 10w60 helaas niet. Ik heb zeer goede ervaringen met die valvoline VR1 10w60 olie in de SM opgedaan.

Een 20w50 zou ik ook niet gebruiken, de “20” is idd nogal dik zoals SMGZ schreef.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 augustus 2023 10:41 AM
  [ # 80 ]
Citroensmgz schreef:

Ik zou die niet gebruiken, om verschillende redenen:

Dit gaat dan over de MPM 20W50 of over de Motul 15W50?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 augustus 2023 11:07 AM
  [ # 81 ]

Over de MPM 20W50.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 10 augustus 2023 01:00 PM
  [ # 82 ]
Lucas Unger schreef:

Motul heeft een 15W50 met 1800ppm ZDDP: https://www.motul.com/nl/nl/products/2100-15w50

Die heb ik kort geleden gekocht en ga ik gebruiken in mijn GTi Turbo en T2, van alle 15w50 die er nu nog verkrijgbaar zijn lijkt mij dit de beste keuze.

Ik twijfelde over de Valvoline VR1 5W50 maar omdat dit een volsyntheet is heb ik dat maar niet gedaan, maar misschien heeft er hier iemand wel een andere mening over (over volsynthetische olie in een oude motor bedoel ik dan).

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 augustus 2023 01:14 PM
  [ # 83 ]

Er is al eens eerder een discussie geweest over vol-syntheet <> semi-syntheet.

Wat me ervan bijgebleven is, is dat die eerste superieure smeereigenschappen heeft.
Maar dat het nadeel ervan is dat de adhesie minder is, met als gevolg dat de beschermende film kan verbreken bij wat langduriger stilstand van de auto.
En da’s niet best voor veel onderdelen.

Daaruit resulteerde het advies om geen volsyntheet te gebruiken bij klassiekers die wat langere tijd stil (kunnen) staan.
Zó zit dat in míjn herinnering…....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 20 november 2023 08:57 PM
  [ # 84 ]

Aiai,
Stomweg vergeten de update ivm de olie hier te plaatsen.
Ik heb correcte olie laten vullen door de garage en ik heb de druksensor eens bekeken.
De nieuwe olie heeft het drukprobleem wel opgelost.

De wagen is ook verkocht aan een liefhebber die een krachtigere opvolger zocht voor zijn cx.

Hierbij eindigd dit verhaal (toch met de wagen in mijn bezit). Dankjewel voor de informatie en hulp!

Op naar het volgende project!...
Ofja, verder met de andere gti turbo (https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/242533)

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 november 2023 09:15 AM
  [ # 85 ]
JW schreef:

Er is al eens eerder een discussie geweest over vol-syntheet <> semi-syntheet.

herinnering…....

Groet,
JW

Een heleboel van de discussie over synthetische olie wordt nog steeds gevoerd op basis van ervaring met de eerste vol-synthetische olien, zoals de Mobil 1 en dat is van 30-40 jaar geleden.  Een groot deel van die discussie is hoorlijk achterhaald, je hebt tegenwoordig ook synthetische oliën die “plakken”.
Wat volgens mij tegenwoordig een belangrijk punt is: De laatste ruim 10 jaar zijn de ontwikkelingen op olie-gebied er vooral op gericht om schonere en zuinigere motoren te maken, en om smeerolie te ontwikkelen die daarbij helpt.
Daar hebben we bij de meeste van onze klassiekers niet echt last van.
Dan is er nog het probleem met ZDDP/ZDTP etc en katalysatoren: Kort gezegd Katalysatoren houden echt niet van ZDDP en ZDTP ( ZDDP zit voor in minerale olie, ZDTP in synthetisch, simpel gezegd mengt dat beter) . Dus hebben tegenwoordige oliën vervangers hiervoor, en de eerste vervangers (ten tijde van de API SM spec) waren vrij waardeloos, maar dat viel niet op omdat bij de API SM spec de test voor “shearing” = afschuiving veranderd is.
Als ik in MSDS / safety datasheets van de olie kijk dan zie ik dat er nauwelijks nog ZDDP in veel oliën zit, zelfs die aanbevolen wordt voor klassiekers, maar dat daarvoor al vervangers zijn.

Wat is wijsheid:
Ten eerste om de “onderhoudsintervallen” van vroeger aan te houden voor een klassieker: Oude motoren “vervuilen” de olie veel meer dan moderne, dus zelfs de beste olie houdt niet lang zijn beste prestaties. 
Zo’n GTI Turbo heeft z’n eigen specifiek gedrag: Als je die turbo nogal eens goed gebruikt dan wordt die turbo behoorlijk heet en dus wordt de olie die door de turbo loopt “gekraakt” want die wordt plaatselijk erg/te heet. Vandaar dat men al snel die 15W50 voorschreef, want die bleef langer “dik genoeg”. Dat was dan weer nodig omdat de lagerbelasting van zo’n turbo ook niet mis is en daarvoor wil je weer genoeg olie in de lager hebben, want de oliefilm in de lagers moet erg snel vervangen worden. ( Voor het begrip: In een glijlager is het de oliefilm an such die de smering doet, niet de oliedruk, maar die film wordt wel “afgebroken” en verhit, dus moet je die vervangen door “verse”/gekoelde olie en daarvoor is de oliedruk wel belangrijk ).
Een vol-syntheet kan in het algemeen beter tegen “afbraak” dan een minerale olie. Bij een minerale olie kan het zijn dat sommige componenten sneller afbreken en de olie sneller verouderd bij hoge belasting.

ZDDP nodig ? In een minerale olie voor veel motoren zeker, maar meer dan 1000-1200 ppm ( zeg maar boven de 1%) lijkt geen extra protectie te bieden voor “normale” motoren. ( In Race-motoren wel, maar daar moet je sowieso elke component van “optimaliseren”, dus ook de olie).


To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 november 2023 11:21 AM
  [ # 86 ]

Bedankt, een interessante en waardevolle toevoeging aan de kennis over deze materie very good
Voor velen onder ons iets om goede nota van te nemen Idea

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 november 2023 11:37 AM
  [ # 87 ]

Een kleine correctie: 1000 ppm is 0,1%.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 november 2023 04:34 PM
  [ # 88 ]

Jan,
Ja, 1000 ppm is 0.1 %.
Maar om te kijken of de marketing “1000 ppm” er ook echt inzitten kan ik alleen kijken in de MSDS of EU-reach doc of ze ZincDiphosphor of zoiets aangeven bij de gevaarlijke stoffen, want dat moet, want die ZDDP is “schadelijk” voor het milieu etc. Want “geloven op hun mooie blauwe ogen” lijkt me niet de beste weg. 
En dan vindt ik bij de 1000 + PPM meestal iets van “1.0-1.5 %, en dat is Volume Procent.
Als voorbeeld de Valvoline 10w60 : 1.0-2.5 % ” Phosphorodithioic acid, mixed O,O-bis(1,3- dimethylbutyl and iso- Pr) esters, zinc salts”
Een Amerikaans bedrijf heeft dat gemeten: Zij vonden 1300 ppm zinc en 1200 ppm phosphoric.
Kijk hier: https://static.speedwaymotors.com/images/SMI-Oil-Chart.pdf

Het gaat er dus om wat je meet: Volume Procent van de complete zinc verbindingen/dopes , of alleen de zinc deeltjes.Ik denk zelf dat iedere fabrikant een eigen ratio heeft tussen PPM Zinc en volume procent “zinc toevoeging”.
Ja dat leidt tot verwarring, als ik een massaspectrograaf had dan haalde ik die olies er wel even doorheen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook