BFG 1300 te koop
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8670
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 oktober 2022 09:34 PM

https://www.catawiki.com/nl/l/63109341-bfg-1300c-1983

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
bibberkip
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 27 oktober 2022 09:34 AM
  [ # 1 ]

Interessant ! we hadden hier ook zo’n afwijkend ding, een van Veen ocr 1000. kwam je ook nooit tegen. Bedankt voor je melding!

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8670
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 oktober 2022 09:41 AM
  [ # 2 ]

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Veen_(motorfiets)

Met hetzelfde tweeschijfs-wankelblok als Citroën heeft gebruikt in de M35 en de GS Birotor.

Er was ook nog een motorfiets met het tweecilinder Visa-blok, de MF 650 R.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
Mathieu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 27 oktober 2022 10:21 AM
  [ # 3 ]
bibberkip schreef:

Interessant ! we hadden hier ook zo’n afwijkend ding, een van Veen ocr 1000. kwam je ook nooit tegen. Bedankt voor je melding!

Deze motor wordt nog steeds in zeer beperkte oplage gebouwd door Andries Wielinga in Wommels. Zie: https://www.ocrmotors.nl/

Profiel  
 
bibberkip
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 oktober 2022 09:29 AM
  [ # 4 ]

Leuk, er liggen hier nog wat fotootjes van de jaren? ‘76-‘77 , die heb ik toen als broekie gemaakt op een beursje in uden denk ik. Daar stonden de mannen zoals ecurie freijters en henk vink , in uden was toentertijd de sprint, daar kon je alles echt van dichtbij bekijken. Dat was vroeger…helaas. En daar kon je de ocr 1000 bewonderen.  hier een linkje, kun je even terug een beetje sfeer beleven….https://www.youtube.com/watch?v=ogHq6_rCZTU ( 2 delen )

Profiel  
 
bibberkip
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 29 oktober 2022 09:09 AM
  [ # 5 ]

Deze motorfietsen zijn uit de tijd van o.a. de ‘‘van veen kreidler’’  Ben benieuwd of die hier bekend is. 50cc bromfiets , vakkundig opgevoerd tot een racer die onmundig hard ging in die tijd.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 30 oktober 2022 10:40 AM
  [ # 6 ]

Van Veen Kreidler, zeker, roterende inlaat, scheen 20-22 Pk te leveren, en na een bezoekje aan de TNO windtunnel scheen hij boven de 200km/u te kunnen (?!) Ik was meer van de Zündapp, degelijker..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 270k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
bibberkip
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 30 oktober 2022 03:37 PM
  [ # 7 ]

Dat wordt dan kreidler vs zündapp….  Prima idee, of er zündapp racers zijn gebouwd? de van veen kreidler kent (bijna) iedereen, als iemand zich meldt met aanvullende info, dan zou dat mooi wezen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3079
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 oktober 2022 08:06 PM
  [ # 8 ]

Er is genoeg info te vinden over de Kreidler/Van Veen OCR. Die heeft trouwens een echte “Comotor” KK624, dezelfde als de GS-birotor, wel verwend aan de NSU RO80 motor. Ik denk dat Rootselaar uit Friesland daar zelfs nog aan werkt.
Van Veen was de Kreidler importeur in Nederland en de manager van het “fabrieks Kreidler raceteam”, die vooral in de 50cc heel actief waren. 

Met Zündapp werd in Duitsland wel degelijk geracet, maar ik denk dat de Nederlandse importeur daar geen brood in zag.
Vooral in de 125 cc enduro en motorcross waren ze in de begin 70’er jaren kampioenen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook