Ik ben al eerder naar een paar dealers geweest, die hebben de software niet meer om hem uit te lezen. Mocht ik bij iemand met een Lexia langs kunnen gaan; graag!
Fijn dat je het nog even op wil zoeken, blij mee!!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Bij de Xantia 2 werkt dat net zo als bij de XM 2, zo lees ik in het Xantia 2 CitDoc B3BB03P0 - 2 - 04/07/2014 HYDRAULISCHE GEGEVENS : HYDRACTIEVE VERING
Oftewel, default staat het systeem op hard, er is bekrachtiging van de klep nodig om ‘m op soepel te krijgen.
Bij jou blijft het systeem kennelijk in die soepele stand staan, waarom hij niet naar default terugvalt op basis van de vele parameters die dat moeten activeren is onduidelijk.
Overigens, jouw Xantia 2 voorzien van de 16 polige diagnosestekker
Daarop is pin 14 de verbinding met je veercomputer, die is dus uit te lezen.
Wil je die Doc’s nog hebben?
Geef dan even je mailadres via een PB.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank je voor de info! Heb je een pb gestuurd.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 621
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Jurriaan,
Misschien moet je ipv een dealer een specialist zoeken. Denk dat van Gompel in Eindhoven je auto wel kan uitlezen
Ik zou inderdaad niet weten waarom deze Xantia niet met Diagbox, waar Lexia onder zit, uitgelezen kan worden.
Hij heeft immers een normale 16 polige stekker, met op pin 14 de “zelfdiagnose veercomputer”.
De diagnose-apparaten kunnen via de diagnosestekker informatie uitwisselen met de computer.
Het diagnosegereedschap heeft de volgende functies :
De storingscodes uitlezen
Het uitlezen van gegevens
De regelorganen testen
Het telecoderen van de elektronische eenheid
Het configureren van de computers
De initialisatieprocedures
Lexia moet dat kunnen herkennen, of het moet al zijn dat er ergens iets mis is met die verbinding.
Dat zou dan mogelijkerwijs ook gerelateerd kunnen zijn aan dit vreemde gedrag waarbij het systeem altijd op zacht staat.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Juriaan schreef:Nee, wat ik eerder neerzette; ik hoor de hydractiefunits gewoon schakelen en hij staat op zacht; met de extra veerbol in het systeem geschakeld dus.
Dat is curieus. Als je hem hoort schakelen gaat hij van hard naar zacht (of andersom).
Als je hem op Sport zet moet hij hard veren.
Als je hard niet voelt, is er meer aan de hand.
Een niet meer harde XM is meestal voorzien van comfortbollen, dat werd veel gedaan door mensen die al die storingen zat waren.
Met een bollentester kan je zien of de gasdruk volges spec is, comforbollen hebben vaak een hogere druk.
Ook is meestal het dempergaatje opgeboord, maar dat is lastiger vast te stellen.
Vroeger “leende” je ff een stel bollen om het zeker te weten, maar die tijd is voorbij.
Ik merk dat mijn HA2 kennis afneemt. Sinds ik LDS rijd (C5 en C6) heb ik geen storingen meer.
Uiteraard wel de stuurhoeksensor, maar die laat zich resetten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Wat je schrijft
Als je hem op Sport zet moet hij hard veren.
geldt voor de XM 1.
Bij de XM 2 en de Xantia werkt dat niet meer zo, daar wordt ‘ie in de Sportstand iets eerder op hard gezet dan in de normale stand.
Maar als niet aan de specifieke parameters voldaan wordt, blijft ‘ie gewoon op zacht, ook met de knop in de Sportstand.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Klopt helemaal. En het lampje gaat pas weer branden nadat je de sturrhoekfout met de Lexia er uit hebt gehaald. Bij mijn Xm kon ik wel aan de gang blijven, om de week, twee weken, drie of soms een maand sprong die weer in storing, de laatste jaren liet ik het maar zo, dan maar geen lampje bij het starten, de Xm reed er niet anders door.
Ook het schoonmaken van de stuurhoeksensor hielp niet. Op de Lexia kon ik wel uitlezen dat een stuur verdraaiing werd gelezen door het systeem, de sensor doet het dus. Ik heb het maar geaccepteerd zo als het is.
En de sportstand bij een HA2…. je merkt nauwelijks verschil bij normaal rijden ivm de normale stand. Wat stugger over een drempel, dat soort dingen maar verder nauwelijks waarneembaar.
Dus dat je denkt dat hij altijd op zacht staat; dat is correct, hij staat ook altijd op zacht, alleen tijdens het rijden gaat hij soms naar hard maar ik heb dat nog nooit echt goed kunnen merken tijdens het rijden wanneer dat gebeurt. Ik moet daarbij vermelden, ik ben ook geen persoon die met gillende banden bochten en rotondes neemt. En als de motor uit is gaat die naar 30 seconden of zo op hard.
Klopt
Maar als je met iets meer dan met een slakkengang een rotonde neemt, helt de auto stevig over als de vering niet op hard gaat.
Bij dat “op hard gaan” worden niet alleen de middenbollen uitgeschakeld, maar ook de LHM stroom links <> rechts geblokkeerd. Dat bewerkstelligt dat hij veel minder overhelt.
Uit TS’s postings maak ik op dat de auto dan wel stevig overhelt, in elk geval duidelijk meer dan voorheen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hij helt inderdaad in bochten meer over ja, hoe wordt overigens de lhm stroom geblokkeerd?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Daar de open verbinding tussen de veercilinders afgesloten wordt : als dit niet gebeurd zoals bij de o.a. de ds en sm gaat de lhm van de ingedrukte cilinder naar de andere uitverende cilinder en dat wil je ,bij voorkeur, niet !!
Deze verbinding heb je tussen de cilinders voor en tussen de cilinders achter. Zie blz 4 met kogeltje. Veel leesplezier.
http://www.citroen-ds-id.com/xm/Hydractive2.pdf
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bij de XM 2 en de Xantia wordt links <> rechts niet alleen meer geblokkeerd met een kogeltje, maar ook rechtstreeks door een plunjer die de verbinding blokkeert. Diezelfde plunjer zorgt er dan ook voor dat de middenbol uitgeschakeld wordt.
In de CitDoc’s die ik Juriaan gestuurd heb is dat beschreven en in plaatjes duidelijk gemaakt.
Desgewenst stuur ik ze ook naar jou, geeft dan even je mailadres via een PB.
Dan gaan ze naar je onderweg als PDF’s
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
@JW Je hebt gelijk. Dat kogeltje geld voor de 1e typen xm en xantia. Het verhaal met die plunjer op de latere modellen is me bekend. Sinds ik m’n xantia heb verkocht is hydractive bij mij in de vergetelheid geraakt… ☺️
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat kogeltje zit toch ook nog in de latere types.
Wat ik er uit begrijp is dat het kogeltje z’n werk doet zolang de plunjer nog niet geactiveerd is en dan rigoureus links <> rechts afsluit.
Oftewel, bij gewoon rustig rijden en dan een bochtje doorgaan, sluit de plunjer links <> rechts niet definitief af, maar doet het kogeltje dat wel min of meer.
Zó begrijp ik dat.
Ben benieuwd of de echte diehards op dit forum daar iets meer over kunnen zeggen…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
In deze pdf wordt het aardig goed uitgelegd
https://docplayer.net/62563411-Zeljko-nastasic-gabor-deak-jahn-the-citroen-technical-guide.html
Hier staat ook het nodige beschreven.