Vreemde ervaring
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 20 november 2022 11:51 PM

Vorige week hadden we een vreemde ervaring bij de dealer. We rijden een C5 Aircross ‘21 Shine, mooie auto, fijne auto niks mis mee. Maar we wonen op het platteland, 9 kilometer van de supermarkten, sportschool, dokter etc. Dus hadden we het over een hybride, zodat we een groot aantal ritten elektrisch kunnen doen. Onze VV, vriendelijke verkoper, werd bepaald niet enthousiast. ‘De stroom is duur, de accu’s wegen veel, het haalt eigenlijk niets uit’, wat vinden jullie?
Groeten,
Willem

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1977
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 november 2022 01:11 AM
  [ # 1 ]

Ik heb zo’n C5AC-Hy, inmiddels ruim anderhalf jaar. En er nu zo’n 22.000 km mee gereden.

Thuis heb ik ‘m aan de stekker hangen, en ik kan er tussen de 40 en 50 km elektrisch mee rijden.
Dat zijn er veel in de E-modus, alleen langere ritten moet ik op benzine overgaan. Zoals op vakantieritten, of naar vrienden/familie wat verder weg in het land. Op dit overzicht is te zien hoe die kilometers verdeeld zijn.

Tot voor kort waren die E-kilometers goedkoop, ik gebruikte daarvoor het daltarief van 21 ct/kWh, dat kwam op zo’n 5 à 6 ct/km aan “brandstofkosten”.  Op benzine is dat zo’n 15 ct/km.
Maar inmiddels is dat E-tarief ruim 3 keer zo hoog, per kilometer ben ik nu dus duurder uit.

Dat belet me niet om toch zoveel mogelijk in de E-modus te rijden, heerlijk stil en comfortabel.
En hopelijk worden die E-tarieven gauw weer wat gunstiger.

Die hoge E-prijzen zijn op dit moment zeker een belemmerende factor voor velen om een E-auto of een hybride aan te schaffen.

Als je eigen PV panelen hebt, en zolang de salderingsregeling nog werkt, vallen die kosten nog wel mee.
Ik kan daar helaas geen gebruik van maken, mijn daken liggen het grootste deel van de dag in de schaduw van bomen van de gemeente. En die willen ze niet weghalen….

Groet,
JW

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1977
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 november 2022 06:01 PM
  [ # 2 ]

Kleine aanvulling….

Door de plaatsing van de accu’s, en met name de elektronica die er nodig is, is de ruimte die onder de afdekking zit in de bagageruimte niet meer beschikbaar voor een reservewiel of een thuiskomer.
Daar zit nu wel een pomp en reparatiemiddel opgeslagen. Dat kun je gebruiken bij een eventuele lekke band, voor zover die niet veroorzaakt is door een ernstige schade daaraan.

Zelf heb ik een thuiskomer, die zit in een opbergtas achter de rechter voorstoel.
En in de opbergruimte onder de afdekking kan ik wel de krik en wielmoersleutel kwijt.

De bagageruimte is op deze manier gewoon beschikbaar.
En mocht ik een keer iemand mee willen nemen op die stoel rechtsachter, dan verhuist de thuiskomer even naar de bagageruimte.

Groet,
JW

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 23 november 2022 09:17 AM
  [ # 3 ]

Hartelijk bedankt voor deze nuttige info en tips. Heb zelf ook liever reservewiel of thuisbrenger. En we zitten toch vrijwel altijd samen in de auto, dus jouw oplossing past ons wel.
Groet,
Willem

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook