Kortsluiting C4 picasso 2008
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 27 november 2022 01:44 PM

Hallo allen,
Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn Picasso. Toen ik bij mijn vergrendelde auto kwam in de ochtend hoorde ik een vreemd geluid. Achteraf bleek het pompje van de ruitensproeier te draaien en die had de hele tank leeggepompt. Op zich wel raar als alles op slot zit en de auto in ECO modus staat. Accu losgekoppeld en vervolgens de stekker van het pompje losgemaakt. Tevens de zekering van de pomp getrokken. Hierna de accu weer aangesloten om vervolgens te starten.
Helaas kon de motor niet gestart worden en het ene na het andere alarm van oa handrem, abs, airbags etc kwamen in. Accu op de lader gezet aangezien ik niet wist hoelang de pomp had gedraaid. Nu net de accu terug geplaatst na 24 uur onder spanning te hebben gestaan. Lader gaf vol aan en spanning over de polen was 12,6V. Echter de auto is nog steeds niet te starten. Hierop alle zekeringen onder de motorkap doorgemeten, schoongemaakt en teruggeplaatst. Ook alle stekker even meegenomen, maar helaas zonder resultaat. Mij lijkt het nu dat er sluiting is opgetreden in de zekeringenkast onder de motorkap. Hebben jullie eventueel nog andere ideeën die mij zouden kunnen helpen om dit probleem op te lossen?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten.

Ton.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 november 2022 02:45 PM
  [ # 1 ]

Je zult iets specifieker moeten zijn dan alleen de auto is niet te starten.
Als je de sleutel om draait, gaat het dashboard dan “normaal” branden ?
Draait de startmotor rond ?  Als je start valt het dashboard dan uit ?
etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 27 november 2022 05:29 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Ik heb nog een aanvulling. Wanneer ik het contact aan zet gaat alles normaal branden. Ik hoor de kachelkleppen tikken en display ziet er ook normaal uit. Verlichting werkt ook normaal. Ook de claxon, voor en achter verlichting doen het als ik ze aanzet. Ruitenwissers werken zowel voor als achter. Sproeier niet, want daar is de zekering verwijderen en de stekker is los. Bij het doordraaien van de sleutel hoor ik een klik, maar verder geen reactie onder de motorkap. De binnenverlichting gaat uit en na loslaten van de sleutel gaat het licht weer aan. Vervolgens komen de storingen weer binnen van Handrem, ABS, airbag etc. Meer bevindingen heb ik niet aangezien het donker is geworden. Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft.

Groeten.

Ton.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 november 2022 05:50 PM
  [ # 3 ]

Ja, je kunt beginnen met denken aan het vervangen van de Accu.
Moderne electronica schakelt zichzelf uit als de spanning te laag is.
Door dat “geintje” is je accu helemaal leeg gelopen, en dat heeft hij niet goed overleeft, onlangs dat je hem opgeladen hebt.
Je kunt proberen je auto te starten met een andere auto met lopende motor en startkabels: Als hij het dan wel doet is het echt de accu.
Hetzelfde resultaat ? Dan moet je uitlezen, maar waarschijnlijk een probleem met de BSI ( dat is de “regelcomputer” die alles aan elkaar knoopt in je C4).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 27 november 2022 06:37 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

De auto gisteren getracht te starten m.b.v. kabels en een andere, op verhoogde toeren draaiende, auto. Zonder resultaat.
Zojuist nogmaals geprobeerd na het laden van de accu. Ook geen resultaat. Lijkt er dan toch op dat er iets met de computer is. Dan ga ik op zoek naar een gebruikte op internet.

Groeten.

Ton

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 27 november 2022 07:42 PM
  [ # 5 ]

Voor dat je weer geld uitgeeft het volgende doen:
1. Accupoolklemmen aan de binnenkant schoonmaken en controleren op lichte breukvorming.
2. Accupolen eveneens schoon maken.
3. Controleren of de kabel in de aangegoten accupoolklemmen goed vastzit.
4. Massakabel van accu gaat aan carosserie en of direkt aan de motor. Controleren op goed vastzitten in de klem en roest/oxydatievorming.Zonodig goed schoonmaken.
5. Bij overstarten van een andere auto de minklem niet op de minpool van de accu zetten, maar direkt op de motor of versnellingsbak.
Hiermede weet je gelijk of er een massaprobleem is.
Bij overstarten dikke startkabels gebruiken !

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 469
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 27 november 2022 07:48 PM
  [ # 6 ]

Denk de BSM.

Door vocht/troep omnderoin ontstaat corrosie. Handigst is een gelijk type te lenen om te proberen.
Ik heb t bij de citroengarage kunnen testen

Profiel  
 
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 09 december 2022 03:21 PM
  [ # 7 ]

Hallo,

Nog even een update.

De kabelbomen en stekkers nagelopen en daar ontdekte ik op de beschermhoes, die over de kabel heen zit, een groenige kleur. Na open maken bleek dat corrosie van de bedrading te zijn. Hierop alles schoongemaakt en draden gecheckt op breuken etc. 1 kapotte draad gevonden en dit hersteld. Hierna alles weer bij elkaar gebundeld en waterdicht gemaakt, zodat er dan geen water meer van boven op kan druppen.
Accu volledig opgeladen.

Andere BSM is onderweg en komt morgen binnen. Vandaag alles weer teruggebouwd en de storingen uitgelezen.
Ik kom 2 vreemde storingen tegen.
B9B7 - Relais + na contact met detail kortsluiting bij (aanwezig)
B9B8 - Voedingsrelais Power latch met detail kortsluiting bij (aanwezig)
Zouden deze storingen te maken kunnen hebben met de defecte BSM? Of moet ik nog verder op zoek?
Er zitten in de bak, waar de BSM in geplaatst is, 2 relais. Zijn dit de relais waar de foutmeldingen over gaan. Daar zie ik namelijk niets vreemds aan.

Ik hoop dat iemand mij nog een beetje op weg kan helpen.
Fijn weekend.

Ton.

Profiel  
 
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 15 december 2022 08:55 PM
  [ # 8 ]

Hallo allen,

Eergisteren is de BSM binnen gekomen. Gelukkig plug and play, dus de klus was zo geklaard.
Sleutel om en motor lopen (gelukkig).
Iedereen die zijn input gegeven heeft bedankt voor de hulp.
Voor alle leden fijne feestdagen en een voorspoedig 2023 met heel veel rij plezier.

Groeten.
Ton

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook