1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Aanschaf C6 3.0 V6 (benzine)
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 05 december 2022 01:00 PM

In het verleden heb ik veel Citroën gereden (2x 2CV, 2x Dyane, 2x Visa, AX, GSA, 2x BX, ID19, CX, DS5). Na jaren andere merken te hebben gereden ben ik weer aan het rondkijken bij mijn favoriete merk Smile

Ik heb vandaag een C6 Exclusive (benzine) bekeken. De C6 staat te koop bij een Citroën dealer. Onderhoud is bekend, hij komt uit Duitsland en heeft 2 eigenaren gehad. Hij is van januari 2006 en heeft 210.000 op de teller. Ik was eigenlijk op zoek naar een C6 met lagere km.stand maar omdat deze bij de dealer zelf te koop staat (hier koopt familie al decennia nieuwe Citroën’s) ben ik niet bang voor de km.stand. De auto ziet er van binnen en buiten prachtig uit. 2 velgen hebben wat lichte schade en de bumpers hebben wat kleine schade dat in overleg gerepareerd kan worden. Verzorgde auto met 6 maanden garantie.

Mocht ik tot koop overgaan, waar moet ik op letten? Wat kan ik met deze km.stand verwachten qua onderhoud?

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1976
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 december 2022 01:25 PM
  [ # 1 ]

Het grootste probleem bij deze motor is het risico op olielekkage. Zeker bij deze leeftijd en km-stand
Dat kan zijn op de krukaskeerringen aan beide zijden, maar ook bij het nokkenashuis.
Die lekkages kun je van buitenaf wel zien, aan de bovenkant of onder de motor als de afdekking weggehaald is.
Reparatie daarvan is kostbaar, door de uren die erin gestopt moeten worden.

Maar nog erger, en ook gevaarlijker zijn lekkages op de nokkenasverstelventielen, inmiddels “groene monsters” genaamd.
In de tijd dat ik zelf deze motor had in mijn C5 Break is het me overkomen dat er eentje zomaar kapot ging. Dat resulteerde binnen een paar kilometer in een liter olieverlies.
Ik had het geluk dat het gebeurde op de terugweg naar, en dicht bij huis, ik zag toen een oliespoor lopen en ontdekte waardoor dat kwam.
Op het C5Forum loopt daar een lang verhaal over.

Wat ik vervolgens gedaan heb is die groene monsters elke 60.000 km vervangen.
Als je niet weet wanneer deze voor het laatst vervangen zijn bij deze motor is het advies: nu vervangen.

Dat vervangen deed ik tezamen met de bobines, ook die zijn een zwak punt bij deze motor.

Voor de rest: een fijne motor icm de AM6 bak in mijn C5 Break.
In de C6, die een stuk zwaarder is, is ‘ie dan wat onder bemeten.
Dat nodigt uit tot een rustige rijstijl, passend bij deze Limo Wink

Groet,
JW

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 05 december 2022 01:47 PM
  [ # 2 ]

JW, bedankt voor de uitgebreide reactie! Heel nuttig om dit te weten en ik zal dit meenemen, mochten we tot aankoop overgaan. Mochten we ‘m niet aankopen dan neemt ik het alsnog mee bij een volgende bezichtiging!

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 05 december 2022 01:50 PM
  [ # 3 ]

Wat ik verder begrepen heb is dat de 240000km beurt bij een C6 een zeer kostbare zaak is

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1976
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 december 2022 02:10 PM
  [ # 4 ]

Dat komt met name door de D-riem wissel.
Die moet elke 240.000 km vervangen worden, dan wel na tien jaar.

Ik denk dan ook dat deze al gewisseld is, even checken.

Groet,
JW

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 05 december 2022 03:08 PM
  [ # 5 ]

Ja, klopt, volgens de dealer is deze al vervangen. Maar goed om even dubbel te checken! Thanks!

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 06 december 2022 06:59 AM
  [ # 6 ]

Nog even een paar vragen voordat ik een afspraak ga maken voor een proefrit (want de kans is groot dat er dan aangeschaft wordt Wink ):

1. Is het slimmer om door te zoeken naar een C6 met lage(re) kilometerstand? Zeg max. 150.000?

2. Aangezien de auto’s waar ik naar zoek toch alweer een jaar of 16 oud zijn: moet ik nog op roest checken?

3. Hoe is de onderdelenvoorziening van de C6?

4. Ik ben me bewust van hoge onderhoudskosten en ben daar ook niet bang voor. Mijn huidige (nieuwe) auto kost heel veel aan afschrijving. Enig idee hoeveel ik per jaar moet reserveren voor onderhoud bij 12K rijden per jaar (ik weet dat het lastig is om te bepalen, is afhankelijk van de onderhoudshistorie)? Bij een nu goed onderhouden exemplaar, is bijvoorbeeld 3000 euro per jaar genoeg?

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 06 december 2022 08:41 AM
  [ # 7 ]

Na een proefit gelden alle rationele afwegingen niet meer en neemt de emotie de overhand… Wink Zonder gekheid, succes met de afweging. Ik heb er nooit spijt van gehad en ik kijk nog altijd met weemoed als ik een C6 zie rijden.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 december 2022 08:57 AM
  [ # 8 ]
caro-den schreef:

3. Hoe is de onderdelenvoorziening van de C6?

Niet zo heel erg goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 06 december 2022 09:04 AM
  [ # 9 ]
Jorikl schreef:

Na een proefit gelden alle rationele afwegingen niet meer en neemt de emotie de overhand… Wink Zonder gekheid, succes met de afweging. Ik heb er nooit spijt van gehad en ik kijk nog altijd met weemoed als ik een C6 zie rijden.

Dank je wel!

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 06 december 2022 09:06 AM
  [ # 10 ]
waterman schreef:
caro-den schreef:

3. Hoe is de onderdelenvoorziening van de C6?

Niet zo heel erg goed.

Oke, bedankt. Is het zo erg dat je je zorgen moet maken om ‘m rijdend te houden? Ook in het geval van bijvoorbeeld schade? Of kan een dealer / specialist wel aan onderdelen komen maar is de levertijd erg lang omdat het bijv. uit Frankrijk moet komen?

 

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 december 2022 10:01 AM
  [ # 11 ]

Onderdelen voor motor en bak zijn er genoeg, maar bepaalde C6 specifieke onderdelen zijn soms slecht of nieuw niet leverbaar. Een goede specialist kan wel voor spullen/oplossingen zorgen maar die kosten dan wel wat meer tijd dan je zou willen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 06 december 2022 10:21 AM
  [ # 12 ]

Duidelijk! Neem ik mee in mijn beslissing Wink

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 07 december 2022 09:19 AM
  [ # 13 ]

Update: we gaan vandaag de C6 nog eens bekijken (nu gaat mijn vrouw mee) en hopelijk even een testrit maken!

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 07 december 2022 12:26 PM
  [ # 14 ]

We zijn net terug van de proefrit. Wát een fantastische auto! Het was wel even wennen aan de relatief ouderwetse zaken zoals het navigatiecherm en de algehele bediening. Ik rij nu dagelijks in een half jaar oude auto die volgeladen is met snufjes en hypermodern is. Maar dat went vanzelf en het hoort gewoon bij de tijdsgeest van deze C6. Daarvoor zou ik ‘m niet laten staan!

Een paar zaken vielen me op tijdens de proefrit:

De bak schakelt ongemerkt behalve als je plots gas loslaat. Dan klapt ie ineens in een versnelling. Ook een keer met wat forser accelereren bleef ie te lang in een versnelling hangen en vervolgens met een klap schakelde de bak op. De dealer gaf aan dat daar naar gekeken wordt. Versnellingsbak spoelen?

Verder zijn een paar kunststof onderdelen in de auto wat kleverig: knoppen op het stuur en het kunststof rondom de 12v aansluiting in de middentunnel. Geen drama maar ik vraag me af of daar nog wat aan te doen is, behalve het vervangen ervan?

Verder is het interieur in prachtige staat, eigenlijk zo goed als nieuw. Ook geen rammeltje te horen, echt superfijn!

Exterieur is ook zeer mooi, de voor- en achterbumper hebben wat plekjes maar dat kan in overleg gespoten worden, evenals beide velgen aan de rechterzijde.

Al met al….stof tot nadenken!

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1976
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 december 2022 01:31 PM
  [ # 15 ]

Spoelen van de bak is sowieso een goeie zaak.
Maar dat klappen wordt daar veelal niet mee opgeheven, dat zit in het brein. En vervangen daarvan is kostbaar.

Kort geleden was er iemand anders op dit forum met een “klappende bak”. Die was al geflusht, maar daarmee was het probleem niet opgelost.
Vandaar mijn reactie….

Groet,
JW

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook