Hoe dan ook, de kop moet er af.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De valse hoop dat de kop erop kon blijven was al dun.
Maar voordat ik begin zou ik graag een inschatting willen maken of het alleen met de kop lossen verholpen kan worden of dat ik ook aan het onderblok werk heb. Dit omdat ik het graag op mijn eigen oprit wil doen en ik niet weet of dat bij werk aan het onderblok ook gaat lukken. Nu kan ik nog rijden als het moet met de CX. Met de Dyane motorrevisie, kon ik na het schoonmaken van het blok die de trap op tillen en lekker schoon aan een (afgeplakt) bureau netjes in orde maken, maar dat zie ik me met dit blok niet doen.
Morgen ga ik nog even testen met wat olie op de cilinder.
Dank iedereen voor het meedenken!
barther schreef:Dank weer voor de reacties!
Een lektestkast ken ik niet, maar ik zat ook te denken om druk op de cilinder te zetten en dan te kijken waar het heen gaat. Hoop dat het geen gebroken zuigerveer of iets dergelijks is, dan liever een lekke koppakking…
Druk in de cilinder / op de zuiger zetten is het principe van de lektest. Je sluit de lektestkast aan op een luchtslang en van de lektest kast met een speciale adapter aan de slang het bougiegat in. Zorg dat de zuiger precies in het BDP staat, einde compressie slag. Daarna kun je met de lekstest kast langzaam de druk opvoeren. Kast geeft ook de eventuele flow aan. En dan luisteren en kijken.
Voordeel van de lektest is dat je ook weet waar het probleem zit. Met een compressie test weet je dat niet.
Hoor je bijvoorbeeld lucht door het carter stromen en voel je lucht uit je peilstok komen, dan weet je het wel.
In de onderwijsinstelling zit de lesktest wel eens in het examen. Wij prepareren een motor dan zo dat er luchtbellen te zien zijn in het koelvloeistof reservoir.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Gewoon kop er af halen. Dan zie je snel genoeg of het blok er uit moet. Ik acht de kans veel minder groot dat het in het onderblok zit dan dat het in de kop zit.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Zo een lektestkast lijkt me inderdaad erg prettig, vooral omdat je daarbij ook het debiet kunt zien. Misschien ga ik nog iets proberen te fabriceren wat als alternatief kan dienen.
Net nog even de compressie getest met wat motorolie
Na 3,5 ml olie op de zuiger kwam de compressie op 4,8, daarna nog 3,5 ml olie en ik kwam op rond de 5 bar overdruk. Beetje twijfelachtig resultaat, er is natuurlijk ook minder lucht om te comprimeren zou dat nog iets uitmaken?
Met mijn endoscoop is het lastig goed te zien, maar het lijkt of ik een kras zie in de cilinderwand van de 2e cilinder.
Ik ga de kop in elk geval lichten, maar wil het dan ook echt voor elkaar hebben. De twijfel wordt ook een beetje veroorzaakt omdat 4 jaar geleden alles zo netjes is gedaan en dat ik de motorolie ook snel vind vervuilen.
Je kunt nog iets bekijken:
Laat eens een paar druppels motorolie uitlopen op een vel wit papier.
Als dat egaal van kleur is dan verouderd je olie relatief snel.
Maar als je allerlei zwarte spikkels ziet dan zijn dat roetdeeltjes van de verbranding die via de zuigers in het carterkomen. Dat is een minder goed teken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik heb even gekeken naar de motorolie.
Met het blote oog zijn de spikkels niet te zien, maar onder de stereomicroscoop zie je ze wel. Het motorolieverbruik is sinds ik de auto heb ook stevig. Ik twijfel een beetje of er wellicht meer dan een probleem is (koppakking en wat drukverlies via cilinders/zuigers).
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Even zitten zoeken om perslucht redelijk aangesloten te krijgen via het bougiegat.
Ik had de motor ongeveer op bovenste dode punt en kleppen gecontroleerd of die dicht waren. Motor draaide toch iets (in 3e versnelling met handrem) na aansluiten perslucht. De lucht blies echt via de carterventilatie (zonder slang), daarna kleppendeksel eraf om zeker te weten dat de kleppen nog dicht zaten (en klepseals goed), die waren dicht (of in elk geval was er klepspeling). Ik kon zelfs met de mond blazend de lucht horen en bouwde geen druk op.
Ik denk dus een dat er iets mis is met de zuigerveren (en/of zuiger en cilinderbus). Of kan de kop zelf zo gaar zijn?
Ik heb de foto’s bekeken van de eerdere (deel) revisie 4 jaar terug en daarbij had de oude kop meer aanslag in de verbrandingsruimte van de 2e cilinder (wittig op uitlaatklep en grijs op inlaatklep). Dus wellicht dat er toen als iets speelde.
Ik denk dat het bijna onmogelijk is om als er iets met de zuiger/zuigerveren is dit te vervangen met het blok in de auto als je het netjes wilt doen. Dus even zoeken naar een oplossing daarvoor of wellicht even laten rusten.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Theoretisch kan het, met ingebouwde motor een zuiger en een bus wisselen…maar dan heb je toch wel een brug nodig, veel tijd en wat kennis/ervaring met de cx 20/22.. Dan nog is het echt vreselijk gekøt. Eigenlijk is er maar 1 echt goeie methode: motor er uit…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Daar was ik al een beetje bang voor, maar wel fijn om dat vooraf zeker te weten en ik niet met de kop eraf op een onhandige motoruitbouwplek sta. Ik ga bedenken waar en hoe ik de motor eruit haal. En alvast zoeken waar ik wat kan krijgen.
Op mp staat een motor van een 2.0 cx te koop regio eindhoven, mocht je het nodig hebben. Advertentie m2004759216
yesterday = history
tomorrow = a mistery
today = (a) present
Totaal aantal Berichten: 1348
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dat lijkt mij het oude “DS” blok en de topicstarter heet een Douvrin nodig.
Maar na het hele verhaal gelezen te hebben lijkt mij een andere motor mischien wel de snelste/eenvoudigste en goedkoopste optie en die motoren zijn niet moeilijk te vinden.
Uiteraard moet je dan wel even de compressie controleren en een nieuwe koppakking zou ik ook wel leggen, + alle keerringen en het onder carter monteren zonder de kurkpakking.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
barther schreef:Daar was ik al een beetje bang voor, maar wel fijn om dat vooraf zeker te weten en ik niet met de kop eraf op een onhandige motoruitbouwplek sta. Ik ga bedenken waar en hoe ik de motor eruit haal. En alvast zoeken waar ik wat kan krijgen.
Motor uitbouwen kan goed zonder brug. Ik weet niet waar je woont, maar een goeie motortakel heb ik. Die is opvouwbaar en mag je komen lenen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor het meedenken! Ik zag ook dat die motoren van de advertentie van het oude type zijn.
@Waterman; Hartelijk dank voor het aanbod, ik woon in Wageningen.
Een ruilmotor zal de snelste oplossing zijn maar het punt is dat ik de motor goed wil hebben. Liever iets meer werk en geld dan een ruilmotor waarvan veel ook onbekend is. Deze motor is 4 jaar terug ook nagekeken en helemaal schoongemaakt, alle pakkingen en keerringen vervangen en heeft een nagekeken/gereviseerde ruilkop. Ook was het vermogen dat de auto leverde aardig oké (topsnelheid).
Mocht het tegenvallen als hij open is dan kan ik nog kijken. Als het alleen de zuigerveer is zonder al te veel nevenschade dan zit ik te denken om de cilinderbussen te laten honen (als ze niet ovaal zijn) en een nieuwe te plaatsen voor de cilinder met de slechte compressie. Als het goed is is er een nieuwe cilinderbus (de laatste die ik vond) onderweg ik hoop dat het de goede is… En dan een passende nieuwe zuiger (ik dacht dat er verschillende maten waren passend bij de bus, of niet?). Het liefst zou ik een set van 4 nieuwe bussen met zuigers plaatsen met minimale tolerantie, maar die heb ik nog niet gevonden. Dan meteen kijken of de drijfstanglagers nog oké zijn en of er nog iets anders moet gebeuren.
Het lastige is dat ik een niet zo grote tuin heb met een korte oprit heb met een schuine aanloop (om het hoogteverschil te overbruggen) en ik dacht geen ruimte te hebben voor een motortakel. Maar ik heb net opgemeten dat als ik de auto dwars plaats er wel voldoende ruimte is, dan staat hij met de achterkant op het gras, maar heb ik veel meer ruimte voor en naast de auto. Moet nog wel even wachten omdat we het feestje van mijn zoon over anderhalve week gaan vieren in de tuin en ik geen vrienden maak als die tuin half vol staat met de CX en ik niet weet hoelang het gaat duren met onderdelen en eventuele tegenslagen…
Dus begin nu maar met ruimte maken in mijn schuurtje en kijken waar ik alle eventueel benodigde onderdelen kan krijgen.
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je in Wageningen woont is het misschien handig om contact op te nemen met forumlid Repelsteeltje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.