onregelmatig op benzine, goed op gas
Katherm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-2021

Gepost: 08 december 2022 11:31 AM

Mijn XM 2.0i 16V rijdt op LPG (G3-installatie). Heel fijn in deze dure tijden, zeker omdat dit onze dagelijkse auto is.

Maar er is wel een probleem. Totdat de motor warm is, rijdt ze op benzine en dat doet ze slecht. Start zeer moeizaam en bij gasgeven houdt ze in, motormanagementlampje gaat branden en na een poosje weer uit. Lijkt iets met mengverhouding lucht en benzine. Op gas loopt ze perfect. Uitgelezen met een Lexia, maar die geeft geen uitsluitsel.

Wat hebben een technisch onderlegde vriend en ik al gedaan: Alles wat makkelijk te vervangen is, is vervangen: Labdasonde, Mapsensor, benzinefilter, drukregelaar, gasklephuis gereinigd en de stappenmotor ook. We hebben ook de druk van brandstofpomp gemeten in zowel heen- als retourleiding. Bougies vervangen, injectoren gecheckt en voor de zekerheid ultrasoon gereinigd. Allemaal in orde.
Het lijkt erop dat de ECU rommelt met waarden, want als ze een tijdje alleen op benzine rijdt, verdwijnt de mm-melding en start ze ook beter. Of iets met het vacuüm?

Zijn er meer gasrijders met dergelijke ervaringen en iemand een idee wat het kan zijn?

Profiel  
 
erik-69
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 166
Geregistreerd: 24-10-2009

Gepost: 12 december 2022 05:30 PM
  [ # 1 ]

Goedendag,heb dezelfde klachten gehad.
Bij mij was het een draadbreuk bij de drukregelaar van het lpg systeem.
Daardoor draaide het lpg gedeelte op de maximale druk,daardoor werd het benzine gedeelte ontregeld.
Het kan dus zo zijn dat je lpg drukregelaar niet goed is.
Wat je nog kan proberen om je ecu te resetten en dan je lpg gedeelte uitschakelen,bij mij kon ik dan normaal op benzine rijden tot dat er weer over geschakeld werd op lpg.
groet Erik.

C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook