Kleprubbers/klepseals vervangen TU-motor
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 08 december 2022 02:36 PM

Dag allen,

Ik heb tot een jaar geleden af en toe informatie gezocht over een praktische werkwijze voor het vervangen van de kleprubbers van een TU-motor door slechts het verwijderen van de tuimelaaras. Alle ingrediënten (WWW) kende ik wel, maar niet specifiek voor de TU.

Ook op dit forum vond ik geen integrale, praktische oplossing of werkwijze. Wel onbevredigende, of soms ronduit slechte tips (kopbouten er even uit en er weer in, dat werk).

Inmiddels weet ik nu wel hoe het erg efficient, goedkoop (setje rubbers + geleidehuls: orde €10,-) en eenvoudig kan en heb ik dat op mijn TU3 ook tot tevredenheid gedaan. Ik vermoed dat het voor alle TU-motoren zo kan.


VRAAG: is dergelijke info er al en heb ik die op dit forum alsnog gewoon gemist? Ik vind het zoeken niet altijd even makkelijk.

Zo ja, dan vul ik de bestaande beschrijving waar handig aan. Als die er niet is probeer ik het op deze plaats t.z.t netjes op te schrijven.

Even uit de losse pols, ter indicatie, wat er nodig is:

- stroboscoop t.b.v. afstellen ontsteking, indien nodig (bijv. als je een verdeler hebt is dat zeker aan te raden)
- vloeibare pakking (bij TU3 zit dat origineel zo), of datgene wat je anders nodig hebt bij terugmonteren van een eventueel verdelerhuis
- compressor (6-8 bar, niet lager) met adapter voor bougiegat - (alternatief: de touwtjesmethode, overal te vinden)
- doppenset 1/2” met wringijzer (dus ‘standaard’)
- hamer, om (met een dop) de ‘zetting’ van de klepschotel/klepspieën te lossen
- vier supermagneetjes, die kleine waarmee je radiatorfolie monteerd, voor het demonteren van de klepschotels
- speciale tang om de kleprubbers te demonteren (niet per se nodig - wel erg handig, zeker gezien de prijs < 10,- op Ali)
- drijver om de kleprubbers te monteren - ik gebruikte een stukje koperen waterleidingpijpje, dat exact de juiste diameter heeft
- stevig breed plastic plakband, voor het weer monteren van de klepschotels (ieder slap plastic van de juiste dikte is goed, maar met plakband kom je het meest eenvoudigen tot die essentiële ‘juiste dikte’).
- enige ruimte aan de distributiezijde, om de tuimelaaras los te kunnen tikken, met een passende drijver door het nokkenaswiel heen
- ruimte aan de andere zijde om de tuimelaaras er ten minste zover uit te kunnen schuiven dat je de laatste set tuimelaars kunt uitnemen.


Verder niets, qua demontage of wat dan ook.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook