hoe zit het nu met levensduur distributie Spacetourer 1.2 Puretech
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 09 december 2022 05:01 PM

Tegenstrijdig blijven de berichten van dealers over het vervangen van de distributieriem. Wat ik weet is dat de Citroen’s puretech (niet alleen de picasso’s) tot midden 2017 zijn uitgerust met “geschubde” riemen die oplossen in de olie. Daarom heeft Citroen de interval van 200 naar 100 k terug geschroefd voor deze riem. Mijn Spacetourer is echter van halverwege 2018 en fabrieksaf al uitgerust met de vernieuwde “gladde riem” die deze problemen niet meer zou hebben. Toch blijft de dealer zeggen dat ik elke 100k de riem moet vervangen. Derhalve heb ik het officiele citroen onderhoudsschema opgevraagd. Daar staat op : “100.000 km en 6 jaar en vervolgens elke 200.000 km en 12 jaar” Als ik logisch denk dan betekent dit toch dat ze de riemen hebben verbeterd en dat vernieuwde riemen nu 200.000 km meegaan en geen 100.000 km ???

Aangezien de riem vervangen 1080€ kost wil ik hier best nog even mee doorrijden (niet tot 200 k maar wel tot 150k)  en ja ik weet dat een geknapte riem een total loss kan betekenen hoor !

Verdere info: omdat we ook een EV hebben die alle korte ritjes rijdt, gebruiken we de C4 alleen voor lange afstanden, met de juiste olie en tank altijd E5 benzine.

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 29 december 2022 04:09 PM
  [ # 1 ]

Hoi, onze C4 PT van eind 2016, had dus nog die “geschubde” riem.

Even korte inleiding.
We hebben een C4 picasso in 2020 via een officiële Nederlandse Citroen concessionaire uit D. laten importeren, en vervolgens met een jaar bovag garantie (en alle boekjes en stempels door Citroen gecontroleerd en afgestempeld) gekocht. De auto kwam via een dealer in Duitsland maar het meeste onderhoud was in Spanje door weer een andere Citroen dealer gedaan.
De auto was dus conform qua onderhoud en specificaties door Citroen.

9 maanden na aanschaf kwam er een korte melding op het scherm dat er iets niet goed was met de motor, en dat reparatie nodig was. Deze melding verdween na een minuut, en met de motor was er zo te horen en te voelen niets aan de hand. Bij de tweede melding na een paar dagen dus maar die reparatie afspraak gemaakt.
In de tussenliggende tijd tot de reparatie nog een paar dagen gereden met weer een of twee(?) terugkerende meldingen maar pas op weg naar de afspraak kreeg ik echt serieuze problemen waardoor er maar korte stukken konden worden gereden en toen dus stil gevallen.
Enfin de dealer mopperen: “meteen moeten komen” maar hij heeft de riem onder garantie Bovag/Citroen? vervangen en het benodigde onderhoud gedaan. De km. stand was toen 85000, de auto heeft dat gereden met de verkeerde riem maar met de Ineos 0-30 olie.

Op de sticker (met QR code) die nu na de reparatie onder de motorkap zit staat dat de riem weer moet worden vervangen na 100.000 km of 6 jaar.
Het is dus wat dat betreft niet zo zeker of het 200.000 km. is voor de volgende d-riem.

Wat is nu wijsheid?
Er zijn nogal wat condities die van invloed zijn bij langer doorrijden.
Je noemt er al enkele: E5, Ineos 0-30, lange stukken, en rustig warm rijden.

Zonder te belanden in een complete SWOT analyse zou je daar aan toe kunnen voegen dat de elektronica van de motor snel door heeft dat er iets niet goed is. Het artikel over de 1.2 PT van BJG geeft dat ook aan (elektronica vs mechanica). Als je daar dan meteen op acteert zou schade nog te voorkomen zijn.
Maar dat lijkt me niet fijn rijden, en hoe zit het met het andere onderhoud: bougies, olie vervangen om de 10.000km etc? Wat is de invloed daarvan op de aantasting van de riem door de motorolie?

Het valt misschien te verdedigen om langer door te rijden (tot 125k km. met dezelfde riem) bij meer dan 25000 km. per jaar en om de 10.000km olie vervangen maar persoonlijk zou ik me houden aan de 6 jaar/100.000 km.
Onderhoudskosten van autorijden zijn doorgaans ondergeschikt aan de kosten van afschrijving.
Hope this helps
groet Winus

Ps het is denk ik niet zo dat de riem knapt, (iig bij de oude geschubde type riemen) maar dat hij slijt en dat vervolgens alle gunk die er van afkomt filters en kanalen verstopt waardoor remkracht uitvalt, smering onvoldoende wordt, zuigerveren niet meer afdichten etc.


 


 




mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 29 december 2022 04:39 PM
  [ # 2 ]

Ok dank voor de reactie.

Ik denk dat citroen er zelf ook niet helemaal uit is en daarom adviseert om de “nieuwe"riem ook weer na 100k of 6 jaar te vervangen. Ik heb het meest actuele onderhoudsschema van de C4 Picasso 1.2 opgevraagd bij citroen en daar staat letterlijk bij “vervangen distributieriem” het volgende: ” 100.000 km en 6 jaar en vervolgens elke 200.000 km en 12 jaar ” > het eerste is de aanpassing voor citroens met de oude riem en het tweede is na vervanging met de nieuwe soort riem denk ik.

Dat er toch vaak geadviseerd wordt de riem om de 100k te blijven vervangen is denk ik om extra garantieclaims te voorkomen en om er zeker van te zijn dat alle oude riemen van de voorraadschappen verdwenen zijn. Mogelijk spelen uiteraard ook commerciele redenen een rol. Zo zegt mijn vroegere citroen dealer dat de bougies om de 2 jaar vervangen moeten worden (en hadden dit ook gedaan)  en in het onderhoudsschema staat 4 jaar….....

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, dat moet gezegd worden, maar de richtlijnen verschillen dus nogal…...

Je kunt overigens de riem zelf controleren door de olievul dop los te maken en met een zaklamp in het carter te kijken. je kunt dan ook zien of je de geschubde versie hebt of de gladde versie. In alle gevallen: zie je kleine droogte scheurtjes of een “harige/pluizige”  zijkant van de riem dan is het mis en komt er rotzooi in de olie zoals je schrijft

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 december 2022 05:05 PM
  [ # 3 ]

Het onderhoudsschema van onze Cactus vermeldt:

Vervangen van de distributieset na 200K kilometer, en vervolgens elke 200K kilometer. Dus bij 200K, 400K, 600K, etc. etc.

Vervangen van de de distributieriem na 100K kilometer, en vervolgens na 200K. Dus bij 100K, 300K, 500K.

De facto: elke honderdduizend kilometer wisselen Smile

Overigens was onze Cactus (2017) origineel ook voorzien van de ‘geschubde’ riem. Bij elke beurt opgemeten en nooit ‘opgezwollen’. Bij 100K is er een complete distributieset geplaatst in verband met een kleine lekkage van de waterpomp.

Verder nooit problemen gehad, maar altijd binnen het jaar aan de onderhoudsbeurt toe geweest (veel snelwegkilometers) en ook altijd E5 getankt.

Mijn advies met deze motoren is elk jaar olie wisselen, ook als je niet aan de 25K kilometers komt. Verder tijdig bijvullen met Ineo ECS, alleen 98 tanken (of 95 E5). En af en toe goed opwarmen en dan lekker doorblazen.

Overigens nu ook voor onze auto een terugroepactie van de RDW, benieuwd of en hoe ze ons gaan benaderen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 29 december 2022 08:20 PM
  [ # 4 ]

Zou dat het verschil zijn? lijkt me plausibel, maar zit er dan zoveel verschil qua kosten in het vervangen van sec de riem en de riem plus spanners geleiderol etc dat dit bij de 100.000 km keer niet meegenomen kan worden?
Overigens is 1080 euro voor riem vervangen wel aan de prijs. Voor 700 euro lees je ook.

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook