Greenup stopcontact voor Ec4 om op te laden
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 15 december 2022 07:27 PM

Heeft iemand al ervaring met een greenup stopcontact om de ec4 op te laden met 3,7 kWh?

Profiel  
 
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 16 januari 2023 05:43 PM
  [ # 1 ]

Inmiddels geplaatst en het gaat sneller ongeveer 16 per uur

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2016
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 januari 2023 06:25 PM
  [ # 2 ]

Hoe heb je die geplaatst?
Achter wat voor zekering/automaat zit ‘ie, en met welke dikte kabel is hij aangesloten?
En heb jij een driefasen aansluiting, met op die sectie geen andere “zware verbruikers”?
Of heb je een éénfase aansluiting, met een 40A hoofdzekering?

De reden van m’n vragen: als je met 3,7 kW laadt, trek je 16A. En dat is bepaald niet zonder risico voor je systeem dat met zekeringen/automaten 16A is uitgerust. Meer is in ons land niet toegestaan.
In Frankrijk is dat anders, daar kan een groep met 20A worden uitgerust, in een meterkast die anders opgezet is dan bij ons.

Ik kan mijn wallbox ook op 16A zetten, maar heb dat niet gedaan. Hij staat op 10A vanwege het systeem en de 16A automaat die ervoor zit.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 26 januari 2023 03:09 PM
  [ # 3 ]

Hallo JW

Een vriend van mij heeft de Greenup geplaats op de plaats van een bestaand buitencontact op een N L16 aansluiting.
Gaat inderdaad sneller met laden. 1 fase aansluiting.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2023 06:47 AM
  [ # 4 ]

Misschien een interessant artikel:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/laden/ladeverluste-elektroauto-studie/
Het blijkt dat 3fase wallbox een hoger rendement heeft dan een 1fase contactdoos…

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 27 januari 2023 01:51 PM
  [ # 5 ]
Guush schreef:

Hallo JW

Een vriend van mij heeft de Greenup geplaats op de plaats van een bestaand buitencontact op een N L16 aansluiting.
Gaat inderdaad sneller met laden. 1 fase aansluiting.

Zat die WCD in zijn eentje op een groep? Of zitten er nog andere verbruikers op?

Profiel  
 
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 31 januari 2023 01:33 PM
  [ # 6 ]

Zitten meer gebruikers op 1 groep. Tot op heden geen problemen bij het laden gehad.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2016
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 31 januari 2023 01:46 PM
  [ # 7 ]

Als dat lampjes zijn, loop je niet veel risico dat de zekering/automaat eruit klapt als je aan het laden bent.
Maar een koffiemachine, of nog wat zwaarders erbij, dat gaat echt niet goed.

Voorts is er het risico dat er iets misgaat in een tussenliggende verdeeldoos. Tegenwoordig worden overal insteek “lasklemmen” gebruikt, in plaats van de ouderwetse die je op in elkaar getwiste draden zette.
Die insteekklemmen zijn niet bedoeld voor hoge stromen die langdurig lopen. Oververhitting en risico op brand liggen op de loer. Is daar heel goed naar gekeken?

Mijn EVHub Wallbox heb ik om die reden met een kabel rechtstreeks aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Daar zitten geen tussenliggende verdeeldozen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 januari 2023 01:54 PM
  [ # 8 ]

De voorschriften stellen dat een laadvoorziening een eigen groep heeft, enkel voor het laden. Om door door JW genoemde reden oa

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 februari 2023 03:07 PM
  [ # 9 ]

De huidige regelgeving schrijft voor dat elk apparaat met een vermogen van 2000 VA of meer is aangesloten op een aparte groep.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook