1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Nog een break er bij
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 14 januari 2023 07:32 PM

Ik had het in het andere topic al laten doorschemeren dat ik ook wel zin had in een gs break en ja ik heb er een gekocht.
Donderdag vroeg weg gegaan naar Frankrijk ,mijn kennis heeft een vakantiehuisje in gebied Limoges dus daar overnacht en gisteren nog 240 km gereden in de buurt van Montauban waar ik de gs gekocht had.
Hij is van 1975 beige en gaaf ,bekleding van stof zelfs nog heel , heeft wel vanaf 98 stil gestaan gelukkig binnen en aan de staat van de auto heeft hij nooit veel buiten gestaan .
Heeft maar 1 eigenaar gehad en daarvan is de factuur van 1975 er nog bij en tot 98 te volgen wat naam betreft .
Toen is hij waarschijnlijk stil gezet en wel een apart verhaal ,de man waar ik hem van kocht had een huis gekocht waar in de schuur dus de gs stond en die zat bij de koop in zonder dat hij het wist.
Ik denk dat hij er weinig mee had ,ze zijn begonnen met de distributie maar verder dan uit elkaar halen en nieuwe distributie kopen is het niet gekomen.
Vanmorgen ben ik weer vroeg vertrokken en was om 5 uur weer thuis ,morgen maar eens kijken of hij lopen wil ,distributie monteren en kijken wat hij doet , wel spannend maar een erg leuke auto , zo ik aan de papieren op kan maken 127dkm gelopen .

Profiel  
 
Gepost: 15 januari 2023 01:51 PM
  [ # 1 ]

Het begint op een verslaving te lijken Smile

Profiel  
 
Durashift
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008

- AX 1.1 spot 5 deurs
Gepost: 15 januari 2023 05:29 PM
  [ # 2 ]

Tof, veel plezier en geluk ermee.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 15 januari 2023 06:09 PM
  [ # 3 ]

Nou vanmorgen maar begonnen met opbouwen , schrok alleen eerst even toen ik de oude snaren zag ,1 was gebroken ,dus de kans op schade was aanwezig .
Dus de snaren er maar op gezet , bleek zoals de timing hoort te zijn met streepje op snaar aan de rechter kant van de auto niet juist te zijn dus zelf maar op tijd gezet volgens het boekje .
Rond gedraaid en kon op alle cilinders toch compressie voelen dus alles vast gezet en rond gestart dat ging goed ,toen benzine boven in en ja lopen wil hij ook en ook nog wel netjes ,later op de carburateur ook lopen.
Koppeling ,schakelen en rijden wil hij ook zelfs de remmen werken nog en komen goed vrij .
Paar hele kleine gaatjes in de bodem bij de bestuurders voetenbak denk door beschadigen op de aanhanger waarna het is gaan roesten maar verder erg mooi van onderen .
Eerst maar eens een lijstje maken wat er bij moet komen en dan rustig aan klaar maken .
Hij loopt in ieder geval en komt omhoog en kan hem zo makkelijk verplaatsen dat vind ik altijd belangrijk.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 januari 2023 04:13 PM
  [ # 4 ]

Gefeliciteerd! Ook al wat foto’s gezien op Facebook. Je laat er geen gras over groeien.

Dat is ook het leuke van GS’jes, ook als ze 20 jaar stil hebben gestaan gaat er eigenlijk nooit iets vastzitten met die LHM en luchtkoeling. Wel geluk gehad met de riemen, ook geen nare bijgeluiden?

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 17 januari 2023 09:14 PM
  [ # 5 ]

Motor loopt toch vrij netjes ,stationair sproeier zit denk ik een beetje verstopt maar dat komt nog wel ,natuurlijk lekken de olie pijpjes bij de kop de daar moeten gelijk maar nieuwe ringen tussen en nieuw stuk op hydrauliek pomp.
Maar zal het even rustig aan moeten doen ,het geld raakt ook een keer op dus eerst maar wat sparen voor ik nieuwe onderdelen koop en hij hoeft zeker niet klaar te zijn voor april ,daarna hoeft hij nog maar 1 apk en dan is hij vrij.
Maar is is nog genoeg te poetsen en schoon te maken en daar gaat niet veel geld in zitten , dit is niet het enige project waar ik mee bezig ben ,ben nog met een Peugeot 405 met fwd bezig en een Peugeot 304 coupe waar een groot deel van een 206 in zit dus motor bak en gehele voorwielophanging en achteras ,een erg leuk project en 14 febr 50 jaar dus dan mag hij rijden
Maar een GS zo als deze is weliswaar gebruikte Franse staat is toch ook wel erg leuk om mee bezig te zijn.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 11 februari 2023 08:35 AM
  [ # 6 ]

Nou na een poosje zoeken toch een adres gevonden die alle onderdelen die ik eerst nodig was om de voorkant van de auto klaar te maken had en deze dus besteld.
Ik wil wel lid worden van de club maar nu wachten tot maart dat is mij gewoon te ver weg vandaar ergens anders besteld.
Afgelopen donderdag had ik in de loop van de middag nog tijd om er aan te beginnen en heb nu in ieder geval een ruime week om er aan bezig te zijn ,heb maar 1 plek om te werken en er komt nog al eens het nodige andere werk tussendoor.
1 kant de o ringen al vervangen ,maar rechts is lastiger dus waarom moeilijk doen dus vandaag haal ik de motor er uit dan kan ik er mooi omheen en wilde de motorruimte toch al opknappen dus ook nog verf besteld wat hopelijk vandaag komt .
Zo heeft het nadeel van 1 werkplek ook weer een voordeel ,hij is wel sneller klaar , zeer binnenkort nog nieuwe banden bestellen dan kan hij denk ik toch nog op redelijk korte termijn naar de rdw ,zou zo al kunnen maar ik vind het wel prettig dat hij klaar is voor de apk dan kan ik dat gelijk laten doen als hij een kenteken heeft.
straks de kachel maar aan dan kan ik lekker hobbyen , vind het echt leuke auto,s en natuurlijk ook omdat ze gewoon subliem rijden , ja dat doen heel veel modellen Citroen maar deze is voor mij mooi vanwege het formaat en dus goed te overzien.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 12 februari 2023 08:50 PM
  [ # 7 ]

Na een deel van het weekend er aan gewerkt te hebben kwam ik er achter dat 1 bougiegat de draad uit is ,een wonder dat die er niet uit geknald is toen hij liep ,zitten nog maar 2 windingen draad in , dus maar helicoil set besteld ,hoop hem niet vaak nodig te zijn.
Heb nog een 13 646 blok liggen maar ik weet niet of dat past en zo is het ook goed te repareren .

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 29 maart 2023 06:37 PM
  [ # 8 ]

Weer een week of 6 verder, ik had nog een andere kop dus die heb ik er op gezet en een hoop andere dingen er aan gedaan , gisteren bij de rdw geweest en vandaag kon ik via de digid bij de rdw zien dat het kenteken al actief is .
Volgende week de apk en dan hoeft hij nooit meer gekeurd te worden .
Het is de bedoeling dat ik samen met een kennis met beide gsen naar vliegveld Twente kom dus dan kan ik zelf ook eens wat andere Citroens zien en uiteraard ook de mijne laten zien , was anders ook wel leuk om 1 op de u 23 te zetten en zo heen te gaan maar met de oude banden vind ik dat een hele rit , het hobbelt nog al dus maar eens kijken of ik om te beginnen ergens geschikt 2 nieuwe kan kopen ,verder rijd hij best goed dus wat dat betreft wel mogelijk.
Kenteken van de break is 05 YE 25 .

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 15 april 2023 06:20 PM
  [ # 9 ]

Weer een aantal weken verder en de break is inmiddels gekeurd ,de garage vond hem erg gaaf voor zijn leeftijd en de apk was dan ook al vrij snel klaar en dus ook zijn laatste apk .
Heb er even mee gereden ,voorveerbollen moeten echt vervangen worden en ik heb er andere aandrijfassen onder gezet aangezien de oude toch wel erg ver versleten waren ,waarschijnlijk door kapotte hoezen maar nu van een gsa er onder en die zijn volledig stil en pasten er zo onder alleen de moer heeft een grotere draad diameter maar ik had daar nog wel wat passends voor liggen .
Trekt wel een stuk beter dan de 1015 ,heb er ook gelijk electronische ontsteking op gezet en de uitlijning even gecontroleerd maar dat leek wel aardig goed.
Hoop dat we er mee naar twente kunnen ,heb er nog geen kms mee gemaakt dus best wel een beetje een gok .
Is het ook mogelijk dat er LHM olie in de motor verdwijnt ?,op zich blijft het pijl van de motor naar mijn idee wel goed maar toch mist er weer LHM ,enigste lekkage die ik heb gezien is bij de hoofdremcilinder of hoe hij ook maar heten mag bij een gs.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 april 2023 05:04 PM
  [ # 10 ]

Hoofdremcylinder heeft een GS niet, je hoeft niet zelf te pompen, dat doet de HD-pomp. Je bedient de servo met je voet. Vermenging van motorolie en LHM kan gebeuren via de HD-pomp, drijfstang en excenter worden immers gesmeerd door de motorolie.

Wat betreft het gebruik van (dikke) GSA-assen op een GS, daar moet je wel mee uitkijken. In 78 zijn de bovenste draagarmen aangepast met het oog op de dikkere assen, waarbij de uitsparing in de arm groter gemaakt is. Als de auto in de ruststand staat dan is deze uitsparing nodig om te zorgen dat de as de draagarm niet raakt. Als dan ook nog eens je aanslagrubbers lekker ingezakt zijn door ouderdom en het lange stilstaan is het zeker dat de draagarmen met een enorme kracht op je aandrijfassen drukken in de ruststand.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 20 april 2023 07:46 AM
  [ # 11 ]

Ik heb met de assen er onder zetten de draagarm met de hydraulische baksteun zo ver omhoog gedrukt om te kijken of het wel kon en zit er net tegen aan daar ben ik niet bang voor aangezien ik de as toen nog makkelijk draaien kon .
Ik heb nog even gekeken waar ik de auto een paar weken had staan ,op de u 23 en daar zag ik toch wel redelijk wat olie dus hij zal bij de remservo lekken ,maar eens kijken of daar wat aan te doen is zodat hij mischien volgende week toch mee kan.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 21 april 2023 07:25 AM
  [ # 12 ]

Gisteravond nog even de remservo er onder weg gehaald , was geen afdichting meer te bekennen alleen een beetje soort pasta wat nog over was van de afdichting dus eerst zelf maar wat gemaakt zodat hij er toch weer onder kan ,heb daar ook wel vertrouwen in maar bij Engelhard gelijk maar 2 afdichtingen besteld en nog wat onderdelen voor de blauwe maar gaat volgende week denk ik wel lukken naar Twente.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 april 2023 10:06 AM
  [ # 13 ]

Zelf maar wat gemaakt? Voor een remsysteem?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 21 april 2023 06:48 PM
  [ # 14 ]

Ja om er toch mee naar Twente te kunnen en niks mis mee ,het is van een remcilinder van een andere auto , alleen de afdichting en het is al snel beter dan wat er in zat want er zat niks meer.
Maar de juiste heb ik ook nog besteld dan is het weer origineel maar deze reparatie doet geen afbreuk aan het systeem, ben zelf monteur en weet echt wel wat ik doe en wat er niet is maak je toch zelf ,beetje creatief is niks mis mee .

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 april 2023 06:59 PM
  [ # 15 ]

Dat remsysteem van die andere auto, dat is er eentje met DOT remvloeistof?
Of heb je ‘m van eentje met een LHM systeem?

Die twee zijn niet verwisselbaar, zoals ook jij weet.

Groet,
JW

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook