Stekeltje, de C4 Cactus van jmmj
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 21 januari 2023 12:49 PM

Maak kennis met onze nieuwe aanwinst: Stekeltje! Ik houd me meestal bezig met oudere chevronnen, ik heb verschillende CXen, ben actief in de CX Club en heb als Citrofiel ook al vele andere modellen versleten. Mijn eerste auto was een AX en ook BX, ZX, XM, C5 en Xantia hebben in het verleden mijn oprit mogen verfraaien.

Sinds een paar maanden hebben we een C-Zero voor de korte afstanden maar een elektrische auto met hoge actieradius ligt nog boven ons budget en dus zijn we op zoek gegaan naar een leuke en vooral zuinige tweede auto met verbrandingsmotor. Het uiterlijk en het concept van de Cactus spreekt me erg aan, het is een van de weinige moderne Citroens die ik kan waarderen: een eigen weg kiezend, niet mee in de PK-wedloop maar comfortabel, ruim, licht en zuinig. Grijze auto’s zijn er al genoeg op de Nederlandse wegen dus de kleur was belangrijk: een witte met bruine airbumps of een bruine met zwarte airbumps waren opties maar als ik er eentje kon vinden dan wilde ik heel graag een felle gele, daar komt het eigenwijze van de Cactus mijns inziens het beste mee tot zijn recht. Ook een trekhaak en een midden-armsteun waren essentieel. Een automaat had de voorkeur maar je kunt niet alles hebben dus toen er een betaalbaar handgeschakeld exemplaar in ‘hello yellow’ op internet verscheen zijn we een proefrit gaan maken en dezelfde middag met een getekend koopcontract weer huiswaarts gekeerd.

Dat is inmiddels alweer een maand of twee geleden, de eerste indrukken zijn bijzonder fijn. Comfortabel,stil en zuinig (1:21) op lange ritten, prima bruikbaar op de kortere stukken als mijn vrouw en ik allebei tegelijk een auto nodig hebben.

Eigenlijk heb ik maar een puntje dat me stoort, ik denk dat er geen oplossing voor handen is maar je weet maar nooit, misschien hebben de collectieve knappe koppen van het Citroenforum een oplossing. Bij lange ritten in het donker vind ik de informatie op het touch screen te veel afleiden (zelfs als ik de felheid van het scherm op minimum heb gezet). Ik weet dat je dan met een toets in het instellingen-scherm het beeld op ‘zwart’ kunt zetten, maar je moet dan elke keer nadat je de temperatuur een graadje warmer hebt gezet of van radiozender bent veranderd weer handmatig naar die knop toe, je moet best ver reiken naar de ‘instellingen’ toets en dan op de ‘blackout’ toets drukken - het klinkt kinderachtig maar ik vind het ontzettend irritant! Is er geen manier om het scherm automatisch, na bv 20 seconden niet gebruikt te zijn, op zwart te laten springen? Ik werk bij een taxibedrijf en bij de meeste taxi’s van ons (Volkswagens, Hyundais en Mercedessen) kan dit zo ingesteld worden. Ik ben nog geen manier tegen gekomen om dit bij de Cactus te doen maar zou het mogelijk zijn?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook