Citroën C3 PureTech 1.2 60 kW : toerental daalt niet bij gas lossen
Geert VdH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-01-2023

- C3 Citroën C3 III 1.2 PureTech 60kW
Gepost: 24 januari 2023 11:37 PM

L.S.
Mijn auto is een Citroën C3 met PureTech 1.2 60 kW motor van december 2017 met 65000 km op de teller. Sinds enkele maanden heb ik (soms) iets eigenaardigs voor. Wanneer ik op de autostrade rijd aan b.v. 100 km/u en aan de uitrit kom, los ik gas maar de auto vertraagt niet. Als ik het koppelingspedaal induw, blijft de motor ongeveer 3000 tpm draaien. Ik moet het koppelingspedaal lossen en remmen terwijl de auto in versnelling staat om te vertragen. Het probleem doet zich slechts af en toe voor maar eigenaardig genoeg meestal aan dezelfde uitrit.
Over 6 weken moet hij op ondehoud en zal ik het bij de garage aankaarten, maar misschien is er iemand die weet wat de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt,
Geert.

Profiel  
 
Geert VdH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-01-2023

- C3 Citroën C3 III 1.2 PureTech 60kW
Gepost: 28 juli 2023 03:07 PM
  [ # 1 ]

Medeleden,
Tijdens het recentste onderhoud heeft de garage de software van het injectie-systeem geupdatet,
maar dat bracht geen verbetering.
Ondertussen heb ik vastgesteld dat er een verband is met het gebruik van de snelheidsbegrenzer. Het probleem doet zich nl. alleen maar voor als ik tijdens de rit (in praktijk vooraleer ik de autostrade oprijd) de snelheidsbegrenzer gebruikt heb.
Omdat ik die alleen maar gebruikte in een Zone 30 vlakbij huis ondervond ik het probleem wel wanneer ik van A naar B reed, maar niet van B naar A.
Ik vermoed dus dat het gebruik van de snelheidsbegrenzer het motormanagement systeem in de war brengt.
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die dit voorheeft.
Is er niemand met een auto met snelheidsbegrenzer die iets gelijkaardigs ondervindt?

Geert.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 juli 2023 05:55 PM
  [ # 2 ]

Je hebt een schakelaar op het koppelingspedaal en op het rempedaal. Misschien dat die van de koppeling geen signaal doorgeeft, dan gaat de “cruise control” niet “af”, maar het kan ook zijn dat hij geen signaal van de bak krijgt ( snelheidssensor), of dat je gaspedaal niet het goede signaal geeft: Zo goed ken ik die “moderne” geïntegreerde ( in het motor management) systemen niet in detail. Het zou ook gewoon kunnen zijn dat je “gasklep” blijft hangen, die wordt bedient door een stappenmotor, als die maar een klein beetje blijft open staan loopt je motor makkelijk 3000 tpm. 
Ik zou eens naar een goede dealer gaan, die kan zien met een diagnose apparaat wat de oorzaak is.
Als je zelf een diagbox hebt of iemand kent die er een heeft kun je naar de foutmeldingen kijken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Geert VdH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-01-2023

- C3 Citroën C3 III 1.2 PureTech 60kW
Gepost: 16 oktober 2023 11:54 AM
  [ # 3 ]

Medeleden,
Wat de officiele Citroen-dealer niet kon oplossen, kon de kleine Eurorepar vakman aan het einde van de straat wel.
Die wist meteen dat het probleem te wijten was aan een slecht werkende gasklep.
Hij heeft het gasklephuis en de sensor van het gaspedaal vervangen (1400 EUR) en nu is het probleem weg.
De Citroen-dealer heeft voortaan een klant minder en de Eurorepar vakman heeft er een vaste klant bij.

Geert.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 oktober 2023 01:50 PM
  [ # 4 ]

Dat verbaasd me niet: Die Eurorepair is waarschijnlijk een voormalige dealer die nog kennis van auto’s heeft en niet alleen van “onderdelen-swappen” . ( De goede dealer niet te na gesproken !). En al wat meer ervaring heeft maar ook leeft van jou als klant, dus zoekt om je te helpen.
Voor een 5 jaar oude Citroen ben je bij de “vakman” aan het goede adres.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook