Bokken bij optrekken met koude motor
Boukej
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-01-2022

Gepost: 26 januari 2023 09:00 AM

Goedemorgen,

Al tijden kamp ik met een storing namelijk als ik optrek na een koude start dan heeft de motor de neiging enorm te bokken. Dit begint bij het aangrijpingspunt van de eerste versnelling. Als ik hem heeeeel rustig laat opkomen kan ik versnellen zonder bokken. Mogelijk dat extra gas bij ook helpt maar daarbij maak ik zo veel toeren dat het asociaal is qua geluid.
In andere versnellingen heb ik hier geen last van.
Zowel in de winter als zomer komt dit voor. Niet altijd.
Zodra ik eenmaal een stukje heb gereden heb ik deze storing niet meer, maar als ik nog maar een paar kilometer heb gereden, de wijk uit tot aan het stoplicht, dan treedt het vaak ook dan nog op als ik bij groen licht weer wil wegrijden.

Het is alsof hij niet genoeg “grip” heeft of niet genoeg “power”. Ik merk dat als in constant gas bij doe, dat het toerental nog wel schommelt. Ik trek op en als ik dan vanwege uitparkeren even een stoepje op wil, dan valt hij ook uit als ik niet wat gas bij doe.
Soms hoor ik hem ook zoeken naar zijn stationaire toerental als ik even stil sta. Dan blijft hij eigenlijk gewoon “brommen” (vroem, zzzz, vroem, zzz,betcetera. :p).
Ik heb eerder het idee gehad dat het was verholpen nadat ik de bobine had vervangen. Echter dat is tijdelijk geweest en moeilijk te bevestigen omdat het probleem zich niet altijd laat zien.
Ik heb de motorsteunen laten controleren door de garage en deze zouden goed moeten zijn.
Volgens mij was er ook nog een mogelijkheid dat er iets met het kleppenhuis was, maar daarbij is dacht ik iets afgedopt omdat dat een milieu dingetje was maar weinig problematisch voor het rijden zelf.
Ik ruik ook af en toe benzinelucht maar volgens de garage komt dat door de koppakking, al hebben ze die een jaar geleden zelf vervangen.
Misschien heeft het er niets mee te maken maar noem het toch maar, misschien zijn het toch aanwijzingen om iets te onderzoeken. Zou het kunnen dat er te weinig lucht bij het mengsel komt waardoor de ontsteking niet goed verloopt? Hoe is dat geregeld en hoe onderzoek ik dat?

Ik heb een C4 uit 2005, benzine, handgeschakeld. Volgens mij het berline model of Ligne ofzo? Gewoon de standaard zegmaar.

 

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 26 januari 2023 10:14 AM
  [ # 1 ]

Welke motor heb je in je C4?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 januari 2023 06:55 PM
  [ # 2 ]

Eerste dingen eerst. Heb je het idee dat het bokken door de koppeling komt? Vraag is wegens jouw eerste alinea. Met een vette koppeling kun je de genoemde symptomen ervaren. Met een beetje oproken/opstoken zijn die dan tijdelijk minder.
Ik lees in jouw tweede en derde alinea andere problemen. Klopt dat?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 januari 2023 10:51 AM
  [ # 3 ]

Indien deze C4 een stappenmotor heeft en deze (soms) half blijft openstaan, krijg je ook dergelijke situaties.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 30 januari 2023 08:22 AM
  [ # 4 ]

TS heet nog niet gereageerd op mijn vraag, maar de keuze is beperkt tussen een 1.4i en een 1.6i 16v.

Klachten als deze kunnen niet alleen door de stappenmotor van de het gasklephuis veroorzaakt worden (slijtage/vuil), maar ook door vervuilde injectors of slechte/versleten bougies.

Bij de Xsara ooit meegemaakt dat een temperatuursensor de oorzaak was van het ‘zagen’ van het stationaire toerental, wat hier beschreven wordt als ‘brommen’.

Benzinelucht is meer een gevolg van een lekkage bij het gasklephuis denk ik, of dat er door bovengenoemde storingen er meer benzine dan nodig naar de injectors gestuurd wordt, maar niet verbrand wordt. Dan trekt ‘ie ook niet… maar een koppakking lijkt me sterk.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 januari 2023 10:41 AM
  [ # 5 ]

“Ik ruik ook af en toe benzinelucht maar volgens de garage komt dat door de koppakking, al hebben ze die een jaar geleden zelf vervangen.”.

Dan zou ik gauw een andere garage zoeken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 01 februari 2023 02:01 PM
  [ # 6 ]

Die benzinelucht is denk ik vooral met afremmen bij een minder dan halfvolle tank? Bekend kwaaltje van de tankontluchting die heel handig bij de aanvoer van de interieurlucht zit. Kan geen kwaad, maar is in het begin wel ff schrikken.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook